• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

En tanke från mej,

Jag tror att nått av "glödstiften" inte är riktigt ok.
Vid kall väderlek krävs bra fungerande glödning för att alla cylindrarna ska tända/starta, kommer inte alla igång på en gång skapas ordentliga vibrationer, dock brukar den/de "döda" cylindern vakna efter en kort stund.

Det man kan prova ifall man kan påverka glödningen manuellt=startnyckel
Vid start i kall väderlek
Gå till glödläget, när glödningen är avslutad=lampa slocknar
Vrid tillbaka nyckeln till noll och utför en glödning igen, ev. upprepa.
Starta sen efter avslutad glödning.

Hjälpte det inte så är garanterat ett eller flera glödstift "döda"

Har man modernt fordon med startknapp funkar inte denna metod

EDIT: Detta resonemang gäller CR-dieslar (Common Rail) https://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Common_Rail



:) Peter
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

En tanke från mej,

Jag tror att nått av "glödstiften" inte är riktigt ok.
Vid kall väderlek krävs bra fungerande glödning för att alla cylindrarna ska tända/starta, kommer inte alla igång på en gång skapas ordentliga vibrationer, dock brukar den/de "döda" cylindern vakna efter en kort stund.

Det man kan prova ifall man kan påverka glödningen manuellt=startnyckel
Vid start i kall väderlek
Gå till glödläget, när glödningen är avslutad=lampa slocknar
Vrid tillbaka nyckeln till noll och utför en glödning igen, ev. upprepa.
Starta sen efter avslutad glödning.

Hjälpte det inte så är garanterat ett eller flera glödstift "döda"

Har man modernt fordon med startknapp funkar inte denna metod

:) Peter
Men borde inte det synas på avgaserna då? Om förbränningen är kass på nån burk så borde det ryka tycker jag. Min gör i alla fall inte det.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

2.8 HDI/JTD Är en direktinsprutad motor, åtminstone är min det. Det betyder att man har ingen glödning alls. Dock finns en förvärmning av insugsluften vid kall väderlek. Det är en bytta där det finns en elektriskt element som då värmer alla cylinders luft samtidigt. Finns också en variant med dieseldriven flamma, någon typ av brännare, men är nog rätt så sällsynt. Dessa värmare kommer igång någonstans mellan -8 och -12 grader, har jag för mig....
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Min 2.8 JTD är en common-rail också. Nån form av förvärmning som tar väldigt länge om det är typ 0 grader och nedåt finns definitivt men har faktiskt inte tänkt på vad det är, bara att på sommaren i säg 15-20 plusgrader är det en väldigt kort tid jämfört med 0 och nedåt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

I inlägg 81 borde jag ha skrivit att jag menade "common rail" dieslar, vilket jag tror majoriteten har här som har tråd-problemet.

Det går så klart att strunta i glödningen på en kall CR och den startar ändå, något motsträvigt, samt med ojämn ruskande gång, som släpper rel. fort.
 
Senast ändrad:

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Tänkte hämta ut vår ur vinterdvalan om någon vecka. blir kanske att köpa njurbälte först då......:twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Men borde inte det synas på avgaserna då? Om förbränningen är kass på nån burk så borde det ryka tycker jag. Min gör i alla fall inte det.

Du kanske har så pass ny bil så du har ett partikelfilter(?)
Isåfall svartryker det inte, gör den det ändå så är partikelfiltret ur funktion.
 

Klaa14

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
18547
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Jag ger upp.....

Jag tror att det är diesel som är problemet det kanske har skicktat sig när bilen har stått stilla länge, det är många tillsatser i dieseln numer. Sen när man börjar köra blandar den sig igen och bilen går mjukare
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: motorn vibrerar

Du kanske har så pass ny bil så du har ett partikelfilter(?)
Isåfall svartryker det inte, gör den det ändå så är partikelfiltret ur funktion.
Nix, det är en 02:a. Det händer att den både blå- och svartryker, dock inte förra helgen när den höll på att skaka sönder sig efter vinterdvalan, hehe.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Fortsättning följer.......

En sak kan vi vara överens om ,det är konstigt .
På mitt arbete har vi många märke på dieslar .Dock inte Fiat ,jag har aldrig råkat ut för detta innan .
Vissa maskiner och bilar står still i långa perioder .Alldrig att detta hänt .
99% ca av dessa har varken CR eller massesvänghjul.
Säkert inget och bry sig om bara irriterande Fiat fenomen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

I en annan tråd idag var det fråga om en död bränslepump som gav mig ytterligare en möjlig teori för skakningarna i Fiat motorer.

I alla commonrail motorer från Fiat finns en förpump i tanken. Det är bra snurr på den, både kapacitet och tryck. När jag konverterade min gamla Arca med HDI motor så ville jag behålla den gamla tanken och satte en annan pulserande förpump istället för originalen. HDI/JTD motorns högtryck pump vid motorn kräver en bra matning för att komma igång. Därför fick jag iden att om man har lite alger i tanken eller annan biologisk smörja som blockerar förpumpen delvis, så kan detta orsaka skakningar innan trycket byggs upp. All biologisk smörja blir ju också trögare med minusgrader. Bot för detta är ju bakteriedödande tillsatser som finns överallt kanske billigast hos Biltema?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Det är inga alger som orsakar dessa skakningar.
Jag upplevde kraftiga skakningar varje vår i min gamla 3-liters under 7 år och i min nya 2,3-liter nu när jag provstartade häromdagen.

Tyvärr är det normalt men försvinner på några minuter.
Förståsigpåare hävdar att det beror på antingen spridare, motorupphängning eller svänghjul (DMF), närmare sanningen kommer vi nog inte.
 

Lunneberget

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
16903
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Startade husbilen igår Fiat 2.3 148 hk -14, efter 5 månaders stillestånd.
Startar direkt men solskydden skakar och även den invevade markisen.
Får gå på tomgång 2-3 minuter, skakningarna fortsätter.
Idag lyfter jag av tanklocket ,det var vacum i tanken.
Sen startar jag och alla vibrationer är borta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Ja, den teorin har varit uppe tidigare och är inte sämre än någon annan!
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Tror att den inte går på alla cylindrarna vid uppstart efter en kall vinter, har haft samma problem innan den blivit varm.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: motorn vibrerar

Som jag ser detta är det ett problem som berör Fiats commonrail system. Vilka låga föreställningar jag än har i vissa stunder om "gipskatter" så har jag svårt att tänka mig att detta skulle vara normalt och accepterat beteende av konstruktörerna. För även om latinomentaliteten är lite "ojämn" jämfört det lagomtjocka här i norden, så är det ingen tvekan att de kan konstruera motorer och annat. Hela commonrail systemet är ju en Italiensk uppfinning från början och det är inga dåliga grejjer.

Har lusläst tråden några gånger och jag skulle i dagens läge satsa mina pengar att det handlar om en bränslebrist i startskedet. Vacum i tanken hindrar ju bränslet att komma fram till systemet. Dåligt med bränsle ger förvisso skakningar, men man kan inte jämföra det med om en cylinder är borta, det är mer periodisk, mild form av skakning, snarare en ojämn gång. Jag tror att vi närmar oss en "trolig" teori så småningom. Det positiva är att det verkar inte vara skadligt för motorn....
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: motorn vibrerar

Var just ute o körde efter 2 veckors paus natt temp -5 - 10 ingen vibration men om den stått länge o i kölder runt 20 då lite i början. Kan det vara mindre bekymmer med 3.0 motorn?
Eller skillnad på bränsle har såkallad arktisk diesel i tanken.

Leifw
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag tror inte att undertryck i tanken är orsaken till skakningarna i bilen.

Det skall till ett riktigt rejält undertryck i tanken för att inte bränslepumpen skall orka med att pumpa fram den lilla mängd bränsle som behövs. Om det trots allt inte skulle bli ett tillräckligt tryck i bränslesystemet för insprutningen att fungera ordentligt så skulle motorn knappast starta direkt och puttra vidare snällt på vanlig tomgång i flera minuter. Den skulle förmodligen inte ens starta och insprutningssystemet skulle med största sannolikhet varna för otillräckligt tryck.

I Lunneberget’s fall fick motorn gå några minuter på tomgång då bilen startades första gången för året. Sen fick den stå 1 dygn tills att den startades nästa gång. Då först efter avskruvat tanklock. Min gissning är att den inte skulle skakat även om tanklocket varit orört.

Nu vet jag ju inte med 100% vad rätt svar är. Jag försöker bara ringa in det med hjälp av logik och uteslutningsmetoden.
Skakningarna brukar alltid upphöra efter några minuters körning och kommer inte tillbaka förrän efter nästa långa stillestånd. Flera, inkl. jag själv har provat att skruva av tanklocket just då när vibrationerna förekommer och det har inte blivit någon som helst skillnad.

Jag tror också att man måst ha varit med om fenomenet själv och gärna vara någorlunda motorkunnig för att enklare få en känsla för vad det kan och inte kan vara.
Jag satsar alla pengar på motorupphängningen. Hittills finns det inget som talar emot det.
 
Toppen