• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande LPG tankflaska

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
När jag i höstas tankade LPG vid en mack i Tyskland blev jag utsatt för en otrevlig händelse.

Jag hade fyllt tanken och pumpen slagit i från. När jag kopplade loss slangmunstycket från flaskan började gas strömma ut från flaskan. Jag återanslöt munstycket och fyllde igen. När jag upprepat denna procedur några gånger fick jag stopp på läckaget.

Min teori är att den backventil som sitter direkt efter adaptern av någon anledning hade hakat upp sig, eventuellt beroende på någon förorening.

Jag har tankat gas några gånger efter denna händelse men problemet har inte återkommit.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

Leif Torså
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Vi har haft tankflaskor i drygt sex år men aldrig råkat ut för detta.

Kan det ha blivit kallt där backventilen sitter så att den frusit fast? Ganska långsökt kanske?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Detta har inte hänt mig själv men någon av mina kunder på Alugas tankflaskor.

Problemet härrör sannolikt från smutspartiklar som fastnat i backventilens säte.
När du tankade andra eller tredje gången och läckaget upphörde hade du förmodligen lyckats spola bort det som fastnat i ventilsätet.

Adaptrar och anslutningar ska hållas fria från smuts som kan orsaka detta.

En del gasolskåp sitter direkt bakom främre hjulhuset och har en ventilation i golvet där det kan komma in damm och grus från vägen. Inte ovanligt att det ligger smågrus och annat från vägbanan i gasolutrymmets golv i husbilar.

En huvudregel är att förvara adaptrar på ett ställe där dom hålls rena och använda lock på påfyllningsanslutningen.

Det har också förekommit att gummifragment från slitna packning på tankpistolerna följt med gasolvätskan vid tankning och orsakat liknande problem.

Det finns filter för tankning som tillbehör men även med tankningsfilter gäller det att förvara adaptrarna smutsfritt och vara observant på tankpistolens packningar vid tankning.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Läckande LPG tankflaska

Adaptrarna förvarar jag i en liten tät väska som ligger i gasolutrymmet men senast använda adapter låter jag sitta kvar på flaskan. Något lock för att försluta anslutningen med fick jag inte med när jag köpte flaskan.

I mitt fall tror jag att det kan ha varit något packningsfragment från tankpistolen som följt med gasen.

Man kan ju fundera på om det inte borde finnas en extra ventil för manuell avstängning eller en blindplugg som man kan skruva fast i stället för adaptern.

Vad skulle jag gjort om jag inte fått stopp på gasflödet?

Skulle jag stått kvar på macken och låtit gasen pysa ut eller skulle jag kört i väg från macken och spridit gasen utmed vägen?

Leif Torså
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Läckande LPG tankflaska

Har hänt mig andra gången jag fyllde min LPG var hos gasolfyllarna i Norsborg
som utförde fyllningen. Efter lite till och från med pistolen funka det igen personalen var förvånade över att det kunde hända. Har flaskan med den nya modellen av ventil.
Hälsningar Lars-Inge
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Adaptrarna förvarar jag i en liten tät väska som ligger i gasolutrymmet men senast använda adapter låter jag sitta kvar på flaskan. Något lock för att försluta anslutningen med fick jag inte med när jag köpte flaskan.

I mitt fall tror jag att det kan ha varit något packningsfragment från tankpistolen som följt med gasen.

Man kan ju fundera på om det inte borde finnas en extra ventil för manuell avstängning eller en blindplugg som man kan skruva fast i stället för adaptern.

Vad skulle jag gjort om jag inte fått stopp på gasflödet?

Skulle jag stått kvar på macken och låtit gasen pysa ut eller skulle jag kört i väg från macken och spridit gasen utmed vägen?

Leif Torså

Slitna packningar i tankpistolen kanske är det troligaste som du beskriver det.

Det finns en blindplugg i mässing, Art nr 141, med o-ringstätning avsedd att monteras där man sätter adaptern om man har tankning direkt på flaskan. Även Euronozzlen, Art nr 159, har en inbyggd backventil som kan användas som blindplugg.

Mackens område för tankning är ju ett EX-klassat område så där ska inga tändkällor få förekomme. Dock kör ju bilar in och ut från macken så viss risk finns ju och det blir ett större gasmoln. Å andra sidan är ju ett utsläpp över ett större område förknippat med mindre risk.
Så min slutsats blir att stå kvar och låta gasen ut läcka på ett och samma ställe innebär nog högre risk än att köra och vidare och låta gasen spridas över ett större område förutsatt att man inte kör i tättbebyggt område.

Ett utsläpp av den här graden kommer inte att orsaka någon explosion utomhus i öppen terräng.

/Anders
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Hej! Jag sätter en liten plast påse och ett gummiband över adaptern om jag vet att den inte ska bytas till nästa tanktillfälle. Detta håller rent i adaptern.
Utströmning av gas efter tankning har jag klarat mig ifrån, däremot hade personalen i Jönköping problem att få pistolen tät vid start av fyllning vid ett tillfälle så teorin om dåliga packningar kan stämma.

Hälsningar Sanddammaren
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Det som inte tydligt framgår här är att det finns backventil både i flaskan (tanken) och på det utvändiga fylldonet. Oavsett om en backventil sätts ur funktion p.g.a. smuts-, gummi-, eller ispartiklar har det visat sig att det faktiskt kan hända. Jag har själv råkat ut för det i Holland men då tömdes alltså enbart slangen mellan fylldonet och flaskorna. Att en ventil setts ur funktion är sällsynt men att två ventiler sätts ur funktion samtidigt är osannolikt.
Än en gång får jag påpeka att fastmonterade LPG-fyllstopflaskor(tankar) kräver ett utvändigt fylldon av säkerhetsskäl. Lösa LPG- fyllstoppflaskor borde förbjudas helt och är så i några länder. Det är även förståeligt att i en del länder endast personalen får sköta tankningen.
Tanka lugnt!
Julian
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Läckande LPG tankflaska

Vid några tillfällen har jag inte lyckats få pistolen att låsa vid tankningen. Detta har gjort att man måste ha hjälp med att någon annan trycker på knappen samtidigt som man trycker fast munstycket mot adaptern.

Att få hjälp av personalen på tankstationen är ofta omöjligt eftersom den i regel endast är bemannad med ett kassabiträde som inte lämnar kassan.

Leif Torså
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Felaktig hantering!
När man fäster pumpens slanghandtag vid adaptern skall det låsas fast där med slanghandtagets låsanordning. Man skall inte behöva hålla fast den om den hanteras rätt! Därefter kan man trycka på pumpens fyllknapp.
Så fungerar det i hela Europa med alla fyra olika adaptrar som skruvas i fylldonet på bilen.
Julian
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Hej!
Har idag fått höra från Hymercenter i Göteborg att flera husbilar med LPG tankflaskor har fått problem med brännare till gasolpannan och kylskåpet då brännaren blivit igensatt av smuts från gasolen.
De påstår också att Alde och Truma håller på att försöka ta fram ett filter som skall illiminera detta, Hymercenter rekommenderar därför inte installation av LPG tankflaskor!
Har någon annan hört något liknande?
Själv har två styck LPG tankflaskor (Alugas) installerade i Karlshamn i augusti 2014 och är helnöjd med detta.
Hälsningar
Gert
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Läckande LPG tankflaska

Nej det är inte felaktig hantering.
Jag vet mycket väl hur det fungerar men i några fall har det fattats någon tiondels mm för att handtagets låsmekanism skall snäppa in. Det kan nog handla om mekaniska toleranser som inte stämmer överens.

Leif Torså
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

Hej!
Har idag fått höra från Hymercenter i Göteborg att flera husbilar med LPG tankflaskor har fått problem med brännare till gasolpannan och kylskåpet då brännaren blivit igensatt av smuts från gasolen.
De påstår också att Alde och Truma håller på att försöka ta fram ett filter som skall illiminera detta, Hymercenter rekommenderar därför inte installation av LPG tankflaskor!
Har någon annan hört något liknande?
Själv har två styck LPG tankflaskor (Alugas) installerade i Karlshamn i augusti 2014 och är helnöjd med detta.
Hälsningar
Gert

Hej! Jag har tankat Alugastanken över 50 gånger och aldrig haft problem med kylskåp eller panna pga gasen. Men det kanske bara är tur.

Hälsningar Sanddammaren
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Läckande LPG tankflaska

Hej!
Har idag fått höra från Hymercenter i Göteborg att flera husbilar med LPG tankflaskor har fått problem med brännare till gasolpannan och kylskåpet då brännaren blivit igensatt av smuts från gasolen.
De påstår också att Alde och Truma håller på att försöka ta fram ett filter som skall illiminera detta, Hymercenter rekommenderar därför inte installation av LPG tankflaskor!
Har någon annan hört något liknande?
Själv har två styck LPG tankflaskor (Alugas) installerade i Karlshamn i augusti 2014 och är helnöjd med detta.
Hälsningar
Gert

En lösning som funnits ett tag på marknaden;
https://www.wynen-gas.de/produktsuche.html?keywords=art_530

id-530v2-b1b745f4.jpg
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Läckande LPG tankflaska

[FONT="Verdana","sans-serif"]Denna kommentar gäller bara de gasfiltren som tar bort gaslukten vilket många filter gör, ju bättre filter, ju mindre lukt![/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Om filtren är så bra som de sägs vara så tar de sannolikt bort gaslukten helt eller delvis.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Luktämnet, oftast etylmerkaptan, tillsätts för att varna för en eventuell gasläcka. Det luktar fruktansvärt starkt men går att filtrera bort. Propan/butangasen blir då luktlös igen. Gasolvarnare fungerar visserligen men näsan går miste om en säkerhetssignal. Jag har tankat LPG i hela Europa utan att någonsin ha råkat ut för smutspartiklar. Vill man ändå ha filter satsa då på ett enklare partikelfilter som släpper igenom lukten (etylmerkaptangas).[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Ämnet har dryftats förr på detta forum![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Gas skall lukta skit, det är en säkerhet![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vem kör utan bilbälten? Vem har en tillfällig förbindelse utan skydd?[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian[/FONT]
 
Toppen