• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trender och andrahandsvärde?

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Hej igen och god fortsättning
Min hjärna går lite het nu när vi tittar efter vår första husbil för vintercamping.
Vi tror att vi kommit fram till att vi vill ha en Kabe då vi är trötta på kondens som vi får nog av i båten. De verkar ha bäst system för luftväxling.

Nu min undran: vi kommer att köpa en hyfsat ny (max 6 år) liten bil (max 780).
Vad tror ni om andrahandsvärdet på olika bilar om vi vill byta till en större om några år. Tänker då främst på sådana med nedfällbara sängar kontra där man får bädda i sittgruppen. Är det värt de extra 100-200.000 de kostar?

Ska titta på en 750 lxl utan nedfällbar säng från -12 nästa vecka. Är det dumt att köpa en HB med så "gammal" layout.

Cia
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Trender och andrahandsvärde?

hej ! köpa husbil = ebberöds bank ! tror inte värdet har så stor betydelse om sängen är här ell där ! det är andra parametrar som avgör ! min åsikt är att försöka i möjligaste mån hitta rätt från början för det kostar skjortan varje gång man ska byta och man förlorar förmodligen på varje affär ! men det är ju upp till var o en och i vilken båt man sitter ! alla sitter ju inte i en gummibåt med alkov på atlanten som jag ! he he :twitcy: lycka till ta god tid på er !
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Nu tänkte jag lite mer om det finns trender som gör det till en ännu mer dålig affär att köpa en HB som inte har nedfällbar säng.

Nu tycker jag inte att det kan bli en riktigt dålig affär då man ju har kul under tiden. Jmf vår båt som är värd ca 1 miljon mindre nu än när vi köpte den. Tur att vi byggde den själv så att vi inte har betalt fullpris :twitcy:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Trender och andrahandsvärde?

När vi köpte våran Niesmann+Bischoff Arto 83F i -12,vicken är en riktig
vinterbil med rätt vinterutrustning,såg vi efter bilar av den sorten
som INTE hadde nedfällbar säng där framme,men bara dubbelsäng
där bak.Vi ville hällre ha flera skåp.Nei du,det gikk inte att hitta begagnat.
Så...trend ock trend.Inte vet jag.
 
Senast ändrad:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Tack för tips om en fin bil! Hur är den när det gäller kondens?
Nu finns det nedfällda sängar där skåpen sitter under och följer med i hissanordningen. Tror det är i de halvintegrerade bilarna. Är en rikctig nybörjare så ni får ha överseende med min teoretiska kunskap
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Hej igen och god fortsättning
Min hjärna går lite het nu när vi tittar efter vår första husbil för vintercamping.
Vi tror att vi kommit fram till att vi vill ha en Kabe då vi är trötta på kondens som vi får nog av i båten. De verkar ha bäst system för luftväxling.

Nu min undran: vi kommer att köpa en hyfsat ny (max 6 år) liten bil (max 780).
Vad tror ni om andrahandsvärdet på olika bilar om vi vill byta till en större om några år. Tänker då främst på sådana med nedfällbara sängar kontra där man får bädda i sittgruppen. Är det värt de extra 100-200.000 de kostar?

Ska titta på en 750 lxl utan nedfällbar säng från -12 nästa vecka. Är det dumt att köpa en HB med så "gammal" layout.

Cia

Jag tror att "stor, fullutrustad, dyr" husbil har ett relativt sämre 2:handsvärde, utifrån mina (små) erfarenheter.

Sålde förra året vår 25-år gamla Polar-camper för samma pris vi gav 2år innan, och det priset var nog nära nypriset.

Köpte förra året husbil 10år gammal som sjunkit 1,1miljoner, där tidigare ägare tappat >100K/år.

Äldre planlösning med t.ex tvärsäng sänker 2:värdet då lösningen är inpopulär bland panschisar, och blir "fynd" för övriga som orkar klättra i säng.

Lycka till :santa-3-icon:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Det kommer ju att komma en värdeminskning för husbilar över 3´500 kg. Av samma anledning som att många beg. motorcyklar är billiga nu. (Ingen ungdom har idag mc körkort)

Många har ju dispens på sitt körkort för att kunna köra tyngre än 3´500 kg husbil. Har man tagit det efter dispensen upphört eller "råkat" ut för en fortkörning så måste man ta nytt lastbilskörkort.

Antalet körkortsinnehavare kommer att minska med några % varje år och tunga bilar kommer att bli mer svårsålda.

En annan trend är ju att miljöfrågorna hela tiden växer. Där ligger inte vi husbilsresenärer, eller motorbåtar heller för den delen inte så bra till. Det tar nog bara några år innan dom överger schablonen och tittar hårdare på koldioxiden, inte bara i Sverige utan i många länder, som ett resultat av att nya miljö överenskommelser länder emellan kommit.

Vi tillhör ju inte den viktiga yrkesgruppen av fordon. Vi nöjesåker ju bara.

Tittar man bara på värdeminskning, så ska man nog köpa en liten bränslesnål, billig husbil där största värdeminskningen redan försvunnit.

Eller så kan man följa sin dröm och köpa det man vill ha och leva livet. Man har bara ett.

Ibiza husbil2.jpg
143292925176481300_resized.jpg


5170ef2589_7d576f9a25_mini_auto-caravana.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Det som är helrätt för den ena kan vara otänkbart för en annan. Man måste nog utgå från vad man själv vill ha ut av köpet,, trivsel för egen del eller kanske imponerar på grannar.:)
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Tror du inte det dröjer innan priserna faller. Det tar ju ett bra tag innan alla som tagit körkort före 1996 slutar köra bil. Typ 40-50 år. Som det är nu hittar jag flera fina HB med max 3,5t med en lastvikt som knappt klarar antalet möjliga passagerare. Och vi vill ha skidor, surfbrädor, cyklar, isjakt, jolle mm med oss (inte allt på en gång)
Så till sist vill vi satsa på en med bra lastkapacitet.
Och vi vill ha ugn då vi gillar att laga mat och använder vår ugn jättemycket på båten.
photo.php

Men kanske ska vi köpa en billigare väl begagnad tills priserna på Kabes modell med nedfällbar säng gått ner i pris???
Det är mycket nu (men kul)
 

Bilagor

  • 10363821_314549482033715_5537085650927993482_n.jpg
    10363821_314549482033715_5537085650927993482_n.jpg
    93,3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Jag tror inte heller på detta att de som inte har "rätt" körkort väljer bort en bil med vikt över 3500kg bara för kortets skull!
Ett C1 kort är varken dyrt eller speciellt besvärligt att ta:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Det här med att tunga bilar som framförs med dispans har det pratats om i många år här i klubben. Det sas redan från början av en del att dessa bilar kommer tappa extra mycket värde. Kan inte se att det blivit så. Efterfrågan på bilar som uppfyller det folk önskar med utrymme och bra lastkapasitet efterfrågas fortfarande så någon minskning vill jag påstå har inte skett.
Sedan tycker jag att husbil ska man köpa efter sina egna behov inte vad man tror blir attraktivt i framtiden. Vaför köpa en bil man kanske egentlgen inte vill ha?
Hyra och testa på om man är osäker.
Livet är för kort för att spekulera och vänta.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Jag tror inte heller på detta att de som inte har "rätt" körkort väljer bort en bil med vikt över 3500kg bara för kortets skull!
Ett C1 kort är varken dyrt eller speciellt besvärligt att ta:)

Precis detta har vi gjort! Vi tänker inte ta två C1 kort för att båda ska kunna köra husbil. Så därför valde vi bort alla husbilar över 3,5T när vi letade efter ny husbil. Är vi undantaget som bekräftar regeln? Nej det tror jag inte...
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Alla Ni som ska ha mycke prylar med Er oavsätt om Ni långligger på camping eller ställplatser eller fricamper så satsa på en liten släpkärra.
Bosse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Trender och andrahandsvärde?

Jag tror inte att 3,5+ ton husbilar kommer att falla mer i värde beroende på körkortsbehörighet.

Varför inte tvärt om, 3500 och lättare faller mer i värde (än vad de gjort till nu).

Det finns ett enormt utbud av nya bilar i alla prisklasser. Utrustning och standard blir bättre/högre för vart år.

Det som kostade extra för 5-10 år sedan på en dyrare modell i form av kvalitet och finesser, har nu blivit standard på en del bilar i det lägre prissegmentet.
Denna utveckling ser inte ut att stanna av, fler billiga bilar blir träfria, Alde som tillval, osv, osv.

Det som inte kommer att hända, är att en 8 meters 3,5 tons bil får lasta 1400 kg. Då kommer begagnade tunga bilar att vara mycket attraktiva för de som vill ha denna kapacitet och kvalitet.
Det finns få begagnade 5-7,5 tons bilar att välja på medan tex blocket svämmar över med 3500 kg bilar.

Tillgång och efterfrågan.:yes:
 
Toppen