• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gungig husbil

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: gungig husbil

Komplettera med luftfjädring, brukar hjälpa.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: gungig husbil

Tillsatsluftfjädring på bakaxeln ger viss förbättring och kombinerat med styvare stabilisator för bakaxeln rejäl förbättring.

aake
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Jag bytte till dubbelverkande stötdämpare (ca 3500kr) för ett par månader sedan och jag tycker det blev tillräckligt bra. Enkelt jobb, lossa fyra bultar och dit med de nya. Tycker man det inte räcker kan man ju därefter komplettera med kuddar(luft).
Karnag vet vilka dämpare du ska ha till din bil.
/gert
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Har en Burstner Delfin med torsionfjädring och Alcochassi,
Bilen var gungig och krängde speciellt i rondeller.
Kontaktade Alco i Göteborg som rekommenderade byta till kraftigare
fjäderstavar. Efter bytet blev bilen stadigare mindre gungig och och fick bättre köregenskaper. Inga nya stötdämpare byttes. Nöjd med bytet.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Problemet är tydligen vanligt. Det finns ett "uppdateringskit" till mercan som innehåller starkare framfjädrar+ distans för ökning av spårvidd + luftfjädring bak. Jag har beställt detta, och det skall monteras nu i oktober. Får se om det hjälper.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Vad jag vet har MB oftast bladfjädrar på bakhjulen, i alla fall på min bil, vilket gör det mer komplicerat att förändra orginalfjädringen.
/gert
 
Senast ändrad:

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Ja det stämmer nog, men man kan ju alltid komplettera med luftkuddar. Jag har en MB 5,2 ton och kör ofta med tung last i garaget. Jag har inte märkt att baken hänger ned, men troligen är fjädringsvägen stor, vilket gör den gungig (?). Kanske får man testa sen med kraftigare stötdämpare?
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Min väger 4,5 med dubbelmontage och inte heller noterat att den hänger ner. När jag bytte stötdämpare kunde jag inte konstatera att fjädrarna slagit igenom till gummiklutsarna någon gång. Gunget är ju ett känd nackdel med bladfjädrar oberoende av bilmärke som löses med diverse stabiliseringsstag kors och tvärs. En fördel med att börja med stötdämparna är att det blir till en relativt låg kostnad och sen kan man gå vidare med förstärkning av fjädrarna med luftkuddar om man inte tycker det räcker. Spacer på framhjulen är ju också en billig åtgärd. Styvare fjädrar fram hjälper naturligtvis, men jag testade min bil genom att köra i en grop med ena framhjulet och fick inget gung, samma grop med ett bakhjul hörde man var porslinet fanns. Min amatörmässiga slutsats är att sjukan finns i hjulupphängningen bak.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

När allt annat är kollat kan du be att någon tittar på däcket när du går eller gör så bilen gungar om det är däckets profil som komprimeras = svag stomme/lågt lastindex eller lite luft .

Är det fram eller bak ?

Kan du mecka/modernisera själv så har jag 2 st lastfjädrar/extra fjädrar till Renault Espace som man monterar inuti originalfjädrarna .
 
F

F.d. 30694

Guest
gungig husbil på Mercedes chassj

Har bytt bakdämparna till kraftigare med det finns fortfarande gung kvar vad göra?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: gungig husbil på Mercedes chassj

Vilket Mercedeschassie har du, och vilka stötdämpare har du monterat?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Frankia ser ut att vara riktigt dåligt byggt från början trots att den är rätt dyr och skall representera övre skiktet bland husbilar? Kom in en gubbe på en verkstad i Sthlm som hade köpt ny stor Frankia som hade gungandet redan från början. Han kontaktade säljarna Forsbergs som bara viftade bort "problemet" och sade det var normalt, otroligt att folk köper av dom fast dom har dålig kundservice osv. De testade på fin slät rak asfalt och märkte inget onormalt! Han monterade på luftkuddar på egen bekostnad men har inte hört hur det blev. Bladfjädrarna bak var i princip helt raka alltså ingen fjädring till rakt läge utan snarare så fjädrarna bänds neråt i ex en grop kan inte vara helt ok eller kan ngn förklara hur man skall resonera där? Mina bladfjädrar ser ganska raka ut också men har inte märkt att den gungar en massa efter ex en grop.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: gungig husbil

Vet inte om jag är ute och cyklar, men då får ni väl skrika till.

På min flakbil, Mercedes Sprinter 211D, satte jag dit en extra bladfjäder då den var för mjuk i fjädringen. Efter kompletteringen höjdes bakvagnen ca 6-8 cm samtidigt som den blev mycket styvare och klarade högre last utan att fjäderbladen blev raka eller böjdes ner.

Arbetet gjordes för 6-7 år sedan och kostade då, om jag minns rätt, ca 6-8 tkr.
 
Toppen