• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera solcell

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Var i Europa kan man få det "bästa" priset på montage av solcell.

Jag träffade en man som menade att han undesökt saken och funnit att det bästa/billigaste priset fick han på en plats i Alentejaro, Portugal.
Är det någon som känner till någon firma där som monterar solceller?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Montera solcell

Bäst gissar jag Tyskland , men se upp. Jag såg en Portugal installation och där använde man klena vinkeljärn som var SKRUVADE i taket och denna läckrisk vill man ju inte ha. Mina sitter på plastkonsoller limmade. 1 hål och det är strömmen ner.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Montera solcell

Ska det vara så svårt att montera en solcell, det kan väl vem som helst göra?
Jag köpte inte dom där klumpiga aluminiumramarna utan dom som är för båt och jättetunna, köpte lite lim samtidigt, bara göra rent på med limmet och dit med solcellen klart.
Kabeln ska ju ner och finns det inget hål får man göra ett och fylla med samma lim så det blir tätt.
Hur svårt kan det vara?
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Montera solcell

Tydligen finns det folk som å med all rätt är rädd för att det kan bli fel, har man en nyare HB så vill man att det ska bli så bra som möjligt. Alla är inte en Handyman .

jag är et typisk eksempel på 'non-handyman'
om jag skulle montera en solcell så händer med garanti följande:
på väg upp på taket glider stegen och gör stora märken i husbilen.!
Får lim på alla andre ställen än där det ska vara!
Börjar jag borra hål i taket så spricker det!
Och solcellen flyger med garanti av när vi kör på autobahn i Tyskland!

(Var för övrigt nära att krascha vår AC under en bro i Frankrike - såg inte skylten med max 2,6 meter- gudskelov var der marginal, så det var bara antenne som flög:twitcy:)

Så klart bäst för husfriden att jag håller mig långt borta från såna experimenter.:):):):):):)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Montera solcell

Få saker var så enkelt som att limma fast en solcell avsedd för båt, jag vet att äldre ensamstående kvinnor är helt i händerna på bilverkstäder, men om man inte kan göra enkla saker själv är man antagligen väldigt välbärgad eller handikappad.
Det kan jag förstå men har man inte de problemen och kan kliva på en stege så förstår jag inte problemet. För mej som är gammal och ovig tog det inte många minuter. Köper man en något billigare med ram så får man problem flera kostnader med monteringen och hål i taket.
Det är inget att beundra om man vägrar att undersöka och ta reda på hur man ska göra saker, det har jag av ekonomiska skäl fått göra jämt.
Första gången jag fått negativa kommentarer för att vara duktig vilket jag inte är 67år värk i kroppen och obefintlig kondition.
:confused:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Montera solcell

Man behöver inte borra hål bara för att det är en aluminiumram. Det går bra att montera en U-profil på ramen ( många av de bättre panelerna har förborrade hål för detta) sen är det bara att limma U-profilen mot det tänkta underlaget vilket oftast är taket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Montera solcell

Alla är tyvärr inte bror duktig och då behövs det hjälp av någon bror duktig att montera o installera. Svårare än så är det inte!
---------------------------------------------
Hejsan Kabekatten, ja det är bra att vara lite självkritisk och känna sina begränsningar och absolut inget att hymla med, för du är säkert jättebra på något annat som en praktiker går bet på.

Men det värsta är att det finns så många okunniga klant......n som jobbar med montering av solceller m.m. utan att känna sin begränsning.
Man kan se elinstallationer och monteringar som ser bedrövligt ut fast de har gjorts av någon firma.
En kompis köpte en bättre begagnad bil på en äldre känd firma och fick en stor solcell med laddare och montering "på köpet".
Det var så bedrövligt monterat och så nära kortslutning där laddaren satt monterad med buntband ?? så man kunde tro att de anlitat förskolan i närheten.
Det kanske berodde på någon underlig otur, men som det såg ut, så borde det inte få komma ut ur en seriös firmas portar.

Det jag vill säga med detta är att du troligen med lite instruktioner, kanske lite hjälp och gott om tid knappast kunde ha gjort det sämre än det här var :).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen