• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swish - bankernas betalningsalternativ

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

På nyheterna häromdagen nämndes att även Swish drabbats av trojaner.
Tur att man inte använder Windows!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Hur fan ska moster Svea klara detta Swich troyaner o gud vet allt? Nej människor som inte klara dessa nymodigheter ska bort.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Kommer nya sedlar och mynt i höst som banker eller butiker inte vill ta emot, till en kostnad på ett antal miljoner. :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

På nyheterna häromdagen nämndes att även Swish drabbats av trojaner.
Tur att man inte använder Windows!

Kult, men alle antivirus programmer hadde sperren for bat/swish trojaneren på plass i 2009! Den svenske bankappen er ikke så gammel. Men rett at om en ikke har noen antivirus så kan denne trojaner fange opp kommunikasjonen mellom bank og pc. Men hvor er pc utgaven av swish?

Swish som enda betalmuligjet på en stellplats ville effektivt hindre alle andre enn svensker fra å betale, og det er fortsatt noe svenske banker som ikke er med. Selv om jeg har konto i Nordea Sverige så kan jeg ikke benytte swish uten kort og kodeboks - mobil bankid fungerer dårlig uten svensk telefonabonnement.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Paypal har eksistert over 10 år og gir samme funksjonalitet i sine apps, det virker over landegrenser og på alle platformer. Google Wallet er i drift i USA og noen få land til, Microsoft har og et tilbud på windows phone og nå kommer Apple med sin variant.

I en del land er Visa sin kontaktløse kortbetaling over NFC i full drift, noen steder er dette utvidet med nfc app på mobil.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

De som fungerar smidigast överlever.
SEQR är väl ett svenskt försök som finns i ett fåtal butiker (däribland Willys).

Vad gäller Apple Pay så fungerar det säkert kanon så länge man använder iPhone. Vi andra lär inte ens komma i fråga för det - om vi nu skulle vilja...

Jag skulle tro att Visa och/eller Mastercard behöver komma ut med något för sin kundbas för att det riktigt skall ta fart...

//Stefan
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Oj vilken pessimism!
Själv tycker jag att det kan vara värt en krona för att slippa kontant- och korthantering. Värre är det för de kriminella som mister sina två främsta inkomstkällor och får försöka sig på nya vägar att försörja sig på.

Jag har också arbetat i bank och är glad att folk slipper ta ledigt för att hinna till banken för minsta ärende.

Jag har inte använt swish mer än ett fåtal ggr men tycker det är kanon...

ICA bankens nya kort är också jättebra tycker jag, om du inte kikat på den så gör det....man bara sveper med kortet bredvid kortterminalen och vid belopp under 250 så behöver man inte trycka på några knappar på terminalen efter att man svept kortet. över 250 måste man slå kod och klar som tidigare...snabbt och lätt :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

For betaling i butikk er kontaktløs kort eller mobil bruk et glimt av fremtiden. Slik den er i dag for ICA bank og alle australske banker med et stort antall butikker. De australske benytter Visa sin tjeneste på betalkort, med en automatisk transaksjonsgrense på AUD 100 (om lag 700 kr) før en trenger å bruke pin. Bruker det selv i de fleste butikker.

For person til person betaling er paypal app eller web en fleksibel løsning på tvers av landegrenser, andre løsninger fungerer normalt bare innenfor et land.

Løsninger som kun fungerer på en platform er i utgangspunktet dødfødt!

Også geografisk begrensede løsninger gidder jeg ikke bruke tid på, samme gjelder de som krever en bestemt mobiloperatør, de er enda verre.
 
Toppen