• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag har precis införskaffat en 12V - 200V inverter (300 W), som jag tänkte koppla in. Jag har ett "elektroblock EBL 99" (se bild) i min husbil och jag blir inte riktigt klok på var/hur man kan ta ut ström på rätt sätt. Instruktionsboken, som är på tyska, ger inga bra ledtrådar.

Någon som har något liknande och vet hur man gör? Det ser ut som jag behöver skaffa en kontakt som passar i t.ex. "block 5", som leder någonstans för att kunna koppla in där, eller...?

Tacksam för svar!
Elektroblock EBL 99.JPG
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Tipset gällde hur man bryter strömmen fullständigt till invertern, för att den inte ska dra "tjuvström" när den ine används.

Angående risken för kortslutning jämförde vi med risken om man sätter huvudströmbrytaren på pluskabeln utan ordentliga skydd över anslutningarna.

När det gäller att bryta på minussidan, så kopplar i varje fall vi alltid först bort minuspolen när vi jobbar med det bilelektriska. På så sätt undviks skador om man skulle råka klanta sig när man skruvar loss pluspolen och kortsluta mot chassi.

Jag upprepar: Ni skrev ju så här: Om den sätts på minuskabeln, är det inte någon risk för kortslutning om något metallföremål skulle komma emot någon av anslutningarna och chassiet.

Även om ni bryter på minussidan till invertern så är chassit fortfarande anslutet till minus, så plusledaren kan mycket väl fortfarande kortslutas mot detta. Att bryta på minussidan är en tankevurpa jämförbar med att bryta nollan istället för fasen i ett 230 V-system.

Det viktiga är att man avsäkrar kablarna mot pluspolen på batteriet, det är grunden för elsäkerheten i husbilen.

Beträffande bortkoppling av batteri, så gör man ju hela elsystemet strömlöst om man kopplar bort batterierna - det är inte jämförbart med inkoppling av enskilda apparater.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jag tackar för alla svar och utläggningar! Detta har gett mig följande kopplingsidé:

Batteri <-> Säkring <-> Strömbrytare <-> Inverter

Säkring och strömbrytare på pluskabeln.

Det känns logiskt att sätta säkringen "först"/närmast batteriet före strömbrytaren. Tänker jag rätt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jag tackar för alla svar och utläggningar! Detta har gett mig följande kopplingsidé:

Batteri <-> Säkring <-> Strömbrytare <-> Inverter

Säkring och strömbrytare på pluskabeln.

Det känns logiskt att sätta säkringen "först"/närmast batteriet före strömbrytaren. Tänker jag rätt?

JA :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Förstår inte varför det skulle vara förkastligt att bryta på minussidan.

Brittiska bilar hade ju i mer än ett halvt sekel plusjordat system, och då skedde slutning/brytning å¨minussidan, och bl.a. Suzuki hade (trots minusjordat system) "bakvänd" matning av strålkastarna. D.v.s. det låg konstantplus på det gemensamma stiftet, och sedan jordade man halv- respektive helljusstiftet.

Dessutom: Om invertern är kopplad med egna (grova) kablar till batteriets plus- och minuspoler, kan man väl se detta som en helt separat krets som kan brytas "efter behag"?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Helt greit med egne kabler til inverter, noe som er nesten obligatorisk. Men om en bryter eller sikrer på minus siden så kan en fortsatt få en kortslutning om det blir en skade på plusskabel som kommer i kontakt med annen minuskobling.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Dessutom: Om invertern är kopplad med egna (grova) kablar till batteriets plus- och minuspoler, kan man väl se detta som en helt separat krets som kan brytas "efter behag"?

Ja precis så blir det ju, så visst kan man i detta fall bryta vilken kabel man vill. Det är bara för att eliminera risken för kortslutning så långt som möjligt det känns bättre att bryta på plussidan. I händelse av fummel och olycka och en lös kabel skulle komma i kontakt med chassit, så händer inget om minuskabeln gör det, men om pluskabeln gör det så blir det kortslutning och gnistor (iaf risk för). Så bara för att köra med både hängslen, livrem, öronproppar och badmössa, så är det säkrare att bryta strömmen på plussidan. ;-)
Men som du skriver så är detta en helt egen krets så det ska mycket till för att det ska bli eldsvåda och annat oönskat.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Förstår inte varför det skulle vara förkastligt att bryta på minussidan.

Brittiska bilar hade ju i mer än ett halvt sekel plusjordat system, och då skedde slutning/brytning å¨minussidan, och bl.a. Suzuki hade (trots minusjordat system) "bakvänd" matning av strålkastarna. D.v.s. det låg konstantplus på det gemensamma stiftet, och sedan jordade man halv- respektive helljusstiftet.

Dessutom: Om invertern är kopplad med egna (grova) kablar till batteriets plus- och minuspoler, kan man väl se detta som en helt separat krets som kan brytas "efter behag"?

Använd inte ett förlegat brittiskt koncept som förebild för inkoppling av en inverter idag!

Åtminstone min 300 W Inverter är jordad i bilens chassi som i sin tur är anslutet till minussidan i elsystemet. Om jag då skulle bryta minusmatningen till invertern så innebär det ändå att minusmatning finns till denna och troligtvis skulle den även gå att starta, vilket förmodligen vore olämpligt.

Detta är ett tydligt exempel på att man inte får betrakta en sådan som en separat krets!!!

Tror att de flesta som skriver och följer denna tråd är eniga om att ert resonemang är felaktigt och jag har inget mer att tillföra.

MVH/Thomas Eriksson.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

En fråga till i ärendet:

Jordkabeln, dvs den som ansluts mellan inverterns jordanslutning till chassit, ska den vara lika grov som plus- och minuskablarna?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

En fråga till i ärendet:

Jordkabeln, dvs den som ansluts mellan inverterns jordanslutning till chassit, ska den vara lika grov som plus- och minuskablarna?

Det här med jordning av denna typ av inverter är en märklig historia, speciellt som 230 V-uttaget skenbart är skyddsjordat, det är det nämligen bara jordat mot bilens chassi/dvs minussidan på 12-volten.

Faktum är nämligen att 230 V-uttaget levererar ström från en utgångstransformator i invertern och har därmed inte annat förhållande till jord än ett ficklampsbatteri som hamnat på marken, någon skyddsjordning finns inte! Däremot är det naturligtvis farliga 230 V mellan de utgående polerna!!!

Varför skall man då jorda invertern i chassit? Ja, kräver fabrikanten det, så är det bäst att följa den anvisningen. (Clas Ohlson påstår till och med att det kan vara förenat med livsfara att inte jorda deras 300-wattare...)

En osäker förklaring kan kanske vara att man generellt använder "minussidan" för skärmning och som jordplan i elektronik och andra delar i bilkonstruktionen på 12-voltsidan.

Svaret på din fråga borde ha stått i bruksanvisningen men jag har anslutit invertens jordskruv med 2,5 kvmm kabel till en skruv i stolfästet.

Vill du fördjupa dig lite mer i hur inverters är konstruerade så föreslår jag att du söker på Googles Bilder. Där finns otaliga ritningar att studera.

Vad jag vet finns det inga bestämmelser för närvarande som i detalj reglerar konstruktion och användning av inverters - någon som vet?

MVH/Thomas
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Så här kopplade jag in min inverter på
en sunlight T67 2014

+ kabel- säkring -strömbrytare- inverter
- kabel direkt till batterier
35 kvadrat kabel o säkring + hållare från BRL
strömbrytare från Biltema
jordfelsbrytare biltema 230 v sidan

Skalade av isolering på kablar vid polerna
för att minska antalet skarver när man har 2 st batterier

satte fast strömbrytaren på plasten bakom passagerarstolen
med säkring på insidan .

satte in extra 230 v uttag vid köket
ena matas från inverter andra från extern matning
böjde till plåtbit skruvade fast på ryggstöd
mot väggen dubbelhäftad tejp

ett uttag från inverter under bordet

och uttag garaget 2 st från inverter
2 st extern matning

borde räcka med uttag även för framtida bruk
 

Bilagor

  • 20150515_191239.jpg
    20150515_191239.jpg
    1,7 MB · Visningar: 35
  • 20150515_191312.jpg
    20150515_191312.jpg
    4,5 MB · Visningar: 26
  • 20150519_180936.jpg
    20150519_180936.jpg
    4,7 MB · Visningar: 30
  • 20150503_125656.jpg
    20150503_125656.jpg
    1,3 MB · Visningar: 16
  • 20150503_181457.jpg
    20150503_181457.jpg
    5,3 MB · Visningar: 25
  • 20150503_104613.jpg
    20150503_104613.jpg
    2,3 MB · Visningar: 23
  • 20150503_120253.jpg
    20150503_120253.jpg
    4,3 MB · Visningar: 20
  • 20150503_173027.jpg
    20150503_173027.jpg
    5,3 MB · Visningar: 20

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Imponerande anläggning, hur länge kan du praktiken köra denna innan batterierna kroknar?
Står det något intressant om jordningen i anvisningarna?
MVH/Thomas
 
J

Jarn

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Intressant läsning, därför tittade jag i instr.boken för min AEG inverter.

Där står att jag skall ansluta en jordkabel från invertern med en gul/grön kabel, minst 0,75 kvmm, till ett jordspett som går minst 1,2 m ner i marken.
Alternativt att jag ansluter minuspolen på batteriet till jordspettet.
OBS Använd ej invertern innan den är jordad, står det också....

Hur ofta har man jordspett med i husbilen...?
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Intressant läsning, därför tittade jag i instr.boken för min AEG inverter.

Där står att jag skall ansluta en jordkabel från invertern med en gul/grön kabel, minst 0,75 kvmm, till ett jordspett som går minst 1,2 m ner i marken.
Alternativt att jag ansluter minuspolen på batteriet till jordspettet.
OBS Använd ej invertern innan den är jordad, står det också....

Hur ofta har man jordspett med i husbilen...?

Lite jobbigt om man tänker ladda laptopen när man kör. Man får ha relativt lång jordkabel till spettet man kört ner i marken. :D
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Intressant läsning, därför tittade jag i instr.boken för min AEG inverter.

Där står att jag skall ansluta en jordkabel från invertern med en gul/grön kabel, minst 0,75 kvmm, till ett jordspett som går minst 1,2 m ner i marken.
Alternativt att jag ansluter minuspolen på batteriet till jordspettet.
OBS Använd ej invertern innan den är jordad, står det också....

Hur ofta har man jordspett med i husbilen...?

Jag är inget elproffs men jag vågar ändå påstå att allt detta är nonsens!
En jordkabel till ett jordspett skall inte vara gul-grön. Denna färgkombination skall användas till skyddsjord och inget annat.
Minst 0,75 kvmm från ett jordspett är garanterat orimligt!
Alternativt ansluta minuspolen till jordspettet. Man baxnar...

Givetvis är allt detta omöjligt när bilen rullar. Men inte ens när bilen står stilla är det någon idé att banka ner ett jordspett i marken.

Det är ju så att det allmänna elnätet använder jorden som återledare, dvs. det ligger en växelspänning mellan faserna och jorden på 230 V. I en elcentral delar man upp den inkommande jordledningen i en nolla (blå kabel) och en skyddsjord (gul-grön kabel) som därefter aldrig får sammanföras igen.

Om man arrangerar en jordning av en inverter för att skapa skyddsjord måste man göra på liknande sett och då använda den ena utgående 230 V-polen som jord, inte minussidan på 12-volten. Vad vinner man på detta? Inget! Och frågan är dessutom om invertern tycker om att blanda 12 och 230 voltarna...

Av detta följer också att en jordfelsbrytare inte fyller någon funktion efter invertern eftersom det inte finns någon alternativ väg för strömmen att gå än mellan de två polerna! Har diskuterats i flera trådar.

Det finns nog avancerade lösningar på detta men det är ju inte det vi håller på med. Anslut bara felfri elmateriel och enligt fabrikanterna anvisningar så är risken liten för elolyckor med invertern inblandad.

Tillagt: Det har tillkommit en hel del intressanta scheman på inverters i Googles Bildsök. Där framgår att många påkostade inverters har lagt ena utgående polen mot jord så där får jag backa något - men det var ju den lite enklare varianten vi behandlade här!

MVH/Thomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

I mitt fall så handlar det enbart om en 300w Inverter (från Clas Ohlson) där det på sin höjd kommer anslutas en laptop-laddare, mest för att det inte går att hitta någon laptop-laddare för 12 v (åtminstone inte när jag letar). I övrigt tänker jag köra grejer på 12 v så långt det är möjligt.

Därför känns det som att jag kan strunta i att jorda inverterns helt väl?

Finns det risk för någon olycka av nåt slag om jag t.ex kör laptopen kopplad till invertern och sen kopplar ljudet från datorn till bilens stereo? Kan det bli nåt "jord-bus" där? Jag vet hur man ska koppla grejer men de magiska fenomen som kan uppstå via jordning har jag aldrig förstått hur de uppstår.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jag har ju, som sagt, en likadan inverter och av samma skäl som du samt att jag driver laddare till cykelbatterier, rakapparater, tandborstar etc. Det kanske finns fog för att jorda den mot chassit för att eliminera störningar men jag tror det knappt, det skadar trotts alt inte att göra det. Någon olycksrisk har jag svårt att tänka mig, det finns som sagt, ingen galvanisk koppling mellan 12 volt- och 230-voltdelarna.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jag har en 1000 w i min bil. I instruktionshäftet i samband med att jag monterade den stod det tydligt, att den särskilda jordningen på Invertern skulle anslutas till chassiets jordning för att säkring i Invertern skulle lösa ut vid behov.
Vidare har jag en 100 A brytare på pluskabeln mellan batteri och Inverter, då denna även drar lite ström in viloläge och har en fläkt gående under belastning.
Skulle aldrig när det gäller starkström gör annat än följa regelboken.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jag har en 1000 w i min bil. I instruktionshäftet i samband med att jag monterade den stod det tydligt, att den särskilda jordningen på Invertern skulle anslutas till chassiets jordning för att säkring i Invertern skulle lösa ut vid behov.
Vidare har jag en 100 A brytare på pluskabeln mellan batteri och Inverter, då denna även drar lite ström in viloläge och har en fläkt gående under belastning.
Skulle aldrig när det gäller starkström gör annat än följa regelboken.

Ja det står ju i instruktionen att den ska jordas till chassit, så då tar jag och gör det helt enkelt. :)
 

håkan66

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14998
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Hittar inget om jordning från invertern
Bägge kablarna till invertern är lika stora

jorfelsbrytaren på utgående 230 v från invertern är en
kombinerad 10 A säkring också

jordelsbrytaren ska även lösa ut via fas- nolla har jag fatta
så jag tror att den gör nytta iallafall

någon annan som vet mera om hur den funkar ?

se länk hur den fungerar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
http://web.archive.org/web/20140517...ikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

Har ej kollat hur länge batterierna håller inkopplat till invertern
ska ha den till köksaker + ladda elcykel

kanske till en micro på ca 800-900 w
vet ej om detta kommer att funka så länge på batterier :swoon:

inverter som inte har"ren sinusvåg" (som hemma i husets vägguttag )
kan göra att viss utrustning som ansluts kan gå sönder
vissa datorladdare tycker inte om modiferad sinusvåg (fyrkantsvåg)

man får prova sig fram funkar det ,(med risk att utrustning går sönder)
så var inkopplad utrustning inte så känslig
för modiferad sinusvåg (fyrkantsvåg)

det finns många olika datorladdare som går på 12 v
som finns att köpa på olika affärer (kolla runt lite :) )
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Bifogar en scannad kopia på min monteringsanvisning för min 1000 W inverter.
Där framgår hur jordning skall ske.
Jag kört min microvågsugn på 500W (starteffekt 900 W). Inga problem upp till 15 min på bodelsbatteriet. Har 2 st 90 AhH batteri.
 

Bilagor

  • IMG_20160329_0001.pdf
    776,2 KB · Visningar: 61
Toppen