• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det ett bra säkerhetslås?

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Lås är bara till för ärliga männinskor har jag fått lära mig men jag vill i alla fall försvåra för buset!

Tycker att Thule Inside-Out Lock G2 (https://www.thule.com/sv-se/se/prod...inside-out-lock-g2-_-thule inside-out lock g2) verkar bra men...

Det går att öppna inifrån vilket är...
  • Bra när vi är inne i bilen
  • Dåligt när vi lämnat bilen (det är lätt att ta en ruta och sedan knalla ut med bytet)

Känner någon till ett lås som går att öppna inifrån vid hemmavaro men som inte går att öppna inifrån vid bortavaro (såsom bra hemmalås fungerar)
Det blir ju larvigt att montera två... :confused:

Mvh
Tommy
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Finns det ett bra säkerhetslås?

Det finns en rätt nystartad tråd längre ner på sidan under Husbilsmärken, sök efter rubriken ABUS lås! Dessa går tydligen att sköta från båda sidor!

Ooops, läste ditt inlägg lite bättre nu och det var ju ett sånt som du inte ville ha! Ursäkta:oops:
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Finns det ett bra säkerhetslås?

Tack, men dom verkar vara märkesbundna till halvintegrerade om jag förstår rätt..., vår blivande är helintegrerad - Det borde jag skrivit från början, sorry!

Har googlat som en tok men misslyckats :mad:

Det känns som en tankefälla med att dom lås jag hittar inte går att spärra, visserligen skönt att inte brinna inne men dumt att dom inte går att säkra på insidan när man är borta. Det var länge sedan Assa kom med sådana hemmalås.

Edit: Hittat till helintegrerad, Heosafes hemsida har bättre info än Kama, läser på där... Zusatzschlösser für Wohnmobile und Wohnwagen: Aufbautüren, Heckgaragen, Klappen, Schiebetüren, usw. får se om dom spärrar insidan när man går hemifrån...

/Tommy
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Finns det ett bra säkerhetslås?

Det är väl i så fall om du tar bort vredet på insidan och lägger en kåpa över, eller på annat sätt omöjliggör att låset kan öppnas inifrån, och enbart använder låset när du lämna bilen.

EssoJ
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Finns det ett bra säkerhetslås?

Har nu pratat med HEOSolution, dom har inget lås som man kan spärra vredet på insidan vid bortavaro.

Väntar in svar från ABUS...

Kombinationen Hemmatrygg-Bortasäker uppfann Assa redan på 1900-talet
"Borta säker/hemma bekväm" vilket innebär att när man inte är hemma spärrar man insidans vred och dörren kan endast öppnas med nyckel. När man är hemma så kan vredet användas för att låsa om sig., detta lever än idag Godkänt lÃ¥shus med hakregel ASSA Connect 2002 frÃ¥n If Säkerhetsbutik®.

/T

PS - Kan och vill inte nyttja Ingalill & Leif's förslag p.g.a. allergi och bekvämlighetsskäl (läs latmask), då jag har full sysselsättning och motionerar utan husdjur:)
 
Toppen