• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Tack.

Egentligen började jag redan för 14 år sen!

Jobbade då ett antal månader med att montera ner ambulansinredningen och förbereda och planera. Monterade dragkrok. Skaffa diverse utrustning som värmare o kylskåp o.s.v.

Men sen dök det upp ett halvbyggd litet hus till vettigt pris o då bled det till att flytta och bygga. Sen ändrade kommunen detaljplanen så det blev möjligt att bygga garage hemma. Det tog väl en 5 år ungefär. Men sen återupptog jag ambulansprojektet.

Många gånger har jag tänkt ge upp och köpa nåt färdigt, idag finns ekonomi till det på ett helt annat sätt än 2001. Men sen har jag tänkt att jag redan lagt så mkt möda och i viss mån pengar på detta.
Men framförallt har jag inte hittat några riktigt vettiga alternativ. Det som de flesta husbilar faller på är max tillåten dragvikt. Och det kombinerat med kompakta yttermått och hygglig komfort (tex automat, AC, Cruise) är inte lätt att hitta.
Så sen har jag om o om igen återvänt till min ambulans o pysslat vidare när tid givits.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Att göra något eget och få det som man vill ligger det en stor glädje och tillfredställelse i.
Jag tror inte du på något sätt skulle bli gladare och lyckligare med en ny husbil.
Du är knappast sån att du faller offer för en massa bling bling, så det är risk för att du skulle bli besviken.
Att V8 drar soppa har du igen på slitstyrka tyst och mjuk gång, en stor trygghet i att det inte blir något motorras.
Det är ett livsverk som du har nu och även om du har råd att köpa nytt så får du säkert problem att sälja den och minnas och ångra dej.
Jag har ju fäst mej vid caddyn, men har inte lagt mer än ett halvårs bygge på den, men inser att jag kanske måste sälja och använda husbilen som endabil plus en moped. De fasta kostnaderna blir ju ganska stora med idiotskatt när man är miljövänlig och kör diesel.
Men någonstans i livet måste man prioritera och det gäller att göra rätt val.
I ditt ställe skulle jag nog jobba på och lägga pengarna på en ordentlig testresa med ett litet längre boende jag tror dina funderingar skulle få ett svar då.
Om du mot förmodan skulle vilja byta så har du något färdigt att byta med, så rent ekonomiskt är det fördelaktigt.
Såg en likadan amerikansk ambulans i en äldre film.
:santa-3-icon:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Off topic men fick tag i en hygglig originalhuv till min Willys Jeep.

IMG_2798.JPG

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av sån här gummi färg?
Plasti dip är väl ett produkt namn men kanske finns det flera.

Skall gå att pilla bort när man inte vill ha kvar det, har sett en del youtubefilmer när de sprutar en hel bil o sen tar bort det på ställen man inte vill ha tex strålkastare o krom.

Men hur bra håller det egentligen? eller blir det känsligt som f.n. för skrap o skavmärken.

Funderar på att snygga till själva instrumentpanelen (plastskållan som täcker från vindrutan o ända ner till golv på en Cheva Van) med något lite softare än vanlig färg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Har själv varit sugen att spruta en av mina pb matt svart.
Ser verkligen häftigt ut med vad man kan göra med dessa produkter, men.

Försökt suga upp allt om detta och förstår att den inte tål särskilt många tvättar, bleks även av solen, på fälgar håller den bara veckor som jag förstått.

Vill man ha något som är tåligt så gäller foliering, till ett helt annat pris :(

På instrumentbrädan kan flockning vara ett alternativ.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Då är skarven mellan hytten och bolådan inklädd o klar.

Överliggaren vadderade jag med 2 lager ca 4mm tjock "Armaflex" liknande material.
Tänker att det ju är den lägsta punkten när man skall kravla mellan fram o bak och jag gissar att man kommer dunka huvudet i den både en o två gånger.


IMG_2804.JPG

IMG_2801.JPG
 

Bilagor

  • IMG_2800.JPG
    IMG_2800.JPG
    817,7 KB · Visningar: 7

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

....
Försökt suga upp allt om detta och förstår att den inte tål särskilt många tvättar, bleks även av solen, på fälgar håller den bara veckor som jag förstått......

Jag sprayade mina vinterhjul svarta förra hösten och faktiskt, den klarade hela vintern trots saltade vägar. Det var en chansning, men nu är de inne på andra vintern.

image.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Påminner om ett styrsystem, du märker väl upp alla kablar`?
Man brukar ju använda nummer och färger på kablarna, men papperstejp med klartext skrivet är enklare men sånt fick jag inte lära ut det skulle vara nummer och alla kablar i lika färg -svart.
Försvinner ritningen så går det inte reda ut.
Och glöm att du kommer ihåg det senare jag gjorde det när jag var yngre men nu går det inte.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Är det någon som har elschema till Volvo med samma säkringspanel som jag?

Genuine Volvo Fuse Box 1347425 - Free Shipping

Vad jag förstår av lite googlande satt de i 740 och 940 kanske diverse lastbilar från sent 80 tidigt 90 tal.

Går ju att mäta sig fram men det går inte att ta loss själva säkringshållaren från sin plåtinfästning och jag kan bara se undersidan med spegel :confused:

Jag behöver alltså inte exakt vilka säkringar som går till vad i en Volvo. Mer hur de olika stiften på kretskortet är förbundna inbördes.

IMG_2871.JPG

IMG_2875.JPG


Märka en del kablar kommer jag göra med dymotext.

IMG_2877.JPG

Det är ju lite extra spännande med kablar i olika färger i denna bil.
Först original elsystem från Cheva.

Sen ambulansens alla kablar där jag i och för sig har rensat bort säkert 75% men ändå behållit en hel del som jag har användning av. Främst kablar mellan motorrum och elcentralen samt mellan instrumentpanel och elcentral och mellan elcentral och batterier i låda under bilen.

Och som lök på laxen de kablar jag själv lagt in främst från elcentralen och ut till olika platser i bolådan. Jagade kablar i åtskilliga färger men så klart är kablarna från de olika byggherrarna mer eller mindre av olika färg så viss förvirring blir det lätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Ambulansen!

Döljer det sig något slags kretskort under den påklistrade färgglada uppmärkningen.
Har tillgång till autodata men där förkommer bra ett fåtal säkringar till motorn.
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

säkringshållaren har inget kretskort , det sitter 4 stift till varje säkring, ett ingående stift med vit plasthysa runt om samt 3 st utgående stift. ingen säkring är förbunden med någon annan .Varje säkring är numrerad på framsidan o färgmärkt o numrerad på baksidan.Satt i alla volvo 740 bakom askkoppen framför växelspaken.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Något direkt kretskort kan det knappast vara. Gissar att de färgglada på säkringspanelen motsvaras av samma färgkod på kablarna i ett Volvo original elsystem.

Som jag tolkar det är matningssidan det stift som är märkt 1 och har ett vitt skydd.
Sen är stiften märkta 2,3,4 där man tar ut strömmen efter säkringen.

Men det finns bryggkopplingar mellan vissa matningsstift och det gör mig lite konfunderad. Kanske har vissa säkringar samma matning men i så fall vilka.

Som sagt går att mäta fram alternativt köpa en beg säkringspanel jag kan ha som referens.

IMG_2876.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Oj nu missade jag Lasseobettans svar.

Men tack för det. Då är säkringshållaren som jag trodde,

Bara att ta bort de gamla ambulanskablarna och planera hur många grupper jag behöver samt vilka som skall matas från bodelsbatteriet och från bilbatteriet.

Även läge att fundera på vad som skall gå att använda när motorn är avstängd och vilket som skall funka först när generatorn laddar. Gäller främst sidoljusen på skåpet och extra ljusen på taket (skall ju även styras av helljuset)
 

lasseobettan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17278
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

kollade med en multimeter, det är så att vissa ingående stift (1) har förbindelse med nästa ingående stift (1) rekommenderar att du mäter först innan du kopplar . En beg säkringsdosa underlättar för då kan du mäta på den o göra ett eget schema . Byglingarna i din dosa verkar vara mellan de stift som inte är ihopkopplade redan i dosan, på så sätt kan man få strömförsörjning till alla säkringarna med bara en + kabel.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Torkställning 1.3

Körde med små bitar av slang på VP rören för att de nymålade plyfan inte skall ligga emot på kanterna.
Dock vart det små, små märken i färgen.
Så nu kör jag med mjukare mellanlägg som även sprider ut trycket på en större yta på de ännu kanske inte helt färdigtorkade luckorna

IMG_2884.JPG
 
Toppen