• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag har precis införskaffat en 12V - 200V inverter (300 W), som jag tänkte koppla in. Jag har ett "elektroblock EBL 99" (se bild) i min husbil och jag blir inte riktigt klok på var/hur man kan ta ut ström på rätt sätt. Instruktionsboken, som är på tyska, ger inga bra ledtrådar.

Någon som har något liknande och vet hur man gör? Det ser ut som jag behöver skaffa en kontakt som passar i t.ex. "block 5", som leder någonstans för att kunna koppla in där, eller...?

Tacksam för svar!
Elektroblock EBL 99.JPG
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Vi har kopplat våra invertrar (har en gammal med "oren" sinus, och en nyare med ren sinus till elektroniken) direkt till batterierna, den stora orena på bodelsbatterierna och den lilla rena på startbatteriet (som sitter i hyttgolvet - Renault Master ). Har använt grova kablar och en hängsäkring mellan batteriet och invertern.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jaså, är det så pass energikrävande alltså? Då kan jag ju gå direkt på bodelsbatteriet.

Säkring mellan batteri och inverter är att föredra, tolkar jag det som?
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Tar du ut 300W så drar det 25 Amperé. Då krävs det grova kablar om du sätter växelriktaren lång från batteriet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Våra invertrar lär vara avsäkrade internt, så hängsäkringen är väl lite överkurs kanske. Men skulle nåt inträffa så är det mycket enklare att byta ut en lös säkring på kabeln än att montera ur invertern och skruva isär densamma för att försöka hitta säkringen. Säkringen på kabeln bör lösa ut lite före den interna säkringen om det ska vara någon ide.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Tar du ut 300W så drar det 25 Amperé. Då krävs det grova kablar om du sätter växelriktaren lång från batteriet.

Det kommer bli ca 1,5 meter kabel, så jag skaffar kablar som är lite grövre än de som följde med, som är ca 50 cm.

Invertern har en säkring på baksidan, som kommer bli relativt lätt åtkomlig. Behövs det en säkring mellan batteri och inverter ändå tro? Kanske lika bra att köra med både hängslen och livrem. Den säkringen får alltså bli 25 A då misstänker jag. :wink:

Är nu på jakt på nätet efter kopplingsplint och säkringshållare, helst flatstift, har jag fått för mig.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Här finns en kalkylator för kabellängd eller diameter beroende av ström, spänning, effekt och kabellängd/diameter.

Kalkylator för kabelarea

Försök att montera växelriktaren så nära batteriet som möjligt, avsäkrad vid batteriet och gärna med en lämplig strömbrytare om den skall vara permanent monterad eftersom den oftast drar lite ström även när den inte används.

Bättre att ha förlängningssladd på 230-sidan än på 12 volt sidan eftersom spänningsförlusterna kräver grövre kablar på 12V sidan än 230 sidan.
 
F

F.d. 53277

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Försök att montera växelriktaren så nära batteriet som möjligt, avsäkrad vid batteriet och gärna med en lämplig strömbrytare om den skall vara permanent monterad eftersom den oftast drar lite ström även när den inte används

Invertern har en strömbrytare vid 220v-uttaget. En sån riktig av/på och ingen digital variant. Då borde den ju dra noll och ingenting när den är avstängd? Jag kan ju iofs göra en provinkoppling och testa det så jag vet säkert.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Vi har använt denna billiga huvudbrytare: Huvudströmbrytare, 100 A - Huvudströmbrytare Huvudbrytare - Biltema

Om den sätts på minuskabeln, är det inte någon risk för kortslutning om något metallföremål skulle komma emot någon av anslutningarna och chassiet.

Nu är ni väl ändå ute och cyklar...
Om man bryter bort minussidan så blir det naturligtvis ingen ström i kablarna men inte heller i 12 voltsystemet överhuvudtaget. Försök att tända en lampa då...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Nu är ni väl ändå ute och cyklar...
Om man bryter bort minussidan så blir det naturligtvis ingen ström i kablarna men inte heller i 12 voltsystemet överhuvudtaget. Försök att tända en lampa då...

Eftersom tråden handlar om inkoppling av en inverter, avsåg vi givetvis minuskabeln till invertern. (Enligt tidigare inlägg, ska ju denna kopplas direkt till batteriet med korta, grova kablar.)

Förlåt, att vi inte var övertydliga.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Låter riskabelt att ansluta till startbatteriet. Jag lånade ström från det till min dator en gång. Som tur var hade jag parkerat inte långt från en bilverkstad som kunde ge mig starthjälp...

Staffan

Jag är medveten om den risken. Den invertern används mest till att hålla navigationsplattan med ström undre körning. Det finns ingen 12V laddare som passar den plattan (säregen Sonykontakt), måste ha 230V. Placeringen av invertern framme i hytten (nära startbatteriet) gör också att vi slipper lösa förlängningssladdar fram till instrumentbrädan.
Laddar även tandborstarna där nattetid, men dom induktionsladdarna drar inte så mycket ström.
Övrig elektronik laddar vi via 12V från bodelsbatterierna.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Invertern har en strömbrytare vid 220v-uttaget. En sån riktig av/på och ingen digital variant. Då borde den ju dra noll och ingenting när den är avstängd? Jag kan ju iofs göra en provinkoppling och testa det så jag vet säkert.

Det är lite olika beroende på invertens konstruktion, vissa verkar bryta både på låg- och högspänningssidan, andra bryter bara på högspänningssidan.
Finns tidigare trådar om inkoppling av inverter, t.e.x.:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t88201/


"
Om den sätts på minuskabeln, är det inte någon risk för kortslutning om något metallföremål skulle komma emot någon av anslutningarna och chassiet "

Gäller bara om man skall bryta ett helt 12 voltssystem där batterierna har gemensam jordkabel, har man flera batterier med egna jordkablar måste varje batteri ha egna säkerhetsbrytare.

Varje 12 volts pryl som man vill kunna stänga av å på skall ha strömbrytare på pluskabeln.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Eftersom tråden handlar om inkoppling av en inverter, avsåg vi givetvis minuskabeln till invertern. (Enligt tidigare inlägg, ska ju denna kopplas direkt till batteriet med korta, grova kablar.)

Förlåt, att vi inte var övertydliga.

Jamän det gäller ju i så fall även inkopplingen av invertern. Bryter man minusmatningen till denna blir det ju ingen ström till denna heller.

Ni skrev ju så här: Om den sätts på minuskabeln, är det inte någon risk för kortslutning om något metallföremål skulle komma emot någon av anslutningarna och chassiet.

Förlåt att jag inte förstår...

Dessutom skall man nog inte laborera med minusmatningen överhuvudtaget.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Jamän det gäller ju i så fall även inkopplingen av invertern. Bryter man minusmatningen till denna blir det ju ingen ström till denna heller.

Tipset gällde hur man bryter strömmen fullständigt till invertern, för att den inte ska dra "tjuvström" när den ine används.

Angående risken för kortslutning jämförde vi med risken om man sätter huvudströmbrytaren på pluskabeln utan ordentliga skydd över anslutningarna.

När det gäller att bryta på minussidan, så kopplar i varje fall vi alltid först bort minuspolen när vi jobbar med det bilelektriska. På så sätt undviks skador om man skulle råka klanta sig när man skruvar loss pluspolen och kortsluta mot chassi.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?

Tipset gällde hur man bryter strömmen fullständigt till invertern, för att den inte ska dra "tjuvström" när den ine används.

Angående risken för kortslutning jämförde vi med risken om man sätter huvudströmbrytaren på pluskabeln utan ordentliga skydd över anslutningarna.

När det gäller att bryta på minussidan, så kopplar i varje fall vi alltid först bort minuspolen när vi jobbar med det bilelektriska. På så sätt undviks skador om man skulle råka klanta sig när man skruvar loss pluspolen och kortsluta mot chassi.

Om man skall greja med 12 voltssystemet i ett fordon så kopplar man bort minuskablarna från batteriet/batterierna först eftersom det minskar kortslutningsrisken när man sedan kopplar bort batteriets pluskabel.

Men skall man ha enskilda strömbrytare till 12 volt prylar så skall de sitta på prylens pluskabel, sitter brytaren på minuskabel så kommer pluskabeln fram till prylen vara spänningssatt vilket inte är så bra.

Skilj på HELA elsystemet och enstaka delar av det.
 
Toppen