• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fungerar detta då (gasolkoppling)

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
När jag skulle sätta tillbaka truma värmare så föll kopplingen isär som bilden visar den lilla ringen lossnade. Vem säljer sånt här och förstår sig på detta i Malmö regionen

Jag tror att jag bara behöver en ny liten ring enligt säljaren på biltema. Hjertman Limhamn sa att gängorna inta var standard
 

Bilagor

  • DSC_0201.JPG
    DSC_0201.JPG
    487,7 KB · Visningar: 67
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur fungerar detta då (gasolkoppling)

Om klämkonan lossnar från röret så har det egentligen varit för löst draget från början.
En mässingskona på ett stålrör skär ju inte in i stålröret som den gör i ett kopparör.
Men den skall klämma ihop röret lite så den sitter kvar. Röret skall ju sticka ut en liten bit genom konan och den biten blir ju inte ihoptryckt och håller då fast konan.
Om konan går att trä på röret igen så att röret sticker ut en bit så borde den gå att använda igen och bara att dra hårdare så den fastnar, och man känner att röret fastnar/kläms fast.
Nya konor till gasolrör finns att få tag i på de flesta husvagns/husbilsfirmor som har lite reservdelar till gasolutrustningar, och en ny är nog att föredra.
Man kan också lägga på lite gängtätning för gas på röret och konan som hjälper till att täta rejält

Men jag måste lägga till att om du inte är lite van med klämkonor och hur hårt man kan eller behöver dra kopplingar m.m. så kanske du skulle ta lite hjälp så du blir helt säker på att det blir en bra anslutning.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Hur fungerar detta då (gasolkoppling)

Tack
"Om konan går att trä på röret igen så att röret sticker ut en bit"
Ja den går att trä på men inte så att röret sticker ut. Bra nu förstår jag hur det fungerar ska jaga rätt på ny ring
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur fungerar detta då (gasolkoppling)

Det är möjligt att röret inte varit tillräckligt intryckt när det drogs första gången.
Det gäller att hålla tryck på röret inåt så det går genom ringen och stöter mot botten på den fasta delen när man drar åt, då brukar röret sticka ut kanske ca. 2m.m. ur klämringen när man tar itur kopplingen igen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Hur fungerar detta då (gasolkoppling)

Tag ett skjutmått och mät rörets diameter , skulle gissa på 10 mm gå sen till vvs butik och köp en ny kona ( kan också vara ett oljerör som har ca 9 mm ) finns även 8 mm
 
Toppen