• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Al-ko chassi

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Hej, nu är vår husbil på 5 ton nybesiktad utan anmärkning. Besikta gjorde jobbet, men jag undrar, trots påpekande från mig, varför man lyfter bilen i bakaxlarna? Enligt Al-kos instruktionsbok får bilen aldrig lyftas i bakaxel- framaxel, oljetråg eller transmission. Besiktningsmannen talade om för mig att de lyfter alla husbilar i bakaxeln.Hur gör de med era husbilar? / Eive
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Al-ko chassi


Absolut aldrig nånsin ett lyft i bakaxeln på ett ALCO chassie! Där inne i röret går ju torisionsstavarna! Ett veck på det röret sen blir bilen plötsligt en ofjädrad EPA-Traktor! Kolla upp det!

På våran Carthago med ALCO chassie lyfte besiktningsmannen i stötdämparfästena..........tur för honom!
Kostar det niohundra kr för tio minuters jobb så kan man kräva att de kan sitt jobb eller lyssnar noga på kunden!
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Al-ko chassi

Lyft aldrig i bakaxeln
När jag var på bilprovning i Falkenberg påpekade jag detta för dem och de sa samma till mej att de alltid brukade lyfta i axeln, inte med vår husbil påpekade jag för dem och visade utdrag från alco instruktioner
Varpå de vackert och väl fick lyfta i avsedda domkraft fäste.
De skulle även skicka min påpekan upp centralt så detta nådde ut till alla Svensk Bilprovnings ställen
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Al-ko chassi

Vilken provningsstation ?
Avregleringen av bilprovningen har knappast gjort något bättre. Kraftigt ökade priser och mer komplicerat att boka tid är min erfarenhet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Al-ko chassi

Jag tror nog att de vet att de INTE får lyfta på axelröret, men ett lyft på rätt ställe kräver lite mer jobb ,
Jag hade även med mig fettspruta och smorde Torisions fjädringen när axeln var upplyft och därmed avlastad.

Inga protester från Besiktningsgubbsen! Inte ens när de fick väga bilen och då även axel för axel, fasen lite valuta vill man ju ha för sina pengar!
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Al-ko chassi

Senaste besiktningen sa jag ifrån om lyft på bakaxel , då muttrades det att dom måste bygga om sina hallar . Inte mitt problem , men jag tror det var därför jag fick en 2 a på ett dimljus för enligt mekanikern som kollade dimljuset sa han att dom var otroligt petiga som anmärkte på det . Som tur var så fick jag ett erbjudande från opus att släcka 2 an, skulle kosta 100kr hos dom ( 50 kr om jag fick vänta mer än 20 minuter , jag kom in efter 19 minuter ) annars hade ombesiktningen kostat 485 kr . Sevallbo
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Al-ko chassi

Opus Mariestad har nu försökt att lyfta 3 ggr i bakaxeln. Sista gången hängde jag inte riktigt med utan fick ryta till när jag märkte vad som var på gång. De hade inga instruktioner från centralt håll och skulle skicka en fråga till ledningen. Det gick att ställa om lyften så att det gick att lyfta utan för axeln så det gjordes så. Första 2 besiktningarna avstod de att lyfta efter som de ej kunde lyfta så långt ut.
Hoppas att de nu fått nya direktiv till nästa besikningstillfälle.
Tråkigt för alla som fått sina Alkoaxlar förstörda!
Bengt
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Al-ko chassi

Det skulle vara intressant och veta om någon fått sin axel förstörd i samband med lyft i axeln och hur man då hanterat detta.

/Kenneth
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Al-ko chassi

Många nya aktörer och många klantskallar. min bil på Dekra visste dom inte hur man provtryckte gasolen, så i år fick dom inte utföra detta, lika bra att dom håller sig lampkontroll, för 389:-.
 
Toppen