• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

När jag läser sådan reklam så kommer jag omedelbart att tänka på bilhandlarjargongen. En massa superlativer och väldigt lite fakta. Jag vet inte mycket om lakan i och för sig men nog finns det andra fabrikat som blandar in plastmaterial i bomullen. Upplägget verkar hopsatt för att kittla båt- och husbilsfolkets fåfänga så att de är beredda att betala extra i tron att de får något riktigt fint för pengarna.

Sådan reklam får mig att vända i dörren!

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Polyester tar väl inte upp mycket fukt? Då kommer den kvarvarande bomullsandelen att behöva ta upp all fukt för kroppen och miljön lär inte minska på fuktmängden bara för att jag har polyesterinblandade sängkläder. Dessa sängkläder borde alltså bli fuktigare.

Personligen tror jag inte på sådana påfund, men jag kan ha fel. Det har hänt förr: jag minns fortfarande den där gången när jag fick använda radergummi ..... :D .
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Känslan av rå kyla i bomullsprodukter i en ouppvärmd husbil känner vi igen men Comfortex vet vi inget om. Sedan i vintras använder vi dock enbart produkter från Ullbädden- sängkläder för god sömn. i vår husbil.Det betyder både lakan, täcke och kudde i ren ull. Har fungerat över förväntan både i vinterkylan och i +32 vd Medelhavet för drygt en månad sedan. Vi kommer aldrig vilja ha något annat i husbilen!
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Vet inget om Comfortex, men råkade köpa påslakan på IKEA i 100 % polyester, för ett par år sedan, hu vilken otäck känsla helt blött av kroppsvärmen. Nu kollar jag alltid att det är 100 % bomull innan jag köper påslakan. Bomull är svalt på sommaren och med ett täcke i påslakanet på vintern blir det mysigt.
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Känslan av rå kyla i bomullsprodukter i en ouppvärmd husbil känner vi igen men Comfortex vet vi inget om. Sedan i vintras använder vi dock enbart produkter från Ullbädden- sängkläder för god sömn. i vår husbil.Det betyder både lakan, täcke och kudde i ren ull. Har fungerat över förväntan både i vinterkylan och i +32 vd Medelhavet för drygt en månad sedan. Vi kommer aldrig vilja ha något annat i husbilen!

Detta har jag funderat på ett tag. Finns ju en del att välja mellan. Vilket har ni valt?
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Betr. sängkläder av ull så köpte jag ett ulltäcke som är så tungt så att jag orkar inte skaka det! Stort och "bökigt" är det också.
Det påstås att man inte svettas när man använder ullsängkläder, men det gjorde jag!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Fördelen med ull är väl att det innehåller lanolin ? Som är bra på motverka kvalster?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

@ Eva o Hasse - och andra. Vi köpte av de enklaste typerna med europeisk Merinoull. Har eventuellt lite kortare livslängd än bättre kvaliteter. Vi rekommenderades denna bädd av vänner som bor på GC under vintern och både de och vi prisar denna produkt då ingen av oss fyra någonsin upplevt att vi svettats under denna naturprodukt. Nämnas skall kanske att hustrun, som är mycket varmblodig, valde en filt i stället för täcke. Detta efter besök vid butiken i Molkom och samtal med den kunniga ägarinnan. OBS Vi har inga aktier i företaget och vi känner inte ägarinnan!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Vi har bara lakan från ullbädd och är mer än nöjda ...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Jag funderar på hur ullsakerna kan vara självrengörande som säljarna påstår. Hudavlagringar och annat från huden blir väl liggande kvar i ullen även efter en vädring.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Detsamma undrar jag, som vill skaka sängkläderna varje dag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

100% Bomull, med duntäcken klarar vi oss på alltid. Varmt och kallt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Hudavlagringar slipper man nog inte.Men kvalster trivs inte i ull vad jag förstått .
Varför och hur får en biolog svara på.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Vi brukar vädra våra ull-lakan nästan varje dag - hänger dem över var sin bakdörr (ännu en fördel med plåtis!;)) en stund så känns de fräscha igen. Märkligt men fantastiskt. När vi ligger i våra "hemmalakan" längtar vi till ullbädden - blir nog snart en omgång hemma också!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Någon gång måste man tvätta även ullakan, hur gör ni då?
Eller köper man fempack och slänger dem när de blir skitna?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Hej Anders. Det är första säsongen vi kör dem så vi har inte tvättat ännu. Vi fick rådet att vädra ofta men inte tvätta ofta. En del skötselråd kan du läsa på bl.a Ullbädden- sängkläder för god sömn Vi fick också med ett speciellt tvättmedel som är anpassat till tvätt av just ullbäddar - men, som sagt, vädra ofta så sköter den sig nästan själv.
Däremot kan jag berätta att första veckan så luddar de av sig ganska mycket - akta mörka kläder :)
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Sover i ull både i hb:n och hemma,hänger ut i fukt och regn, skakar oxå i snö. "Kommer ni ihåg så fräscha trasmattorna blev när man piskade dem på snön." Sprayar med en blandning vatten och lanolin emellåt om det är luften är torr. Har tidigare haft dun täcke och då blev man verkligen svettvarm. Besök gärna ullbdden i Molkom, de är kunniga och dessutom trevliga.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Har använt lakan från Comfortex under 15 år i vår segelbåt. Till skillnad från rena bomullslakan så suger de inte upp någon fukt utan känns torra och sköna. Som nyblivna husbilsägare använder vi nu våra "båtlakan" även i husbilen. Passade även på att köpa en extra uppsättning på Elmiamässan.
 

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Sv: Lakan från Comfortex, någon som köpt?

Vi köpte våra första ComforTex lakan på Elmiamässan, och det kommer säkert att bli fler. Det har varit väldigt skönt att sova i dessa lakan, känns fräscha längre också. Ska nu prova dem hemma för att se om det är samma känsla. Än så länge säger vi bara, LYXIGT!
 
Toppen