• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Mineralull ("Gullfiber") är ju diffussionsöppet och fukten kommer gå rakt upp och kondensera mot den kalla takplåten. Resulterar i fritt vatten på fel ställe...
Det måste vara tät isolering utan luftspalter mot plåten om det skall fungera bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Någon lite ventilation skulle man kunna ha i innertaket, det är ett väldigt svårt läge att både ha isolering och ha en kall plåt på yttersidan. Det är nästan ofrånkomligt att man får fukt på plåten, så man får se till att den är rostskyddad.
Jag insåg problemet på min gamla bil och eftersom det var en sommarbil hade jag biltemas 10mm ljudisolering som både ljud och isolering innanför det och med luftspalt hade jag plast och masonit och 3mm läderimitation limmat som används i båtar att limma direkt mot plastskrovet.
Fick ventilation imellan.
Kan man få in fukten mot plåten så måste man se till att det går att få bort den är min filosofi, plast är inget tätt material egentligen.
Alla som ska panta plastflaskor har väl lagt märke till att de blir trekantiga efter en tid och man måste lossa locket för att de ska bli runda och man får sin pant.
Efter vad jag själv funderat ut beror det på att luftmolekyler vandrar genom plasten och skapar undertryck i flaskan, kanske någon här har en bättre förklaring eftersom det är min egen, det beror inte på temperaturen det har jag testat.
Petroleumprodukter vandrar också genom plast.
Har många gånger funderat på vad som händer med alla hus som har betongplattor med plastisolering under, röta är det som jag tänkt mej men eftersom det bara är plast gipsy betong en bra bit upp så kommer det förmodligen som en överaskning högre upp på dolda ställen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej Bengtic
Skall ringa till SkandiMobil och fråga hur dom brukar göra, om dom svarar på det Dom borde ju ha erfarenhet av det. Lika bra att fråga nu när taket är rent så man inte gör fel. Men det är ju många här i klubben som har byggt om en plåtis,men olika lösningar. Givetsvis är det så att om varm fuktig luft möter en kall plåtyta så måste det bli kondens. Som jag ser det gäller det att i ett tidigt skede hålla plåten så varm som möjligt när inneluftrn möter den. Enda sättet jag kan tänka mig är väl att klistra något direkt på plåten t.ex den isolering som du föreslog eller som många gjort liggunderlag
Angående takluckan så undra om det går lite att rikta ut en pressnig i plåten så att det blir plant där luckan ligger an. Pressningen är c:a 5mm hög ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du pressar ihop utpressningen blir ju plåten 10mm längre och kommer slå sig ordentligt, man måste säkert såga ut en slits i plåten då och det blir svårt tror jag. Om jag fattade det hela rätt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Efter att nu noggrant läst Sjöbergs o Pontus inlägg om isolering av taket har jag nog insett att det verkar för komplicerat för mig nu. Tror att jag bara klistrar på ett lager med liggunderlag och skippar balkarna. Skall ju bara åka med bilen på sommaren
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det beror på vilken horizont man har med sitt bygge. Skall det bli ett villkor i testamentet att så länge plåtisen lever och...;) Då är det knepigt. Men om du använder bilen mest på sommaren och säg femtonår, så borde normal nogranhet hjälpa långt. Då menar jag att man använder liggunderlägg med slutna celler och tätningsmassa i skarvarna, eventuellt bra tejp. Balkarna i väggarna och i taket skulle jag skumisolera efter att ha lagt flexrör för sladdar. Skumisolering skall man ta försiktigt då den har stor expansionskraft, spruta hellre för lite än för mycket.
Kruxet är egentligen vilken förbehandling man skall lägga på plåten före isolering? I balkarna definitivt vax baserat rostskyddsmedel när det är varmt som sjutton. Kanske lika bra ta samma medel på plåten också? Jag skulle sätta extra omsorg i skarven mellan vägg och golv, där brukar det börja rosta...
Om du använder oljehärdad masonit, eller liknande kvalite i väggar, plus något plastmatta från båtvärlden, sådan där halvmjukt för ljudets skull, så blir ju den konstruktionen delvis "andande" dvs. den är inte 100% ångtätt. Jag skulle vilja ha det så, för då släpper den ifrån sig fukten också. Tänk på alla lim du väljer att de pallar för kyla och fukt....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det ör väl det här med att fylla balkarna med skum som skrämmer mig. Trodde inte att det var sååå starkt. Köpte skum och skumspruta på Biltema igår och tänkte att det var bara att sätta igång i helgen men efter mer lusläsning av deras trådar blev jag fundersam. Problemet med takluckan tror jag att jag löst. Hittade i Tyskland speciell isolering i varierande tjocklek ( upp till 30 mm) och större storlekar och klister avsedd för detta till plåtisar. Skall höra mig för om detta efter helgen. Sätter nog 4mm plywood på väggarna och också klär dom med högtalarmatta el nonwowen tapet. Tyckte att Sjöbergs lösningar med väggarna var snyggt men han är ju proffs nu. Undrar också om man skulle sätta byggplast under plywooden. Är alltid tacksam för Era råd :)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Är det bra att fylla balkarna med fogskum. Har inte kunskapen, men är det inte en risk att balkarna rostar inifrån. Ser att dom som bygger plåtisar täcker för balköppningarna. Är det inte bättre att ha öppet högst upp och längst ner på balken för luftcirkulationen.
Ha det
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

När man sprutar fogskum i balkarna är det viktigt att det finns mkt öppningar där överflödet kan pressas ut. Dels för att man inte skall få bulor i plåten innifrån när den expanderar, dels för att om skummet inte har plats att expandera så får det mkt sämre isolervärde.

Personligen är jag tveksam till byggplast vid innervägg. Torde vara nästa omöjligt att få det 150% tätt och om man då har tät plåt ytterst och 95% tät plast inne så lär den kondensfukt som ledar sid dig aldrig torka ur.

I vanliga åretrunt värmda hus vill man ha plast innerst och sen öppet för fukten utåt, Det funkar ju inte i en husbil o då tror jag att man måste ge det en chanse att torka ut innåt när bilen inte används.

Rockwool o liknande tror jag inte heller på då fukten kondenseras inne i detta material till vatten som när det blir tillräckligt mkt rinner nedåt i isoleringen.

Men i en ren sommarbil tror jag överhuvud taget inte det är så noga vad man väljer.
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej jag har tidigare skrivit om det!men lite uppdatering i tråden!
Sprut isolerade min Plåtis för tre år sen ock det blev en helt anan innemiljö
Svalt på sommaren o behåller värmen på ett fantastiskt sätt!dessutom så blev det en väldigt torr luft inne i bilen! Då skummet sprutas direckt på plåten så fungerar den även som fukt spärr! Har även skummat alla hålrumm efter att jag borrade hål så att överskottet kunde svälla ut! Lag även 5cm markisolering på golvet där jag fräste spår för vatten buren värme! Som jag har provkört nu i vinter! Golvvärmen klarar av att hålla värmen i bilen ner till minus 15 grader ute ( vi har inte haft det kallare) Golvärmen kan köras på 230v 2500w som Max eller den orginal monterade webaston eller motorvärmen över en värmeväxlare.
Ska till lägga att sprut skummet har slutna celler.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Stefanoland, den metoden tror jag stenhårt på.
Med sprutat skum finns chans att verkligen få det helt lufttätt vilket jag tror är nästa omöjligt om man skall limma o lappa med andra täta skivor eller plast.

Men hur gick du tillväga? har sett företag som gör det i hus, gissar att det är svårt och kanske framförallt kräver utrustning om det skall blir bra o komma lagom mkt på väggen o inte allt för mkt runt i kring.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Stefanoland
Tycker också som Pontus men vem utför sånt så kunde man ju åka dit och få det gjort. Just nu är ju bilen helt tom inuti. Skulle vara en bra lösning för en amatör som mig på ett helt nytt område. Har bara jobbat med trä tidigare men det här med plåt kom nu upp på agendan. Trodde först att man kunde göra det mesta men... :mad::mad:
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag anlitade ett lokalt företag som sprut isolerar byggnader. Kostnad ca:5500:-
Väl investerade pengar! Vad som är viktigt är att maskera alla ytor som man inte vil ha skummade/ täcka all ytor NOGA med plast! Dra kabelrör inan. Räkna med arbete att jämna till dom skummade ytorna efter åt då det beror på hur skicklig den som sprutar är!! Vicktigt är att täcka ordentligt då det används tryckluft som gör att skummet tar sig förbi om man inte gör ett bra jobb.Man slipper då massa extra arbete med att sanera efter skummet är på lagt! skummet bygger ca3cm vid varje varv!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Var köper man vaxbaserat rostskydd som en del pratar om och hur applicerar man det ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nu till placering av vattentankar
Färskvattentanken,rymd=74l
Färskvattentank.JPG
Gråvattentanken, rymd=85l
Var svårare att hitta en bra plats till fastän det är en stor bil
Fanns stort utrymme bakom bakaxeln men för litet. På bakhjulsdrivna bilar sitter tyvärr kardanaxeln i vägen. Får sätta den där reservhjulet sitter och ordna en plats för detta i garaget.
nordmobil-wassertank-85-liter-300021_03_online.jpg
 
Toppen