• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer Iveco

  • Startad av Kurt & Birgitta
  • Startdatum
K

Kurt & Birgitta

Guest
Är det någon som har någon erfarenhet om luftfjädringen på en Iveco,om jag kommer ner i en grop känns det som jag inte har någon fjädring alls det blir stummt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hymer Iveco

Jag har erfarenhet av Iveco med luftfjädring, har det på min bil.

Vad undrar du över?
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Hymer Iveco

Det känns som den blir helt stum när den går ner i en liten grop,det är inte som en lastbil som är luftfjädrad. Jag har kört luftfjädrat i många år och det går inte att jämföra. Jag funderar om jag har fel tryck i bälgarna.
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Hymer Iveco

Våran Hymer (byggd på Iveco) går mjukt och fint. Om jag pumpar i mera luft så höjer sig bilen, vilket kan vara bra i vissa situationer. Bilen ställer sedan in rätt nivå igen när man ökar farten. Om du fortfarande kan höja bilen så borde du ha rätt tryck i bälgarna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hymer Iveco

Det känns som den blir helt stum när den går ner i en liten grop,det är inte som en lastbil som är luftfjädrad. Jag har kört luftfjädrat i många år och det går inte att jämföra. Jag funderar om jag har fel tryck i bälgarna.

Vad har du för system?
Fram och bak, eller bara bakaxeln luftfjädrad?

Har du kompressor i bilen, eller behöver du pumpa i luft utifrån?
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Hymer Iveco

Båda axlarna är luftade och det sitter kompressor i bilen .
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hymer Iveco

Vår bil funkar som den skall, nu......

När vi köpte bilen hade någon justerat torsionsfjädrarna/framfjädrarna så att dom inte gjorde någon nytta.
Svajig men mjuk gång, samt oljud när den slappa torsionstavens justering slog mot anhållet.

Värt att kolla om era torsionstavar är för hårt ansatta, dvs inte låter luftbälgen göra jobbet.

Här kanske det finns något till hjälp;
http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/X4Luftfjadring110525.pdf

Kan ni reglera höjden på bilen med luftfjädringen?
 
Toppen