• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elektriska vs. hydrauliska stödben

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elektriska vs. hydrauliska stödben

Hydrauliska stödben står högt på min önskelista.

Jag har AL-KO elektriska stödben bak och handvevade fram. (mont.2005)
Mina elektriska klarar bara 500kg st. i lyftkraft och kan bära 1ton styck,
jag kan alltså inte lyfta bilen så hjulen lättar.

Som jag tolkar det så har de nya elektriska stödbenen lägre kapacitet jämfört med de hydr. men kan säkert funka gott på lättare bil, men de har fördel på priset, dom lär ju heller aldrig läcka.
Verkar klart intressanta.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Elektriska vs. hydrauliska stödben

Min fundering kring de elektriska är ifall de är lika stabila som de hydrauliska, det är ju inte samma statiska montering mot ramen som de hydrauliska. Sen är det också den mekaniska nötningen(förmodar det sitter en spiralskruvstång i benet som kommer att ta stryk med tiden och leden där benen viks upp/ner). De hydrauliska har ju i stort tätningarna som enda slitagedel.

I övrigt har jag hittat de elektriska för ca 29.000:- sek på nätet i Tyskland, inkluderat universalmonteringssats. Att montera själv, om man är händig, är nog knappast något problem då man slipper hydraultank/slangdragning.
 
Toppen