• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160207

Roland och jag gick en runda innan jag hämtade Gittan,
vi kände oss som om vi kom från ålderdomshemmet bland alla ungdomar, :twitcy:
Många var glada i hatten, och runda under skorna, vissa hade fått för mycket alkohol ikroppen
Vi var en runda i byn i går kväll, mycket folk, en det karnevalsklädda, så vi hade missat karnevals tåget.
Så är det när man inte kan få riktig information, men trummorna kunde vi inte missa.
På en liten tvärgata max 3m bred stod två olika gäng och spelade trummor, jag lovar att det hördes.
Gatan var full av ungdomar, det fanns nämligen en bar där.
Vi gick en runda på gågatan som är mycket lång, såg /hörde fler trummor på någon tvärgata.
Inte samma väsen som dom andra gängen höll.

Det kom lite regn i natt, det har blåst kraftigt under dagen, nu har vinden mojnat och solen är sakta på väg ner.
Fatygen har blivit 5 st resten har fått lotshjälp in till Sevilla.
Jag blev lite nyfiken på bassängerna som finns och syns när det är lågvatten, blev upplyst av turisinformationen att det var "gamla fiskebassänger",
fisken simmar in när det är högvatten,
dom som inte hittar ut innan det är lågt vatten, fångas, det går folk med ficklampa och letar på morgon/kväll.
Jag trodde det var badbassänger där vattnet blev varmt sommartid vid lågvatten, så fel hade jag.

Foto 1
Lågvatten, stenmuren syns på vänster sida, man ser dom bättre i förra inlägget till höger om den Franska husbilen.
Lågvatten 160207.jpg

Foto 2
Högvatten, då syns inte barriärerna
Högvatten 160207.jpg

Det har varit en hel del folk I rörelse längs strandprommenaden, ett av fiken öppnade redan i går, vi köpte öl av killen i dag.
Det blev inget av att kolla i byn när det gällde karnevalen.
Vi fick reda på att det stod husbilar på ställplatsen i Sanlúcar, men vi står bra här, stannar ett tag
till, affärer finns så mat blir vi inte utan.vi har mer att utforska i byn,
SuperSol är den största, Carrefour Xpress är typ jourbutik, inget gott bröd och bara "longlife" mjölk.
Vi har mer att utforska i byn när vi ändå är här.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160208
I dag var det dags att köra till Jerez de la Frontera för att tvätta sängkläder och det lilla vanliga kläder som använts sedan förra tvätten.
Repsol/Levomatic låg mitt i stan, jobbigt att hitta dit, den andra gasolstationen låg bättre till, men nu skulle vi även tvätta.
Vi skulle ju även fylla på gasol på den fasta flaskan, á 0.577€/l.
Nu har vi fulla gasolflaskor, rena sängkläder, rena kalsonger, även rena jeans blev det.
Vi var in om Rota för att kolla den platsen, det visade sig vara 2 parkeringar den ena med fyllning/tömning,
den andra bara parkering, glömde ta foto på platserna.
Givetvis talade jag om hur det såg ut där vi stod i Chipiona med havsutsikt på första parkett.
På väg till Chipiona så var vi inom Mercadona och fyllde på mat förrådet.
Väl framme i Chipiona så vill Sygic att vi skulle svänga vänster, inga problem med det, då!
Men det blev, Sygic lurade in oss genom centrum på smala gator, tur att det var lite trafik.
Till slut kände jag igen mig, så nästa gång vi skulle svänga vänster in på en smal gata så körde jag rakt fram och tog till vänster i nästa större gata.
Ja, vi hittade dit vi skulle.
Väl framme fick vi reda på att ett gäng killar rört sig bland husbilarna, tittat in i dom och pekat finger åt folk som satt utanför husbilen.
Någon tog foto av killarna, andra jagade bort killarna.
Nu är risken att det blir stenkastning på vissa husbilar, några husbilsåkare körde i väg av rädsla för att bli drabbad.
Bäst är att inte bry sig om killarna, då kanske dom tröttnar.
Har sett samma sak hända i Rydebäck och Råå.
Nu är frågan hur det blir här i framtiden, synd att det inte skall gå att stå här för att ett gäng killar lever rövare.
Vi lär märka det i natt om det blir åverkan på någon husbil.
Och jag som talade gott om att stå här.
Det blev i alla fall fixat mat, kokt potatis och kycklingnuggets, RÅA, inte färdiga som hemma, färdiga att äta.
Inte smakade dom som Svenska kycklingnuggets heller
Gick att äta, men det var på håret att katterna fick mat i stället för oss.
Jag skall krydda bättre nästa gång och steka längre på svag värme.

Jojje
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej på er , en fråga var tömmer ni ert grå/svartvatten när ni fricampar.mvh Arne

Jag ställde samma fråga tidigare, svaret blev att man ser på gatubrunnens lock om det är dagvattenbrunn eller "skitvattenbrunn", f..n trot! Många av dem är placerat mitt i gatan. Trevligt att stå där och tömma sitt. En gång frågade jag en man i La Manga om detta och svaret den gången blev: Va f..n frågar du för, skit i det, stick!
:yes:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160211

Det har blåst regält här, i går eftermiddag kom regnet och det har regnat i natt.
Vinden har mojnat, solen försöker tränga igenom molnen, bara 1 båt på redden.

Just nu händer det inte så mycket här i Chipiona, många husbilar har kört till Sanlúcar nu när cirkusen är borta.
Nu är det fullt där, som vanligt, vi föredrar denna plats i stället för stan, här finns det vi behöver.
Vi är 3 Svenska husbilar här just nu, vad jag vet, en på varje sida om vår husbil, har inte varit ute och kollat läget.
Vi står kvar här ett tag till, vi har ingen panik att åka till Funkan och andra platser på Solkusten och slåss om plats.

@ Ulla & Klas
Visst kan man få dumma svar.
Vi brukar kolla var andra husbilsägare går och tömmer, samt kollar givetvis så att det är ok att tömma där.
Oftast är det ett brunnslock man måste lyfta på.

Jojje
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Det är just sådana här ansvarslösa tömningar som får till följd att kommunerna i Spanien har börjat "trakassera" husbilsfolket. Det går faktiskt att se på brunnslocket vad det är för sorts brunn! Det är det första en brunnslockstömmare bör lära sig men de flesta har ingen aning om detta eller så skiter man i det.

En annan sak som retar kommungubbarna och lokalbefolkningen är den snuskiga tömningen av toakasetter på offentliga toaletter. Jag har sett många nersölade sådana i Spanien.

Här behövs skärpning och upplysning för att husbilisterna ska bli accepterade i framtiden annars kommer den negativa utvecklingen att fortsätta!

Jappe
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Tack Jappe

Du satte mina tankar på pränt, har sett otroliga lösningar på "skit" problemen, det ena värre än det andra.
Sunt förnuft finns inte hos vissa husbilsåkare, bara det att öppna gråvattenkranen där man står, vänta ett par minuter
och sen köra i väg med kranen öppen och vattnet rinnande och stor illaluktande pöl kvar på platsen.
Visst, det är "bara" gråvatten, men fy fan vad det kan stinka om pölen.
Med så många husbilar som det finna här nere denna säsong är det inte svårt att se att det kommer bli problem framöver.
Polisen i Loulė körde bort husbilarna med hjälp av en lag dom hittat , den förbjuder husbilar på offentliga parkeringsplatser.
Sprids det beslutet så är det Adjö men fricamping i Portugal.
Tyvärr har vi inte hittat "vår plats" som vi skulle slå oss till ro på, flyga ner och hyra i typ 6 månader.

Jojje
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

I begynnelsen var det ett paradis. Alla välkomnade gästerna från kalla nordliga trakter. Alla gladdes åt de intäkter som hjälpte lokala näringsidkare och i viss mån hela bygden. Kommunens tjänstemän och Polisen var helt med på noterna. Husbilisterna var välkomna gäster som bidrog till samhällets fortbestånd!

Sedan kom snyltarna, snåljåparna och förstörarna!

Som man bäddar får man ligga!

Jappe
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160213

Det blåste mycket och regnade i Chipiona så vi körde till Sanlúcar i hopp om att det blåste mindre där och att det fanns plats.
Det sista var inte säkert eftersom det var fredag efftermiddag och det fylls fort på med Spanska husbilar.
Vi fick plats, men framför 2 Svenska husbilar och det blåste mindre här, det slutade även att regna.
Det var mer än fullt.
På fotot så finns det flera rader av husbilar bakom vår.
När vi parkerat så kom det några husbilar till som stått i Chipona
Ett tack till Kurita för en trevlig pratstund
Dom körde strax efter mitt inlägg så jag fick deras plats, tack för det.:yes:

Sanloucar 160213.jpg

Drar förmodligen mot Tarifa under helgen.
Playa los Bolonia med en gammal Romersk stad, Playa los Lances med jättelång parkering, visserligen utan allt, jo soptunna finns.
Blåser gör det ofta till surfarna glädje.

Sedan la Cala de Mijas, Gittan skall till frissan där eller i Funkan, antar att det är fullt där.
Vi måste till veterinär på nått av ställena för dom årliga sprutorna.

Vi körde till Cadiz och Playa de Cortadura, Sygic fick nippran när vi körde över nya bron,
helt plötsligt blev det helt blått, väg och bro försvann, när den väl hittade rätt igen blev vi inloggade på smågator,
väl ute igen kom vi på rätt väg, men sen skulle vi svänga in på en gata som var smal, jag valde att köra in på en annan gata och vi hittade rätt.
Vi kom dit vi skulle, Playa de Cortadura, en parkeringsplats längs stora vägen CA-33,
det fanns ett 10 tal husbilar och några personbilar, våra kompisar hade redan kört.
Det är en typisk surfplats, vinden blåser bra här, surfarna är många.
N 36°29.485' , W 06°16.114'
Playa de Cortadura 160213.jpg

Vi fikade och tog en macka, ja, ja Zoégas så klart.
När vi fikat så lade jag in närmsta LIDL, vilket låg vid Puerto Real, givetvis stod våra kompisar där.
Jag passade på att köpa ett 32 Gb micro sd kort på MediaMarkt á13.99€, var på jakt efter ett 64 Gb kort men det var för dyrt.
Vi diskuterade vart vi skulle åka för natten, det blev Conil de la Frontera, stor plats och lika blåsig som den förra platsen, vi hittade ett ställe med någorlunda lä.
N 36°16.272' , W 06°05.308', vi står här: N 36° 16' 19,994'' , W 6° 5' 22,409''₩
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=36.27222,-6.08956

Conil de la Frontera 160213.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

En sak som jag inte förstår är varför nästan alla husbilar dras till kusten när det ändå inte är badväder?
Blåsigt trångt och otrevligt vittnar ju alla om, gillar man havet så mycket är det ju båt man ska ha.
:confused:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Det är rätt skönt att promenera längs kusten då det inte är så kuperat som på många ställen i inlandet. Blåsigt, ja, men troligen inte varje dag! Blåser det på playan, då kan man gå in till stan och unna sig en espresso eller något annat gott bengtic : )
Vi har ca 5 km strandpromenad utanför vår ställplats som vi bara avgudar (när det inte blåser så klart).
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160214

Grattis till alla på "Alla hjärtans dag".

Det blev den "Långa musikens natt"! :yes:

Där vi parkerade först var det ett stort tält med staket runt om, Roland hade kollat in tältet och det rymde max 3.200 personer.
Inne i tältet kunde man se ett bord med spritflaskor, fest på gång, det skulle även vara andra aktiviteter uppe i byn
Tältet stod max 10 meter bakom oss, det var tyst några timmar, sen började någon testa ljudanläggningen,
det blev inte mer av det, flera husbilar körde i väg efter det att Guardia Civil kört förbi.
Eftersom det började blåsa mer så flyttade vi oss 50 meter och ställde oss så vi hade en mur som lä, både mot vinden och ev. väsen från tältet.
Vi karlar gick en runda för att kolla var vi annars kunde stå om vi behövde flytta på oss.
Då, upptäckte jag en stor skylt där vi kört in, förbud mot Autocaravanas. Antar jag.

Förbud 160214.jpg

Det stod fortfarande 5 husbilar kvar inom förbudsområdet nu på morgonen
Vi bestämde oss för att flytta en gång till, det hade börjat blåsa mer, vi hittade en plats som vi kollat in tidigare utanför förbudsområdet.
Nu stod vi långt bort från tältet och i någorlunda lä för vinden.
Gittan & jag gick in till vår granne och spelade kort.
Klockan 19.00 började musiken och den hördes dit vi stod, det måste vara en bra ljudanläggning.
Ett regnade och blåste, musiken blandades med vindens vinande, inne hos grannen var det varmt och gott.
Vi gick till vår husbil ca 22.00 musiken ljud hade inte stört oss när spelade kort, det blev bakgrundsmusik.
Nu började "Långa musikens natt" och fortsatte till klockan 07.00 nu på morgonen, dom bara bytte dom som spelade live.
Några killar hade jätteroligt när dom passerade oss, dom skrek och busvisslade allt vad dom kunde.

Beroende på vind och regn så får vi se OM och vart vi åker i dag, grannen vill se Romarstaden vid Playa los Bolonia,
inte kul om det blåser och regnar, samma sak med Playa los Lances, även det ett blåsigt ställe.
Havet skummar och brusar här i Conil, och regnet vräker ner just nu kl.10.20
Havet skummar 160214.jpg

Kanske är det ok att stå i Tarifa till höger i första rondellen och ner mot parkeringen, kan vara lä där.
Den parkering som ligger längst ner mot stranden är det en Autocaravanas förbudsskylt.
Till vänster i rondellen och en bit bort finns Tarifafuel med, klädtvätt, husbilstvätt, diesel och byte av Repsol gasolflaskor.

11.30 var vi framme i Bolonia, lika blåsigt och blött även på marken efter regnet, men solen skiner.
Grannen körde en bit bort vid ruinerna och kollar läget och tar foto.

Bolonia 160214.jpg

När v körde till Los Lances så skulle vi passera Playa los Paloma känd för sina sanddyner som man ser klättra upp från stranden och upp på berget när man står på los Lances.
Det såg ut som dom snövallarna som fanns när jag var ung, alltså många dagar sen.
Vi byggde grottor i vallarna, på den tiden var det inte mycket trafik så det tog lite tid med arbetet med att få bort snön.
Vad kul vi hade.

Film från sandvallarna

Efter besöket där körde vi till los Lances, vilken blåst det var samt några regnskurar.
Vi körde in till Tarifuel och fyllde på diesel, därefter körde vi till en parkering för natten.
Vi tog en film som visar sandvallarna.

Nu blir det inte mer idag från oss.:twitcy:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Jojje, det var inte bara förbjudet bakom skylten.

På skylten står det faktiskt: förbjudet att parkera och campa med husvagn och husbil inom hela kommunen.

Men det fick ju bra, till och med blev det underhållning. :)

Trist väder ni verkar ha, kan berätta att idag har vi haft 22 grader och sol i Altea.

Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

På annat ställe i forumet fanns det en länk till en sida där man flugit helikopter över greklands kust och öar och videofilmat man kunde i video se det gratis, besökte gamla chartermål och mindes.
Spaniens kust ska också finnas sedan ganska nyligen, vore det inte ett bra ställe att forska efter nya platser att stanna på?
Man ser ju lätt ställen där det går att parkera vid havet som inte finns på kartor.
Företaget ifråga skulle även dokumentera kanarieöarna, mycket intressant.
Nu när det är tråkigt väder skulle det väl bara kul att forska lite.
På tal om väder skulle gärna byta även det dåliga vädret mot det som är här alla dagar i veckan!! :bye:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160215

Så var vi framme vid husbilsverkstaden i Estepona strax innan klockan 14.00, via LIDL i Tarifa och Eroski på vägen hit
lagom för att få reda på att vi var välkomna tillbaka klockan 16.00. :swoon:
På Eroski köpte vi 4 flaskor don Simon vitt vin I plastflaskor á 1.25€, bra att packa, skamlar inte och det rinner ner.
Tänkte få ett pris för att laga skadan på gasolluckan jag fick Fuengirola när jag blev trängd i en rondell förra gången vi var där.
Nu blir det fika med macka och Zoégas kaffe,sen tar jag 30 minuter sista.
Efter vi varit på verkstaden åker vi till La Cala de Mijas.

Klockan 16. 00 var vi på verkstaden, det tog 5 minuter för att få reda på att det skulle ta minst 14 dagar att fixa skadan.
Hade han kollat skadan när vi kom så hade vi inte behövt stå på en mack i två timmar för att få svaret.

Klockan 17.00 var vi i la Cala de Mijas.

Ha en bra dag och en bättre I morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160216

Ytterligare en blåsig natt, trodde det var bättre här än i Sanlúcar och Tarifa.
Inte bara blåsigt utan kallt +6° på morgonen kl 08.00, visste att det var polarvindar över Malaga, men att det var såå kallt.
Brrrr, och inga vinterkläder med oss.
Solen försöker tränga igenom molnen, hoppas det blir varmare under dagen.
Det verkar inte vara några andra Svenska husbilar här, brukar annars vara många.

Gittan var hos veterinär i går och fixade en del av dom sputor/piller Rappe skall ha, det blev dyrt 97€, och återbesök,
det är dyrt med hund, men roligt. :msn_dog:
Gittan skall till frissan, vet inte vad det kostar.
Skall gå och registrera oss hos polisen, behöver en kopp stärkande kaffe innan vi går dit.
Var hos Policia Local för att registrera oss, det vi inte visste var att man skulle ha det gröna kortet med oss.
Vi har bara förra årets kort, men det gick lika bra att ha, Gittan förklarade, så gott det gick att enligt vårt försäkringsbolag var man inte tvungen att ha det med i Spanien.
Nu får vi stå här till torsdag 11.30.

I bland är det inte bra att vara ärlig, vi skulle inte registrerat oss när är vi tvungna att åk, dom som stått här länge har inte registrerat sig.

Fick höra att Guardia Civil är på jakt efter dom som som ställer sig närmare än 300 meter från stranden, (gäller inte stadsplanerat område) det blir 600 € i böter.
När vi talade med Guardia i Sanlúcar sa dom 200 meter.
Dom kollar bland annat med helikopter.
Det blir bara värre och värre.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160217

Ytterligare en kall natt, under +5, men det blåste inte så mycket,
men det var bara strax över +14 i husbilen trots pannan var igång.
Väl att har ett gott täcke att dra över sig.

I dag var det marknad i la Cala de Mijas, mycket folk och 4 Policía* Lokal.
En dag då man INTE skall tömma och fylla dagtid.
Trots det var det Fransmän som gick för att tömma toa och gråvatten på toaletten,
resultat, tillsägelse av polisen.
Får man vara så djävla dum.
Dom fick gå tillbaka med skiten till husbilen.
Poliserna stod sedan och diskuterade det som hänt och tittade mot toan.
Frågan är vad som händer nu.
Vissa tömmer sitt gråvatten bland träden vilket gör att det luktar illa när det blir varmt,
dom orkar inte gå 25 meter dit man tömmer.


Resultatet blev detta, en igenmurad brunn, det finns tydligen ett annat litet hål att tömma i, om det inte blir igenmurat. .:yes:

Igen murad 160217.jpg

Bild på registreringsbeviset från polisen.

Registrerad 160216.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen