• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vilken längd gäller på färjor

L

linde

Guest
Jag har hittat en bil som är 608 cm, i reg.pappret, säljaren säger att den är 6m om man tar bort den löstagbar dragkroken, den har dessutom cykelställ. Vad säger färjebolagen? Får man betala för 6m om man tar bort cykel o krok?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Det är olika. Färjan till Bornholm var gränsen för högre avgift 8 meter. Min bil med cykelställ var exakt. Priset med färja och en vecka på camping kostade 3330:- sommaren 2013
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Om jag har förstått det hela med Bornholm, så är det bättre att boka en stuga och anmäla att man åker en större bil dit så är det billigare.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Det är lite knepigt med Bornholm.
Jag har bokat en stuga i tre nätter inkl 2 frukost.
Jag åker dit i husbil och det kostar 3540Skr.
 
L

linde

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Jag kanske inte uttryckte mig klart, är det reg.beviset eller verkligheten som gäller?
Att det var så dyrt på Bornholm hade jag ingen aning om!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: vilken längd gäller på färjor

Jag har alltid angett bilens längd (799 cm) enligt registreringsbeviset trots att jag har cykelställ bak. Frågan har varit hur lång husbilen är. Ingen har ifrågasatt hittills. Däremot sitter mitt cykelställ högt så oftast har de placerat en personbil, oftast med släp/husvagn efter, nästan under cykelstället. Hade däremot inte protesterat om de ville ha mer betalt. Oftast är det ju bara 100:-/meter extra och jag åker bara 2-4 ggr/år så det är viktigare att jag har den husbil jag vill ha än att jaga metrar för färjans skull.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: vilken längd gäller på färjor

Ja jag håller med dig Per, är ett evinnerligt tjat om både vikter och längder och hur ofta kör man söderöver per år gällande färjor, broar samt motorvägsavgifter och hastigheter, den lilla merkostnaden för att köra en bil som jag verkligen vill ha tar jag gladeligen per år, småpengar jämfört med att köpa en bil baserat på att spara 100 lappar för flera hundra tusen som man inte trivs 100% i. Men vi är alla olika och har olika behov !!!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Jag kanske inte uttryckte mig klart, är det reg.beviset eller verkligheten som gäller?
Att det var så dyrt på Bornholm hade jag ingen aning om!

Den som jag köpte biljetten av, talade om att bilen mäts med laser, så det är verkligheten som gäller.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Hei! I Norge gjelder den faktiske lengden, ikke den som står i vognkortet. Når jeg ikke har med sykler, hender det at jeg skrur av sykkelstativet før jeg drar hjemmefra. Da er jeg under seks meter og betaler som en personbil. Mvh! alfb
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: vilken längd gäller på färjor

Linde! Nu sticker jag ut hakan!!

Välj i första hand den husbil som passar dig. Såvida du inte tror att du ska pendla på färja ofta så är min åsikt att pengaskillnaden för färjeöverfarten är det minsta problemet att oroa sig över. Passerar man några ggr per år så finns andra kostnader som man istället bör fokusera på.

MEN vår första husbil var 5:99 och det var då den längden som gällde (på färja mellan Sverige/Tyskland och Danmark/Tyskland)trots cykelställ därbak.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

I våras med vår resa till Polen var biljetten beställd för 5.9meters bilen. Strax före resan gick den bilen sönder så vi fick ta vår Winnebago som är 6.2meter. Tänkte att det blir "debatt" på färjan. Inget hände, ingen frågade något. Är lite lockad att upprepa detta, men skulle gärna vilja veta konsekvenserna om man åker dit. Klarar man sig med plånboken, och i så fall, vad blir kostnaden? Är det någon som vet?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

För många år sedan åkte vi färja från Stockholm till Åbo tur o retur. Vi uppgav rätt längd när vi betalade på svenska sidan, men kassörskan sa att vi tar den kortare längden för då blir det billigare. Det skilde bara några cm, jag blev glad och hade sparat några kronor. När vi skulle tillbaka och checkade in på Finska sidan, blev det uppdagat och jag fick betala extra för båda vägarna, Lite surt men rättvist.
 
L

linde

Guest
Sv: vilken längd gäller på färjor

Tack alla som försökt bringa klarhet i frågan.
 
Toppen