• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur dosera vatten i kapselmaskin?

H

hianders

Guest
Vi har nyligen införskaffat en kapselmaskin Nescafe Dolce Gusto och har provat Capuccino. Men, hur doserar man vattnet? Vattenbehållaren tar 700 ml men en kopp skall ha 200 + 40 ml. Det finns ingen automatisk dosering och ingen skala för hur mycket vatten som går åt. Frågan är om man måste hälla i vatten 200 + 40 ml. Man använder två kapslar, en för mjölken och en för kaffet. Vi ska nog prova Espresso snart.

Någon som har denna maskin och har provat?

Inger
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    744,2 KB · Visningar: 1

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur dosera vatten i kapselmaskin?

På vår maskin doseras manuellt med den lilla spaken. För spaken till vänster så pressas kallvatten genom kapseln, tills du tycker att det räcker. För spaken till höger så kommer hetvattnet på motsvarande sätt. Ingen automatisk avstängning finns annat än när vattnet tar slut...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur dosera vatten i kapselmaskin?

Vi har just en sådan maskin och mäter upp vatten med ett decilitermått för varje kapsel. Jag upplever denna metod som omständig och det finns kanske bättre. Därför använder vi numera mest drycker som bara är en kapsel, så man bara behöver mäta vatten en gång per kopp.

Johan K.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Hur dosera vatten i kapselmaskin?

Mät upp volymen i de glas/muggar ni använder till Cappuccino/Espresso (brukar ju vara samma man använder från gång till gång). Sen behöver du inte hålla på och mäta upp mer utan då kan du få ungefär rätt mängd varje gång. Så gör jag och det funkar bra. Jag gör inte C så ofta men däremot E varje dag. Testa även Nestea, med is i, det blir riktigt gott (men lägg i isbitarna sist så du har koll på volymen).
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur dosera vatten i kapselmaskin?

Vi har muggar som har en rand på kan man säga...jag vrider på spaken och fyller upp till den kanten när det handlar om vanligt kaffe. Men det är för att Runar gillar smaken vid så pass mycket vatten....till mig väljer jag att fylla upp med lite mindre vatten för jag vill ha mitt kaffe lite starkare när jag sedan fyller på med grädde eller mjölk... finns ju också espresso tex och då kan man ju inte ha så stor mugg utan anpassa kapselns innehåll till mängden vätska. Man får prova sig fram och räkna ut själv.

Vi har exakt en sådan här i vår husbil och det är hur smidigt som helst. (har även solceller och inverter som sedan konverterar till 230 ström i uttagen så det fungerar fint.
 
Toppen