• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp Oyster parabol

F

F.d. 29128

Guest
Vi har nyss köpt vår första husbil och behöver lite hjälp :). Husbilen har en parabol som det står Caro Digital på. Sedan har vi en låda som vad jag kan förstå ska styra parabolen. Min fråga är hur fungerar det? Ska jag koppla min ordinarie satellitmottagare direkt efter parabolen och sedan till den "svarta lådan" och hoppas på att den då ska hitta den satellit som jag behöver? De enda kablarna som är inkopplade i den "svarta lådan" var strömförsörjning och den kontakt med 14 stift. Tacksam för all hjälp vi kan få.
 

Bilagor

  • 2016-05-14 19.00.16.jpg
    2016-05-14 19.00.16.jpg
    2 MB · Visningar: 36
  • 2016-05-14 17.49.20.jpg
    2016-05-14 17.49.20.jpg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • 2016-05-14 17.48.52.jpg
    2016-05-14 17.48.52.jpg
    1,4 MB · Visningar: 29

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Du skall ha kabeln från LNB huvudet in i Oyster lådan på SAT IN.
Sedan kabel från SAT OUT till en satellitmottagare med plats för CA modul.

Tror det där är en CARO FTA (free to air) och då kan den behöva programmeras om via COM-porten (RS232) för att hitta Thor på 0.8E.

Kräver en USB till com port och ngn som är datakunnig inom terminal programmering.


Updates Caro® | RMC de
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Hjälp Oyster parabol

Tack för snabbt svar och för länken. Har USB-com adapter så jag ska testa och uppdatera Oysterlådan. Hur fungerar det sedan när det är gjort. Letar parabolen automatiskt när man väl slår på mottagaren?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Hej

Vi har också en Oyster Caro.
Jag stoppade bara i mitt Canal Digital kort i Oyster mottagaren och sökte in på Thor. Funkar perfekt med Svenskt TV ner till Österrike..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp Oyster parabol

Frankia har digital CI utgaven, mens det i denne tråden er en FTA boks.

En kan om en har en TV med scart kontakt og en tuner med scart klare å koble slik at en ser menyen fra Oyster boksen til denne har funnet satelitten og deretter trykke på AV knappen på Oyster fjernkontroll og slippe gjennom den andre tuneren både antenne og scart.

Om en liker tyske tvkanaler klarer en seg fint med FTA boksen :D
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Hej

Vi har också en Oyster Caro.
Jag stoppade bara i mitt Canal Digital kort i Oyster mottagaren och sökte in på Thor. Funkar perfekt med Svenskt TV ner till Österrike..

Hej igen!

Helt riktigt Knut.
Jag såg först bara bilden på antennen. När jag gick tillbaka och tittade på mottagaren så ser jag att det inte är samma.
 

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Vi har också en Oyster parabol och den är väldigt känslig för den omgivande geografin. Träd i närheten = ingen mottagning. Pratade med en annan husbilsägare med en likadan parabol och han upplevde samma problem.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Tack för snabbt svar och för länken. Har USB-com adapter så jag ska testa och uppdatera Oysterlådan. Hur fungerar det sedan när det är gjort. Letar parabolen automatiskt när man väl slår på mottagaren?


Det bästa är att koppla in TV till scar tutaget först för att ställa in så att parabolen har Thor som startposition. Då torde du aldrig behöva in i Oyster menyerna utan kan koppla TV till den sattelitmotagare som har CA modulen.

Hur ser motagaren/displayen/knappsatsen ut på dess gamla?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp Oyster parabol

S7 og S8 har samme irmottaker og sifferdisplay som på dagens HD utstyr.
En fordel med disse eldre er muligheten for å bruke de i redusert modus med ekstern tuner, denne mulighet er fjernet på de nyere.

Menysystemet er kun synlig på tilkoblet TV, og en kan med et tastetrykk sende antennesignalet ut på satout samtidig som som scart vcr og scart tv kobles sammen. Tasten er merket med AV for audiovisuel.

Følsomheten på Caro antenne er som for en 50 cm parabol, dette holder for Thor i Norden men ikke for Astra 1. Caro har nesten ikke blitt solgt i de nordiske land og FTA utgaven absolut ikke.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Hjälp Oyster parabol

Tack för alla goda råd och tips. Jag gick upp på taket för att syna parabolen lite närmare då jag inte kunde hitta antennkabeln inne i bilen. När jag väl kom upp på taket så tappade jag lite lusten till allt :(. Det är borrat tre hål rakt igenom parabolen och antennkabeln är avklippt och jag kan inte förstå hur kabeln överhuvudtaget har gått in i bilen då det inte finns några genomföringar. Hur stor skada gör de tre hålen i parabolen. Är den väck redan?
 

Bilagor

  • 2016-05-15 16.54.05.jpg
    2016-05-15 16.54.05.jpg
    1,1 MB · Visningar: 28
  • 2016-05-15 16.56.19.jpg
    2016-05-15 16.56.19.jpg
    1,6 MB · Visningar: 20
  • 2016-05-15 16.54.57.jpg
    2016-05-15 16.54.57.jpg
    1,6 MB · Visningar: 21

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Aj då, det är väl inte skotthål?

Om du vill kan du ju testa att bara dra en kabel utomhus o in till mottagaren.
Och på så sett se om den finner ngn satellit. har ingen aning om hur dessa ser ut bakom skalet. men gör sånt som inte kostar så har du ju inget att förlora.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Hjälp Oyster parabol

Aj då, det är väl inte skotthål?

Om du vill kan du ju testa att bara dra en kabel utomhus o in till mottagaren.
Och på så sett se om den finner ngn satellit. har ingen aning om hur dessa ser ut bakom skalet. men gör sånt som inte kostar så har du ju inget att förlora.

Jo det lutar åt att jag gör ett försök att dra en utvändig kabel innan jag börja att forcera taket. En fråga till bara. Hur får man parabolen att gå upp från ryggläge till stående så man kommer åt antennkabeln? Testa att slå på Oysterlådan i tron att den skulle skulle börja röra på sig men ingenting hände.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

På med lådan o tryck på fjärren eller på knapparna på displayen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Oyster parabol

Okey ingen kabel in på SAT MOUSE? Då är det nog bara att glädja sig åt något annat :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp Oyster parabol

Kabel fra antennen til ǥjennomføring er godt synlig på første bilde med skotthål. Husker ikke hvor lnb sitter i disse flate antennene, men resten er passiv reflektor - fullt mulig den ikke er helt ødelagt. Men om satmaus er fjernet er det vanskelig å betjene boksen. Uten remote kontrolleren, men med satmaus kan en i det minste slå på anlegget ved å trykke på begge knappene på satmaus samtidig i et par sekunder. Det blir et snurrende display mens kontrolleren beveger antennen. Satmaus var for eldre anlegg svart, for nyere er den grå og firkantet. Eldre har 3 sifferplasser, nyere 4.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Hjälp Oyster parabol

Kabel fra antennen til ǥjennomføring er godt synlig på første bilde med skotthål. Husker ikke hvor lnb sitter i disse flate antennene, men resten er passiv reflektor - fullt mulig den ikke er helt ødelagt. Men om satmaus er fjernet er det vanskelig å betjene boksen. Uten remote kontrolleren, men med satmaus kan en i det minste slå på anlegget ved å trykke på begge knappene på satmaus samtidig i et par sekunder. Det blir et snurrende display mens kontrolleren beveger antennen. Satmaus var for eldre anlegg svart, for nyere er den grå og firkantet. Eldre har 3 sifferplasser, nyere 4.

Jo helt så finns det en genomföring från parabolen ner genom taket. Dock så går där endast kablaget som styr parabolen. Det finns ingen plats för någon antennkabel. Angående skotthålen så var jag förbi en radiohandlare som trodde att det nog inte var någon problem.
 
F

F.d. 29128

Guest
Sv: Hjälp Oyster parabol

Jag ringde en återförsäljare av Oyster för lite råd och fick beskedet av han att Viasat som jag har inte kommer att fungera på en oyster. Den är gjord för canal digital. Är det någon av er som använder oyster och viasat? Fungerar inte oyster + viasat, ja då är det bara att lägga ner och använda de fria kanalerna på boxer i stället i sommar.
 
Toppen