• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago bryter mot lagen?

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Hej!

Jag försökte köpa en Carthago i Sverige men gav upp, återförsäljarna ljög, svarade inte eller hade ingen bil hemma och "kunde" inte ta hem en.

Åkte till Tyskland och fick strålande service, allt var möjligt - vilken skillnad!
Köpte till slut via en svensk importfirma för att slippa pappersarbetet och fick en "svensksåld" bil enligt Bilregistret.

Varje gång jag fukttestar den hos Caravanhallen strular de. Verkstadskillen är trevlig men säger att Carthago har förbjudit dem att överhuvudtaget ha att göra med importbilar. Enligt deras personal får de inte betalt av Carthago för garantireparationer vilket har gjort att de lurat mig på två sådana.

Har kollat med EU rådgivningen och de föreslog att jag skulle anmäla Carthago till EU, brott mot den fria marknadens regler.

Carthago själva slår ifrån sig, "vi har inget ansvar".

Vad gör man?

L.

PS. Alt det här har övertygat mig om att köpa i Tyskland nästa gång också. Varför betala mer för sämre service i Sverige?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Hej!
Köpte till slut via en svensk importfirma för att slippa pappersarbetet och fick en "svensksåld" bil enligt Bilregistret.
Vad gör man?

Vid garantiservice, mm så vänder man sig givetvis till det säljande företaget som du har köpt husbilen av, det är väl i sig inget konstigt med att det bör tillhandahålla all garantiservice åt dig. Den kostnaden har de kanske bortsett ifrån i sitt pris(?) till dig = inte svensksåld på rätt sätt när "någon annan" oförskyllt pådyvlas" andra säljkanalers kostnader.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Jag hade denna typa av diskussion med en Svensk återförsäljare, garantier och så vidare.
I mitt konkreta exempel svarade jag den Svenska återförsäljaren;

Jag kan betala för att med helikopter flyga in en tysk tekniker och sedan tillbaka igen, och fortfarande ha ca hundra tusen kronor plus jämfört med att köpa av dig.
Detta var när Östgöta camping fortfarande försökte lura på oss överprisade husbilar.

Men det ligger något i detta, man kan inte behålla och äta kakan.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Vid garantiservice, mm så vänder man sig givetvis till det säljande företaget som du har köpt husbilen av, det är väl i sig inget konstigt med att det bör tillhandahålla all garantiservice åt dig. Den kostnaden har de kanske bortsett ifrån i sitt pris(?) till dig = inte svensksåld på rätt sätt när "någon annan" oförskyllt pådyvlas" andra säljkanalers kostnader.

Det är riktigt, problemet är att Carthago kräver en auktoriserad verkstad för fuktkoll och garantiåtaganden. Du kan ex köpa en begagnad bil av en ÅF som inte har det märket, fuktgarantin gäller 10 år så det lär hända de flesta bilar.

EUs regler säger tydligt att man ska kunna få garantiåtaganden fixade av samtliga ÅF, oavsett land ska alla hantera sådant.

Fiat som bilen är byggd på är explicita med det i sin handbok, de säger att du har rätt att få garantisevice av alla auktoriserade verkstäder oavsett land och inköpsställe.

Tyska ÅF tar gärna emot mig och fixar det, det är Carthago som betalar när det är garantiåtaganden, normalt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Carthago bryter mot lagen?

På så här dyra prylar (husbilar) borde självklart internationell garanti gälla, ser inget konstigt alls i det.
Man får ju sån garanti på små skitprylar typ mobiler m.m.

Riktigt dåligt av Carthago, tycker jag.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Carthago bryter mot lagen?

:mcride:

Källhänvisning, tack!

Det här fick jag av EU rådgivningen: regulation 1400/2002 , http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/legislation/explanatory_brochure_en.pdf.

Mycket text men fråga 34 berör garantier och ÅF i olika länder.

Question 34: Does a consumer have to take his vehicle back to the dealer he bought it from to have warranty work/servicing done?

No.
For the Regulation to apply the consumer should be able to take the vehicle to any authorised repairer within the supplier’s network anywhere in the EU. The Regulation94 only exempts agreements with authorised repairers when the supplier imposes an obligation on all its authorised repairers to repair all vehicles of the brand in question, to honour warranties, perform free servicing and carry out recall work irrespective of where the car was bought. If the authorised repairer is not able to service a car which is not sold in his Member State, he will be in a position to liaise with the supplier or another authorised repairer in another Member State. The consumer does not have to re-register the warranty in his home Member State in order to have warranty repairs done. The warranty period starts with the delivery of a car by the authorised dealer. If manufacturer, importer, dealer, repairer or another company within the network were to impede consumers from availing themselves of the manufacturer’s EU-wide warranty, this would mean that one of the basic conditions for the exemption to apply to the agreements in question would not be met.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Såg ditt svar i inlägg 10 , och här talar man om bil och här lever ju Fiat upp till kravet , men det är ju bildelen. Frågan är vad som gäller skåpet.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Men det ligger något i detta, man kan inte behålla och äta kakan.

En av EUs grundläggande idéer är den fria marknaden.
Det är intressant hur de flesta företagare är liberaler, motståndare till femårsplaner och för fri marknad. Så länge det inte drabbar dem själva.
När de får en fri marknad gör de allt för att skapa egna handelshinder.

I två år försökte jag köpa av svenska ÅF men fick inte provköra, fick felaktig info, inga svar etc. Till slut gav jag upp och åkte till Tyskland för att provköra. Blev otroligt imponerad av servicen där. Valde ändå en svensk oberoende ÅF För att stötta lite lokalt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Carthago bryter mot lagen?

Ingen nyhet att alla handlare är sin egna. När man köper från tex Tyskland gör man upp vid affären att man antingen får delarna skickade och reparerar själv eller så har man alternativet att lämna på svensk verkstad och betalar fakturan som sedan skickas til firman man köpt av. Dom för då över pengarna till eget konto.
Luvan, i ditt fall borde du haft en dialog med din säljare i Tyskland och fått ersättning för den reparation du fick utförd i Sverige.
Har själv ett ärende nu med saltskadade kromdetaljer på bakväggen på min Niesmann. Fick till svar att delarna ska bytas ut. Hur vill du göra det? Jag byter själv så delarna kommer skickas till mig. Enkelt o inget strul med svenska handlare.
Fast måste tillägga att Forsbergs är väldigt tillmötesgående med min importbil. Fick faktiskt första fukttesten gratis. All heder till Forsbergs i Väsby.
 
Toppen