• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ang. rostskyddet, vaxbaserat. Finns olika kvaliteter, men Biltemas är helt Okay. Det skall vara sådant som torkar. Riktigt torrt blir det aldrig, utan får en skinn likande yta där dammet inte fastnar, inte något annat heller. Viktigt att veta, om man tex vill limma isolering mot den, ain´t work. Sedan skall man också veta att bilplåten kan utan vidare bli ca 70 grader varm om solen gassar på.
Det finns en slang med munstycke av plast att köpa avsett för rostskydd som passar för sprayburkarna. Fungerar kanon. Jag brukar se till att burken är rätt så varm då får man bättre tryck. Hur varm? Ca 40 grader. (beror på vilken spänningsnivå man gillar ;) )
Just skarven mellan vägg och golv, skulle jag torka pissnoga med lacknafta eller bensin så att det är riktigt rent. Sedan skulle jag spruta kall galvanisering, dvs Zink färg där först. Dagen efter vax. Likaså i dörrar och motorhuven och andra känsliga delar där rosten brukar poppa upp...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Köper man bara sprayflaskor på biltema ?
Hittar nu inget sånt på Biltema på sprayburk.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hmm, mm. Verkar som biltema har endast en burk avsedd för sprutpistol som är vaxbaserad. Då måste man ha tryckluft.
Jag köper sådana produkter från GeKås i Ullared. Prisvärt. De har också ha en handrengöringskräm i en 500gr. burk som är rödfärgad pasta. Fullständigt trolleri att få händerna rena, ett måste för varje "diesel råtta". Annars tror jag Mekonomen kan ha vaxbaserad i sprayburk. Priset skiljer sig mycket i procent, men inte i kronor då det går inte åt mer än max tre flaskor.. Hittar du inte förlängningsslangen till sprayflaskan, så får du göra en själv av en tunn plastslang av minsta diameter, en meter brukar vara lagom...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Inuti balkar, dörrar, skarvar skall man använda tunnflytande rostskyddsmedel som genom kapillärkraften drar sig in i minsta skrymsle. Sedan kan man om man om man vill på utsatta ställen spruta den tjockare vaxbaserade över för att hindra uttorkning. Färg är inte bra, den kryper inte in och skyddar inte där det som mest behövs. Det vaxbaserade rostskyddsmedlet använder man sedan utvändigt på underredet där den torkar till en icke klibbig yta. För hjulhus och platser med mekaniskt slitage använder man sedan den svarta som tål nötning. :)
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Var köper man nivåmätare till tankarna bäst . Tips önskas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Dom har inga,där har jag redan sökt
Finns på Kama men tänkte om det fanns billigare någonstan
Söker vidare :)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hmm, mm. Verkar som biltema har endast en burk avsedd för sprutpistol som är vaxbaserad. Då måste man ha tryckluft.
Jag köper sådana produkter från GeKås i Ullared. Prisvärt. De har också ha en handrengöringskräm i en 500gr. burk som är rödfärgad pasta. Fullständigt trolleri att få händerna rena, ett måste för varje "diesel råtta". Annars tror jag Mekonomen kan ha vaxbaserad i sprayburk. Priset skiljer sig mycket i procent, men inte i kronor då det går inte åt mer än max tre flaskor.. Hittar du inte förlängningsslangen till sprayflaskan, så får du göra en själv av en tunn plastslang av minsta diameter, en meter brukar vara lagom...

En fundering :oops:

Som jag tolkar det tänker Affe vaxbehandla bilen inuti.
Är det inte risk för lukt och andra onyttiga ångor i boutrymmet under t.ex. varma sommardagar:confused:

Varför denna omständiga behandling, är det tänkt att karossen ska överleva 3st chassin:confused:

Den är väl lackad invändigt idag, annars räcker väl en skyddande målning med avsedd färg :)

Hur gör plåtistillverkarna:confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

En fundering :oops:

Som jag tolkar det tänker Affe vaxbehandla bilen inuti.
Är det inte risk för lukt och andra onyttiga ångor i boutrymmet under t.ex. varma sommardagar:confused:

Varför denna omständiga behandling, är det tänkt att karossen ska överleva 3st chassin:confused:

Den är väl lackad invändigt idag, annars räcker väl en skyddande målning med avsedd färg :)

Hur gör plåtistillverkarna:confused:

Det är möjligt att det är överkvalite men arbetsinsatsen är så liten jämfört om man får kondens/rost på utsidan längre fram. Då får man riva inredningen och det måste tas med i kalkylen. Klart att det blir också någon typ av gasbildning under de första soliga dagarna och det doftar lite vax och lite polyuretan och kanske något annat också. Precis som 70 - 80 tals bilarna när plasten kom i instrumentbredan. Sedan är det ju så, att restvärden för en gubbe i min ålder är inte så hög/lång beroende hur man räknar, och cancer tar exempelvis ca 15 år att utveckla från noll, med maximal otur. (Det är farligt att leva)..
Jag tror dock, om man gör allt ordentligt så kan plåtisen väl klara sig utan någon speciell rostbehandling, men varför chansa? Behandlingen är inte omständigt så som jag skulle utföra den, tidsåtgång ca 30 min och kostnad ca 250kr.
Nya plåtisar har jag inte studerat, men antar att de får fäärdiga formanpassade isolerbitar som passar exakt och ger bra tätning mot fuktigt luft. Förmodligen är de också galvaniserade och lackerade runt om, inga problem de första 15 åren under normal användning, saltet blir värre problem.....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack för all omtanke mina kamrater i klubben :)
Kommer nu att behålla bilen som den var men bara fullfölja den plan på ombyggnaden. Eftersom jag nu är 72 år så kommer den att överleva mig precis som den är. Gamla ägaren hade ju redan isolerat bilen när han byggde den.
Man är väl lite överambitiös när det gäller ens hobby :)
Gamla hålet efter takluckan har jag satt igen och skall nu göra hålet för en ny
Angående mätare för vatten o gråvattentankarna hittade jag idag detta på Ebay
Viotronic_1.JPG
eller denna
Votronic.JPG
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Här har du en variant Affezell. Lite många mätpunkter om man vill använda sig av metoden med tätade skruvar på olika nivåer genom tanken. men nivåtrådarna går ju även att fästa på en "plastpinne" med lock uppifrån tanken.

SLURRY TANK DEPTH INDICATOR WATER TANK LEVEL INDICATOR MODULE - (M167N) | eBay

M.v.h. JANKRO.

Ps. Du hann minuten före :p:. Den var flott att skåda Affezell, jämfört med mitt lilla enkla förslag :oops:.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29601

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hur fungerar dom där givarna som finns med på bilden Affezell?

Ska slänga in en gissning här. Mäter den spänningsfallet mellan dom där två stängerna när dom befinner sig i vätskan. Och man får kalibrera dom med en full tank och läsa av spännningen då.. eller hur funkar dom?
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hur fungerar dom där givarna som finns med på bilden Affezell?

Ska slänga in en gissning här. Mäter den spänningsfallet mellan dom där två stängerna när dom befinner sig i vätskan. Och man får kalibrera dom med en full tank och läsa av spännningen då.. eller hur funkar dom?

Nästan helt rätt, det är instrumentet som fungerar som voltmätare.
Först kapar dom till tankdjupet och sedan kaibrerar dom med en skruv på ovansidan , med full tank, och då skall displayen på mätaren vissa full tank.
 
Toppen