• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en okunnig med Inverter.

F

F.d. 55939

Guest
Hejsan

Försökt läsa mig till vad jag ska ha men utan framgång.
Ebay, tradera eller dyr svensk, sinusvågor??

Jag ska ha en inverter så jag kan koka kaffe varje morgon och ev ladda telefon och surfplattan, ingen hårtork eller annat.
Har 100w solcell på taket. Ett st banner bodelsbatteri.

Vad ska jag ha? Länka gärna.

Tack på förhand.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Vi laddar surfplattor, datorer och telefoner från befintliga 12 Volts-uttag för att inte göra av med onödig ström från batterierna. Om vi inte haft inverter på 1500 Watt (sinus) originalmonterad hade jag hellre köpt en 12Vdc kaffebryggare eller kokat vatten på gasspisen för att brygga "manuellt". Vår 24" TV går direkt på 12Vdc och likaså inspelningsbara boxern. Eftersom vi har inverter och 3x95Ah AGM-batterier och laddning från solcell och generator via CTEK S250 Duo och CTEK Smartpass så har vi vanlig bryggare, vattenkokare, tandborstladdare och hårtork på 230Vac max 1400 Watt men de drar en hel del. Tar tid att ladda upp efteråt men det är så korta drifttider på dessa apparater. Sedan gäller det att skaffa dessa apparater som inte drar mer än ca 1400 Watt. Jag kör även Dometic 2200 AC via invertern ibland vid kortare stopp i södra Europa eller när bilen stått varmt så får den hjälpa bilens AC ett tag efter start.
 

Sommerbo

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Jag så något roligt i Strömstad. Där kom en man ut med en vanlig kaffe kokare och ställde den på bordet ute så gick han och hämtade ett bensin drivet generator pluggade in kaffe kokaren drog igång den med snöret BBRRRRRRUUUUuummmm Efter några minuter va kaffet klart. Inte så dumt efter som en kaffe kokare drar en hel del Watt :twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Kaffevatten kan med fördel värmas med gasol. Vattnet ska hålla 97 grader annars blir det inget gott kaffe.

Det finns massor av billiga DC/DC-omvandlare:

12 --> 3 V (Web-kameror och klockor med projektorvisning)
12 --> 5 V USB-laddare (tänk på att köpa med ca 2 A kapacitet)
12 --> 9 V vissa routrar (NET1)
12 --> 12 V vissa routrar
------------------------------------------------
12 --> 15 V dammsugare
12 --> 19 V PC
mm

En inverter kostar många nya batterier under årens lopp.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Hejsan

Försökt läsa mig till vad jag ska ha men utan framgång.
Ebay, tradera eller dyr svensk, sinusvågor??

Jag ska ha en inverter så jag kan koka kaffe varje morgon och ev ladda telefon och surfplattan, ingen hårtork eller annat.
Har 100w solcell på taket. Ett st banner bodelsbatteri.

Vad ska jag ha? Länka gärna.

Tack på förhand.

Du har ju inte så långt till Simrishamn - Åk dit och låt Avimex hjälpa dej.
Kompetens på topp, utrustning i framkant, högkvalitativa jobb.
Kostar lite extra. Men resultatet blir perfekt!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Kaffevatten kan med fördel värmas med gasol. Vattnet ska hålla 97 grader annars blir det inget gott kaffe.

Det finns massor av billiga DC/DC-omvandlare:

12 --> 3 V (Web-kameror och klockor med projektorvisning)
12 --> 5 V USB-laddare (tänk på att köpa med ca 2 A kapacitet)
12 --> 9 V vissa routrar (NET1)
12 --> 12 V vissa routrar
------------------------------------------------
12 --> 15 V dammsugare
12 --> 19 V PC
mm

En inverter kostar många nya batterier under årens lopp.

Håller med dig om att (kaffe)vatten lämpligen kokas på gasolplattan, men inte om att en inverter äter batterier. Felanvändning i så fall och kanske olämpliga bodelsbatterier.
I mina senare bilar har jag haft invertern i det närmaste ständigt inkopplad utan problem, i min nuvarande sedan tre år och batterierna (3 x 95Ah) är fortfarande i nyskick. Visst går det klara sig med ett stim olika DC/DC - omvandlare, men det ter sig lite krångligt jämfört med att alltid ha rätt spänning i alla 230V och 12V uttag. Förutom till laddning av diverse batterier så är invertern optimal för drift av mikrovågsugnen och min TV (vilken jäklas på 12V). Mikron får man vara lite försiktig med; hög effekt, ssk under längre tid vill jag beteckna som felanvändning om man kör över inverter.

aake

PS. Ett koffeinberoende hanteras enklast och billigast genom intag av 1 - 2 koffeintabletter med ett glas kallt vatten. Men jag vet att jag talar för döva öron. Trots mina expertråd så envisas min hustru med att koka kaffe flera gånger per dag.:D
 
Senast ändrad:

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Hej,
jag har en 1500/3000 Watt ren sinusomvandlare i min husbil. Den använder jag för att driva en mikrovågsugn och en vattenkokare. Mikron drar 700 Watt, vattenkokaren drar 1200 Watt. Det fungerar med båda.
Hur du än gör ska du rejält överdimensionera invertern och den bör lämna sinusvåg.
Jag avråder ifrån att koppla invertern till bodelsbatteriet. Det skulle nämligen kunna hända att du då plötsligt står utan el till ljus och andra viktiga funktioner. Jag använder ett helt separat batteri som laddas från en Ctek-laddare när bilen är ansluten till elnätet. Vid körning och endast då laddas det också från generatorn. Det här kräver lite pysslande, men det fungerar utmärkt.
Jag köpte min inverter via ebay och den kostade 160 Euro.
Sök på Ebay efter
Reiner Sinus Spannungswandler Softstart 12V 1500 3000 Watt E8 CE Wechselrichter
Mvh
Rainer

PS Välkommen med fler frågor!
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Hej!
Vi använder bilen under hela året, har inverter på 1200/1800W och 3x95Ah Bosch semitr.batterier samt 4 solpaneler, så även vintertid klarar vi oss ganska bra om solen lyser lite då och då.:spinny:
Fördelen med en inverter som har ren sinusvåg är ju framförallt att du aldrig behöver tänka på vad du kopplar in, så merkostnaden kan innebära mindre sönderkörda datorer m.m.
Vi använder perkulator till kaffet, lika snabb som kaffekokaren men tar mindre plats och är mycket mera oöm!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Vi har också en inverter 1800 w. Vi tycker det är en mycket smart sätt att brygga kaffe, använda hårblås mm. Vi har solcell på 130 w. Vi brukar ladda kaffebryggaren med vatten och kaffe innan vi börjar köra. När vi blir kaffesugna startar jag inverten frå förarplatsen. Vi får då nybryggt kaffe på några ninuter. Sen är det bara att stanna på lämplig plats och fika.

JOE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Vad består problemet av?

Koka vatten på spisen över gaslågan. Häll det uppkokade vattnet över kaffet i filterhållaren som står på en kanna.
Då har du gjort precis det du håller på att krångla till och fördyra. :wink:

/Leif

Det blir också bättre kaffe p.g.a. den högre bryggtemperaturen som knappast någon elektrisk bryggare når. :)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Vi har en dolce gusto kaffemaskin efter många försök att få till gott kaffe .. Vi använder då solceller, inverter till detta. Funkar klockrent!

Vi använder invertera även till att dammsuga (har en mini) föna håret ibland och ladda cykelbatterier..
Telefoner och dyligt laddar vi via 12volts USB uttag som Runar har satt in lite här och där :)
 
Toppen