• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Som jag sa när vi pratades vid i telefon så var jag också intresserad av den bilen. Hoppas du löser att få till en bra sovplats. Får se om jag kommer till skott med min fundering. Tack för dagens trevliga samtal.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Idag har jag bytt bränslefilter på det krångligaste sättet! Försökte lossa det med en oljefiltertång som nu har sett sina bästa dagar, tog bort alltihop och upptäckte en liten mutter och då föll det bara isär. Var länge sedan det byttes oringarna var hårda med småsprickor filtret var rostigt på utsidan.
Efter en massa pumpade startade den provade efter några timmar startade igen utan problem.
Fyllde på luft höger fram var 2,2kg vänster 2,8 bak 2,5kg
inte underligt den var konstig i styrningen, fyllde på det som stod på etiketten vid dörrstolpen 4,2 fram 4,5 bak.
Takluckan läcker tog bort den helt eftersom det var en massa tätning innan av olika sorter, orsaken läckaget var att själva takluckans kant var trasig, förmodligen gjord av plast som inte tål solen mycket listigt av tillverkaren!
I spaniens sol går det säkert sönder efter ett par år.
Hade det varit en vanlig husbil så skulle det varit vattenskador men plasten var helt opåverkad.
Jag har satt dit en bit akrylplast med silvertejp så att det är tätt nu. Misstänker att det är samma problem med den andra luckan på toaletten.
Bordet tror jag inte är original kommer förmodligen byta ut det mot ett mindre. Originalgolvet är plastmatta men nu ligger det ett snyggt klickgolv ovanpå. Klädseln ser osliten ut.
 

Bilagor

  • IMG_1071.JPG
    IMG_1071.JPG
    2,3 MB · Visningar: 127
  • IMG_1056.JPG
    IMG_1056.JPG
    1,8 MB · Visningar: 121
  • IMG_1054.JPG
    IMG_1054.JPG
    2,2 MB · Visningar: 122
  • IMG_1064.JPG
    IMG_1064.JPG
    2,1 MB · Visningar: 126
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja visst vet jag vem du är, den största orsaken att handla på mekonomen du är ju som en levande uppslagsbok, man kan ju fråga om allting så får man bra svar.
Roligt att höra av dej! :yes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för alla lyckönskningar, jag har börjat må mycket bättre nu med ett mål i livet att fixa alla fel och åka iväg från Finspång ett tag.
Har köpt en ny taklucka blir det väder ska jag montera i morgon.
Startproblemen fortsatte idag antingen kommer det in luft någonstans men då skulle det läcka diesel, eller så är det någon backventil och den borde sitta i bränslepumpen eller någonstans i filter hållaren eller insprutningspumpen.
Bränslepumpen är en högoddsare.
Gissar att det går att lösa med en backventil på bränsleslangen men vet inte var man får tag på en sådan`?
Felsökning av den släckta instrumentpanelen har inte lyckats det finns heller inget lyse i bodelen batteriet är nog dött men laddaren fick inte liv i lyset bara vattenpumpen fungerade.
Men elen är min starka sida får jag tag på lite elschema går det ännu lättare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har fått berättat att motorn i min peugeot är en stötstångmotor på 2,5 L 55Kw 75hk
Jag slipper således byta kamrem och motorn lär inte rasa av den orsaken, men baksidan är ju en något högre bensinförbrukning och sedan måste man lära sig att ställa ventiler.
Trodde det var en fiatmotor! Finns det några nackdelar med denna motor?
På fullgas fick jag upp den 108km enl. mätaren, skulle gissa på 103km i verkligheten när momsen är dragen.
Borde väl vara normalt?
Växelspaken är ett annat problem det är väldigt mycket dödgång när jag jämförde med en annan fiat när en växel är i kan man röra spaken 10 cm fram och tillbaka utan att något händer, det är verkligen jobbigt att hitta och få i ettan.
icon5.gif
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

En tanke från en icke kunnig på området.
Glasfiberkarossen på husbilsdelen verkar ju vara toppen. Innan du gör förmycket med bildelen och motorn har jag en tanke.
Skulle man inte kunna tänka sig att lyfta över husbilsdelen till en nyare starkare bil?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

tanken är god jag gjorde det en gång på en av mina husbilar jag byggde vanligt att det byggdes på beg chassi kommer ihåg att dom flesta som hjälpte med att sätta på glasfiber karross det går nog men man bör vara lite yngre du Bengt sätt fast takluckan med butyltape finns nog på mekonen
Per
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Som ni ser står den på min tomt och det är också min enda mekplats, så varken ork ekonomi tillåter några utsvävningar. Den tid jag kör lite långsammare på vägen kan jag aldrig tjäna in på att meka extra, ska jag lägga mera pengar så blir det på däck! Har småsprickor i slitbanan och bilen känns inte riktigt stadig i farter över 90, funderar på 195 70 14 istället för original 185 75 14.
Skulle vilja ha åretrunt däck men det verkar dåligt med det när det gäller C-däck. Har det på Caddyn och de fungerar bra även på sommaren och speciellt när det regnat så mycket känner man sej trygg mot vattenplaning.
Kanske skaffar jag europeiska vinterdäck de går nog på sommaren och är inte så dyra, kommer att köra ganska lite innan vintern om jag inte får ordning på felen. Ska man neråt spanien på vintern så måste man ju ha dubbfritt genom tyskland och vinterdäck.
Dagsregn här idag så det blir inget luckbyte idag, köpte en patron bostik butyltätning på inrådan av dags husbil i norrköping, är nog lite lättare med butylband men det viktigaste var att få bort all silikontätning annars fäster det inte. Mina erfarenheter av silikon är mestadels negativa men det ser fint ut när det är nytt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Høres ut som du har et problem på sugesiden av bensinpumpen, se om det er en gummislange med metalvev utenpå. Det kan suges inn luft her eller det kan bli en sammenklemming av suget, begge deler vanskelig å se gjennom vevet og er ikke uvanlig. En ny brukbar slange er ikke mange kronene.

Selv pumpen burde være en membranpumpe med 2 backventiler, en før og en etter membranen.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Däckvalet verkar vettigt. Gjorde så på en Transit som blev mycket stadigare i ratten. Jag gick där upp till 205/70 14. Se bara till att du får tillräcklig bärighet på däcken.
Calle
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Beträffande den lösaktiga växelspaken, så är troligen länkaget och inte lådan problemet. Dvs troligen lite billigare och enklare att fixa. Försök komma åt och kika underifrån. Kanske kan vara bra med en sekond som drar lite i spaken samtidigt som du kikar underifrån.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag förstår hur du tänker Knut och ska undersöka det tar bort reservhjulet och tittar om det ändå kunde sluta regna, men eftersom den går när den väl startat borde den väl fylla filtret med luft om det skulle gå in luft på sugsidan.
Det verkar ju som om slangen till inloppet till filtret blir tom på bränsle så man får pumpa fram det när den stått still ett tag.
Stefan jag kommer in efter ett filter med backventil för det som satt där tidigare och som jag bytte till samma har mej veterligen ingen backventil, det är ju enklast att testa.
När det gäller däcken så är det ju C-däck som gäller och där finns det inte så mycket att välja på om man vill ha möjligheten att kunna köra på vintern men lite lägre profil och bredare borde ju vara stadigare, kör man långt blir det jobbigt att passa bilen.
Jag tror också på linkaget tittade på Jankros tråd och det finns en hardyskiva där någonstans och den kan ju mycket väl vara slut.
Fick en utgift till i samband med försäkringen.
I annonsen på blocket stod det två veckors fri försäkring från trygghansa, jag frågade annonsören när jag köpte bilen och han bekräftade det.
Förväntade mej ett snabbt svar eftersom jag är kund där men inget hände. Idag efter sex dagar fick jag pappren från transportstyrelsen och ett meddelande att bilen inte är försäkrad. Jag kontaktade trygghansa och fick veta att denna försäkring inte gäller för husbilar utan endast lätta lastbilar.
Min bil är en lätt lastbil men man har en egen tolkning om husbil när det står boinredning.
Detta står inget om på blocket utan endast om man laddar ner en lång pdf-fil med alla villkor så hittar man deras tolkning av husbil. Detta är grovt missvisande reklam och jag har tillskrivit blocket och transportstyrelsen i ärendet.
Tyvärr ser det ut som om jag kan få en räkning på 780kr från trafikförsäkringföreningen.
Jag anser att trygghansa grovt felat i detta och att blocket skulle känna till hur saken ligger till och informera, tänk om det hänt en allvarlig olycka!
Jag kommer att tillskriva dem om detta och överväger att avsluta försäkringen på förfallodagen om någon rättelse inte görs och så har vi ju massmedia som kan vara intresserade.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hoppas du fixar luckan med vit massa blir lite snyggare då.
På bilden där du monterat bort luckan van är det för isoleringsmaterial mellan skikten?
Håller med dig om detta med försäkringen.
Nu är det ju även så att definitionen Husbil inte finns rent juridiskt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När det gäller att bilen är lite vinglig så kan det ju även bero på framvagnens inställning. Min "ormade" sig fram när man hamnade efter en långtradare och efter att ha upptäckt ett snedslitet däck gjorde jag en framvagnsinställning som gjorde underverk. Efter det gick den hur stadigt som helst. Kostar en slant men i min mening värt det.
EssoJ
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Svar från Blocket och trygghansa ungeför som förväntat och säjer en del om deras Policy.
Robert (Kundservice)

Hej Bengt
Jag förstår. Det är självklart beklagligt om den informationen har framgått till säljaren samt dig på ett felaktigt sätt
Eftersom det är Trygg-Hansa som ansvarar för försäkringsbiten kan jag dessvärre inte göra någonting mer än att beklaga. Har du några synpunkter eller fler frågor kan du vänligen kontakta Trygg-Hansa för vidare hjälp.
Trevlig kväll!Hälsningar,
Robert
Blockets Kundservice

Hej Bengt!

Tack för ditt mail!

Det är beklagligt om du har fått felaktig information via Blockets hemsida,
men enligt villkoren gäller den fria 14-dagarsförsäkringen enbart för
Personbil och Lätt lastbil
Eftersom din bil är en Husbil gäller inte 14-dagarsförsäkringen för den.



Med vänlig hälsning
_________________________________________

Linda Svensson
Kundsynpunkter
Privatmarknad
Tel +46 075 243 2193
kundsynpunkter@trygghansa.se

Ack så artiga och trevliga på ytan, men inget ansvarstagande och service förmodligen ett standard svar.
Då vet man vad man har att vänta då det blir en skada!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen