• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för kapare

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Detta hände några häromdagen:
Linnea Karlsson

Jag skriver detta för att varna andra. Igår den 08/7 råkade jag och min kompis utför bilkapare på E6:an mellan Helsingborg och Ängelholm. Det är tre stycken lätta lastbilar som kör tätt efter varandra. Lastbilarna är helt vita med utländska reg skyltar.
Vid omkörning stänger dem in en med en lastbil framför, en på sidan och en bakom. Detta skedde vid 23:30. Den första lastbilen signalerade till dem andra lastbilarna genom att vifta med handen. Lastbilen bakom startade då helljuset för att vi skulle tappa koncentrationen och därefter körde den första lastbilen ut framför för att sedan tvärnita. Vi var tvungna att väja ut vid mitträcket på vägen. Vi kom loss genom en liten glipa. Tacka Gud att jag har världens minsta bil. Men dem ger inte upp här utan den första lastbilen försöker hindra oss genom att köra mitt i vägen för att hindra omkörning. Som tur va kom vi loss genom att köra i 150 till närmaste avfart!
Dela gärna detta så att fler blir uppmärksamma!


Detta fann vi på facebook
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Se upp för kapare

Om jag inte missminner mej så var MAJZZAN ute för samma sak i jag tror det var Frankrike. Hon var smart & fotograferade dom med mobilen eller låtsades ringa. En bild på bilen & nummerplåten samt ett samtal till 112 är nog det bästa.

Bennie
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Se upp för kapare

Det man kan funderar på är om nu dessa 3 vita utländska bilar ska ha någon som helst vinning utav detta borde dom väl försökt på mer än en bil. Dvs dom borde lyckats någon gång med eller åtminstone skrämt någon mer som uppmärksammat media eller dylikt med detta. Kanske var så att dom skoja lite med nämnd förare, vad vet jag? Men som sagt ser det som lite konstigt att det inte är fler case uppmärksammade om dom nu jobbar effektivt i grupp.. Kaparhysteri eller otäckt försök???
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Se upp för kapare

En stationär dashcam är inte fel!
Den sköter sig själv och videoklippen kan lätt tas fram i efterhand och läggas i molnet för att bevaras.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Se upp för kapare

Om jag inte missminner mej så var MAJZZAN ute för samma sak i jag tror det var Frankrike. Hon var smart & fotograferade dom med mobilen eller låtsades ringa. En bild på bilen & nummerplåten samt ett samtal till 112 är nog det bästa.

Bennie

Jo, jag var ute för något liknande, en liten rostig öststatsbil. När den försökte skrämma o preja mig för att få mig att stanna tänkte jag att den har inte mkt sätta emot mina 3,5-ton. Jag hade gladeligen mosat den mot räcket ist för att stanna o låtit förs.bolaget tagit hand om skadorna på min hb :msn_devil:

Förra sommaren när jag passerade Spekeröd på E6 var det några män vid vägkanten som låssades stå med trasig bil. När jag inte gjorde nån ansats till att stanna gick den ene ut i vägbanan o gjorde stopptecken, han fick skyndsamt hoppa in till dikeskanten igen. Jag var visserligen beredd på att snabbt svänga runt honom, men det hade ju kunnat vara så att trafik i andra filen hindrat mig och då hade han fått skylla sig själv. Aldrig att jag stannat, speciellt då jag är kvinna och ofta ensam i husbilen.

Tyvärr tror jag att ju mer uppmärksamma vi är och inte går på vägpiraternas fällor desto mer tuffa och desperata i sina metoder blir dom.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Se upp för kapare

Bra gjort Majzzan, jag skulle gjort på samma sätt.
 
Toppen