• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kryddor behövs inte?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Hungrig som bara den slängde jag ihop en sallad på sådant jag hittade i resebilen. Lite isbergssallad, Feta-ost, gröna oliver, Kvibille gräddädelost, färska champinjoner, gurka och över alltihopa lite rapsolja. Funderade lite på kryddningen, provsmakade. Inte behövdes det några kryddor till denna komposition!
Vansinnigt gott och antagligen nyttigt också!

Synpunkter?

jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kryddor behövs inte?

Jag hade tanken att tillsätta lite citron men glömde bort det. Lite citron hade säkert satt pricken över i-et men det var gott ändå.

Jappe
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Kryddor behövs inte?

Lite färsk hetta fattas det kör igång endófinerna.
 

Bilagor

  • chilli.jpg
    chilli.jpg
    82,4 KB · Visningar: 2

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Kryddor behövs inte?

Tabasco och färsk chili behöv alltid.

chili.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kryddor behövs inte?

"Fördelen" med chilin är att den döljer dålig smak hos exempelvis kött som har börjat härskna, vilket inte är ovanligt i varma länder. Redan de gamla romarna använde sig av det knepet för att kunna avyttra dålig mat. Fördel nr. 2 är att chilin är bakteridödande vilket ju är färnämligt i sammanhanget.

Nackdelen med att använda chili i mat är att dess skarpa smak effektivt fräter bort alla andra goda smaker i maten. Chilimissbruket är nog bara ett tillfälligt mode som snart försvinner ur köken.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50661

Guest
Sv: Kryddor behövs inte?

Håller med Jäppe om att chille dödar andra smaker åt stark mat för några år sedan det blev bara starkare och starkare mina vänner kunde inte äta den mat jag lagade, slutade med stark mat, det smakade inget ting det jag lagade, tog mågra månader innan smaken kom tillbaka. nu är jag mera måttlig lite
cayennpeppa i bland
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kryddor behövs inte?

"Fördelen" med chilin är att den döljer dålig smak hos exempelvis kött som har börjat härskna, vilket inte är ovanligt i varma länder. Redan de gamla romarna använde sig av det knepet för att kunna avyttra dålig mat. Fördel nr. 2 är att chilin är bakteridödande vilket ju är färnämligt i sammanhanget.

Nackdelen med att använda chili i mat är att dess skarpa smak effektivt fräter bort alla andra goda smaker i maten. Chilimissbruket är nog bara ett tillfälligt mode som snart försvinner ur köken.

Jappe

Barbar! 1,2 miljarder indier kan inte ha fel.
:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kryddor behövs inte?

Om alla dessa indier hade kommit till ett land med bättre mathantering och bättre sanitära förhållanden så hade säkert allihop övergivit chilimaten till förmån för god västerländsk mat!

Chili förstör all mat men sänker bakteriehalten och döljer eventuell ankommenhet i den! Detta är min uppfattning i ämnet efter att ha råkat ut för några chilichocker. Att man använder chilimetoden i varma länder har jag förståelse för men här uppe i kallare trakter är det nog bara en konstig modeyttring.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kryddor behövs inte?

Chili räddade mitt liv i somras (Norge) då snuset tog slut! Jag bestämde mig redan innan att sluta snusa efter sista dosan vi hade i frysen... Som tur var, det fanns en butik i närheten som hade chili pulver som jag kunde trycka under överläppen i ett par dagar. Fy vad äckligt det var, men ett par dagar senare och några mil på nacken, äntligen lyckades vi hitta ingefära (också krydda enl. trådens mening), som var betydligt lindrigare under överläppen. Problemet med ingefära var att den torkade ut slemhinnorna så att man var snustorr i munnen på morgonen. Det var inte alls populärt (hos Marianne) att behöva börja med öl så pass tidigt på dagen... : )
Idag har jag varit snusfri i ett par månader (efter 33 snusår)... S K Ö N T, billigt och bekvämt!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kryddor behövs inte?

Dere burde teste turkemein eller gurkemeie, den gulorange fetteren til ingefær er noe mildere, men har mange gode medisinske virkninger.
 
Toppen