• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen laddning vid körning

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Vet någon här på forumet var glassäkringen sitter som styr laddningen till bodelsbatteriet vid körning.
Saknar laddning vi körning men ok vid ansluten till 230 volt.

Ingemar H
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ingen laddning vid körning

Du har större chans att få vettiga svar om skriver märke, årsmodell dels på bilen, dels på bodelen. Som du förstår, så finns där många varianter.......
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ingen laddning vid körning

Hejsan, utan att veta var din säkring är placerad på din bil så vill jag bara tillägga.
En normalstor krafig glassäkring borde inte räcka till för att klara max laddström från generatorn till bobatterierna, det borde vara någon kraftigare variant.
Du har även ett relä någonstans som känner av när generatorn börjar ladda och då får signal/ström från generatorns D+ utgång, och då kopplar samman bilbatteriet/generatorn med bobatteriernna.

M.v.h. JANKRO.
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen laddning vid körning

Det mest vanlige på denne tid av året er at en sprenger skringwn som sitter ved pluspolen på bilbatteri for kabelen til elblokk. Er bobatteri utladet når en starter opp motoren kan ladestrømmen fort bli for stor og sprenge sikringen.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ingen laddning vid körning

Om båda batterier, startbatteriet och bodelsbatteriet, laddas vid 230 V, ja då bör systemet för sammankoppling fungera, samt eventuella större bladsäkringar på den kabel som förbinder batterierna.
Laddas inte bodelsbatteriet vid körning av motorn så kanske inte sammankoppling sker, dvs att om generatorn går sammankopplas inte batterierna.
Felsökning bör därför ske på den mindre sladd med eventuella säkringar från generatorn till elektroniken.

På min bil finns en LED på kontrollpanelen som lyser om sammankoppling skett, den lyser således både vid 230 V eller snurrande generator.

En annan sak, eftersom det talades om de stora bladsäkringar som kan finnas på kabeln för sammankoppling av batterierna, jag brukar inte göra startförsök av motorn med 230 V ansluten.
Båda batterierna är då ihopkopplde och en stor del av startströmmen kan tas från bodelsbatteriet, som ofta äv avsäkrat med 30 - 40 A. Varvid denna säkring kan lösa ut.

de
Roy
 
Toppen