• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsskydd framdörrar.

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
När vi är ute ock åker med våran Plåtis så vill jag kunna lämna bilen utan att oroa mig hela tiden för inbrotts risk i den, vi har ibland en motorcyckel på släp efter som vi tar en sväng med i bland. Ock då kann någon observant person förstå att det tar ju ett tag inan vi är tillbaka vid bilen,sånt gör ju att det är lite svårt att koppla av o njuta av ledigheten framför alt om man är ut i Europa o far.
Så därför har jag thules exra lås på alla dörrar ett kraftfullt gps larm som sms ar till mobilen som är Kompletterat med lite egna idéer!! Jag har till sidorutorna i framdörrarna monterat på insidan hydralrörsfästen (kraftiga nylon hållare) där jag skjuter i 10 mm massiv rostfri stång 2 st vågrätt o 1st lodrätt som även täcker den lilla rutan. Hela monteringen av stängerna tar mindre än en minut vid parkering!!Vi har dom bara monterade när vi parkerar!!
När man sen stänger dörrarna så går det inte att dra ut stängerna.
Hydralrörsfästena sitter monterade med insatsgänga sk popnuts. Har fått rutor inslagna på bilar tidigare på resor! Det hindrar ingen från att krossa rutorna men dom kan inte komma in i bilen,har även säkerhets lås på insidan av framdörrarna. Ock Hydralrörsfästena skämmer inte något speciellt.
Tanken bakom det hela är att det inte är lönt att ge sig på bilen eftersom extra låsen syns o stängerna med!!! Förhoppningsvis så slipper jag åverkan på bilen!
 
Senast ändrad:

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Inbrotts skydd fram dörrar.

Om du är en händig man o har lite verkstads utrustning!?
Så är det bara fantasin det brister på om du inte kann tillverka nått som som hindrar inbrott!! Eller låta en mekanisk verkstad utföra!!!
På min egenbyggda Plåtis har jag små fönster från båt branschen där det inte går att klämma sig in!!Med tanke på vad en HB kostar i dag så är en sån kostnad att tillverka försumbar!!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd framdörrar.

Oj det blev ett sent svar på den frågan! Bättre sent än aldrig
Har extra lås på våra dörrar som jag aktiverar när jag monterar fönster skyddet!!
Framrutan är ju lamell glas!! Väldigt mycket mer arbete att slå in en sådan ruta! Vill någon försöka med det lite diskret lär man nog dra på sig uppmärksamhet!!
Så det käns inte motiverat att sätta något galler där!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrottsskydd framdörrar.

Det ska inte finnas något framme som lockar och visst finns det bra gömmor för både datorn & paddan inne i husbilens egna gömmor!

Heosafe (låsbart med nyckel) på insidan av framdörrar och extra lås på utsidan av andra dörrar räcker långt. Om någon skulle ta sig in genom takluckan eller sidofönster, då kommer den inte ut ändå genom någon dörr.

Pass och kontokort har vi alltid med oss (väldigt nära kroppen), så vad mer behövs egentligen?
 
Toppen