• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa plåtis

F

F.d. 55489

Guest
Jag har en Rimor Sailer som är 6950 mm sedan några år.
Jag tycker nu den är för stor och klumpig i städer.
Nu funderar jag att byta till en plåtis på max 6 mm. Kanske en Knaus Boxcar.
Vad säger ni som har en sådan? Är ni nöjda med en plåtis?
Hälsningar, Bengt i Marieholm
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Köpa plåtis

Jag har en Globecar Globestar 600L. Har bara haft den en månad men är supernöjd med den. Har haft en ännu kortare Pössl för några år sedan. Den var väldigt smidig men jag gillade inte tvärbädden. Hör av dig om du vill titta över och kika på min. Jag känner även en i Marieholm som kör plåtis om du vill fler intryck. Rekommenderar annars ett besök på Elmia för att se vad som finns att välja på. Utbudet av plåtisar har formligen exploderat.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köpa plåtis

Vi har en 6m Knaus Boxstar och är absolut nöjda med den. Skulle inte tveka att köpa en sån igen även om det troligen blir en mindre helintegrerad nästa gång. Vi vill ha lite mer utrymme att vara i.

När det gäller byte till plåtis är det enligt mig en större förändring än att bara få en smidigare bil att köra med. Lika mycket enklare som den blir att köra blir det knepigare att leva i den. Det blir ett helt annat sätt att resa och bo.
Man får välja bort en massa "bra att ha" saker som inte får plats och man får pussla mer med vem som gör vad och när.

Hyr en först och testa. Det kan bli dyrt att byta 2 gånger.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köpa plåtis

Vi har en Adria Twin SL med långbäddar, dvs ena bädden är Ok för mina 195cm och den andra är kortare.
Som redan skrivits så blir det en annorlunda planering av last och livet i bilen.
man mysduschar inte utan tvagar sig så gott det går och turas om att gå ikring i bilen.
Men vi lever största delen av tiden utanför bilen så det är inte ett bekymmer för oss. Ägnar man kvällarna åt tv-tittande och mat och dryck så blir det trångt.
Men bilens format och vägegenskaper är perfekta för vårt behov, vi kör ofta på mindre och sämre vägar där det vore omöjligt att komma fram med en större bil.
Vår bil har dieselvärmare och därför endast en gasoltub, det ger lite lastutrymme extra.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Köpa plåtis

Vi har en Boxstar Freeway 635.Kan man tänka sig en längd av 6,35m vinner man fördelen med långbäddar och större garage.Smidigheten har ju mest med bredden att göra.Freeway byggs med den höga karossen, detta ger större utrymmen i skåp.Vi hade tidigare en husbil på nästan 7 m men det är inte mycket vi saknar vid en jämförelse.Vi har större sovutrymme och bättre dusch(duschkabin med skjutdörrar) Lite mindre plats att röra sig på runt kök och sittplatser men det vänjer man sig snabbt vid.Fördelarna med plåtis är flera bättre krocksäkerhet,mindre fuktproblem i karossen,lättare att få tag i delar till hela bilen samt inte minst smidighetan att köra.
// Bengt
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köpa plåtis

Jag har en plåtis Globecar Sportive byggd på Fiat sedan drygt ett år. Är nöjd med bilen. Kollade Knaus Boxstar när det var aktuellt med bytet men ingen Knaus säljare visade något större intresse av att sälja till mig. Det jag gillar med Knaus är att åtminstone vissa modeller har riktiga stolar i "dinetten" som dessutom går att dra åt sidan så att det blir bättre plats i "baksätet".
Det här kollade jag noga före köp, viktigt för mig (kanske inte för andra).
- högt placerat kylskåp
- minst två avlopp i duschen (bilen lutar alltid något)
- utdragslådor i köket (ej dörrar)
- rimligt hög toastol, testa
- farthållare
- AC bildel
- myggdörr stora sidodörren
- 150 Hk
Vår bil har mittdusch, fungera bra men en del torkande efter dusch. Vi har tvärbäddar, 6 meters fanns bara med tvärbäddar då. Vi kan inte ha längre bil på vår parkeringsplats.
Ja det var lite tankar om plåtisar, Jag kommer inte att gå upp till större bil.
Visst du får prioritera vad som är viktigt att ha med men när jag plockade ur Hymern fanns det saker jag inte visste jag hade med så slopa de flesta bra att ha sakerna så löser det sig.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Köpa plåtis

Har också en Boxstar och är väldigt nöjd! Smidig att köra och bra kvalité på grejerna. Även högt placerat kompressorkylskåp som standard vilket är positivt.
 
F

F.d. 55489

Guest
Sv: Köpa plåtis

Tack alla ni som svarat med kloka och tänkvärda åsikter!
 
F

F.d. 53349

Guest
Sv: Köpa plåtis

Kör en Rapido v55 sedan några veckor tillbaka. Gillade deras lösning på dusch & toalett. Kan bara intyga fördelarna med körning/parkering, men visst får man tänka till lite extra med bra att ha grejer.

Ser i nuläget inte att vi skulle gå tillbaka till en plastbil, men man ska väl aldrig säga aldrig.:D
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Sv: Köpa plåtis

Hej, Bengt!
Tror det är mig som Livibil refererar till.
Jag köpte min Globescout -11 (5,99) i slutet av september 2015 och har snart kört 2000 mil med den. Det är min första HB så jag kan inte jämföra med större eller andra bilar. Jag trivs fantastiskt bra med det smidiga formatet men har en del synpunkter på planlösningen.
Denna veckan är jag borta men nästa kan vi ses om du vill provköra, klämma och känna. :spinny:
Skicka mig ett pm! hälsar Mikael i Marieholm
 
Toppen