• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta bort björnbär från husbilssida

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Någon har mosat ett björnbär och ritat på husbilens baksida som är av vit plast. Jag har tvättat med vatten, Ajax och vaxat, men får bara bort drygt hälften av färgen. Verkar som om färgen eventuellt krypit in i plasten.
Då bilen är relativt ny så vill jag vill inte ta till några kraftigare slipmedel som ger matta fläckar.

Någon som har en idé hur man kan få bort resten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Et rensende polermiddel for plastbåter løfter ut det meste og erstatter med voks. Selv gulfargen som kommer med årene går bort med dette.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Båtar tvättas riktigt rena med oxalsyra. Ett billigt o bra medel som många har hemma är fälgrengöring som innehåller just detta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Även "Varnish" brukar klara det mesta.:)


Efter påstötning får jag nog ändra till "Vanish". Finns bl.a hos Lidl.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

"polermiddel for plastbåter" Köper jag antagligen i en båttillbehörsaffär.
Men var hittar jag: oxalsyra, Varnish och Abnet?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

"polermiddel for plastbåter" Köper jag antagligen i en båttillbehörsaffär.
Men var hittar jag: oxalsyra, Varnish och Abnet?

Oxalsyra bör finnas i färghandeln, sedan ska det nog vara Vanish som finns i livsmedelshandeln (varnish=fernissa), Abnet köpte jag på en mässa.
 
H

hianders

Guest
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Oxalsyra bör finnas i färghandeln, sedan ska det nog vara Vanish som finns i livsmedelshandeln (varnish=fernissa), Abnet köpte jag på en mässa.
Vanish är ett fläckborttagningsmedel. För fläckar på kläder som sen skall behandlas i tvättmaskin.

Varför inte prova med bakpulver i vatten med lite ättika. En ganska fast massa som får verka en stund och sen spolas rent.

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Någon har mosat ett björnbär och ritat på husbilens baksida som är av vit plast. Jag har tvättat med vatten, Ajax och vaxat, men får bara bort drygt hälften av färgen. Verkar som om färgen eventuellt krypit in i plasten.
Då bilen är relativt ny så vill jag vill inte ta till några kraftigare slipmedel som ger matta fläckar.

Någon som har en idé hur man kan få bort resten?

Detta medel slår det mesta. Fix Universal.
Det bästa är att det inte tar lacken eller plasten utan bara föroreningarna.

Bennie
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Köp "Brekleen" spray direkt på fläcken, torka med an torr trasa INNAN det torkat. Tar bort det mesta utan skada lack eller annat material.:wub::wub:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Jag tvättar hela bilen fram på vårkanten med en blandning av bilchampo och "vanish", blir "kanon. Inga svarta ränder någonstans.:)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tvätta bort björnbär från husbilssida

Vanish är ett fläckborttagningsmedel. För fläckar på kläder som sen skall behandlas i tvättmaskin.

Varför inte prova med bakpulver i vatten med lite ättika. En ganska fast massa som får verka en stund och sen spolas rent.

Inger

Ja, ibland använder vi män kanoner för att döda en fluga. De gamla recepten är både billigare och effektivare samt sparsamma mot materialet vi ska rengöra.

Husmorsknep.se | fläckar, städning, husmorstips

https://www.facebook.com/husmorsknep/
 
Toppen