• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland & Långtradarna

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Matts Torebring

Guest
IMG_6682.JPG
På väg ned genom Tyskland, på vår 15:e semesterresa, i vår husbil till Sydeuropa, i början av juni månad, sa jag spontant: "Jag är så trött på alla dessa långtradare, att jag överväger flera resor ned genom främst Tyskland". När klockan går mot 16- 17 tiden, börjar de klämma in sig på bränsletappar och rast- & parkeringsplatser. De kilar sig tätt samman, de fäller in sina speglar, så det är på gränsen, att vi vanliga kommer intill att tanka. Man tar lagen i egna händer och blockerar personbilsparkeringar och dessutom stod, vid ett tillfälle tio styck tradare på Autobahn, med varningsblinkers på och hade nattparkerat. Vid ett tillfälle kämpade vi i två timmar, för en plats att stanna på och äta middag

I Frankrike, där vi varit i över fyra veckor, finns gigantiska parkeringsplatser för dessa fordon. Dessutom finns vid vägen ofta elektroniska tavlor som talar om hur många lediga platser det finns, men inte i Tyskland.

Jag vet redan vad du du kommer att svara: "Åk småvägar", men det vill vi inte göra. Vi har fyra veckors semester och vill inte lägga den tiden, i små byar på landet, vi vill komma fram, vi vill ha semester.

I samma stund ser jag "Johansson på Volvo" i tv som säger, "Vi har sålt för lite lastbilar på Europamarknaden". Volvo ligger ändå tvåa. Vad tycker ni andra, trivs ni med den tyska långtradartrafiken?
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Ja, vad ska man svara??? Vi har kört de senaste 35 åren till sydeuropa. Ja, lastbilarna blir fler och fler. Men titta runt hemma, allt har transporterats med lastbilar, mat, möbler, alla 10 kronors pryttlar. Man kan fundera om vi måste konsumera alla dessa saker, eller inte. Allt måste transporteras. Tyvärr kan inte järnvägen ta allt och vad återstår?? Så, om lastbilarna ska bli färre kanske vi ska fundera på vad vi verkligen behöver handla.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Jo, det gör vi också, men har man kort om tid och bara vill ner till havet, så förstår jag att man tar motorväg. Inte roligt med alla lastbilar, men vi har faktiskt lite oss själva att skylla med all vår köphysteri.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Om man skall till, låt oss säga Kroatien & bara vill åka motorvägar för att komma ner fort så använder man ju bara husbilen som ett fortskaffningsmedel. Undrar om inte charter är ett bättre alternativ. Jag upplever husbilslivet som att även resan är en upplevelse & på så vis en del av målet. Men det är klart smaken är som baken, delad. Om man skall åka genom Tyskland som är ett transitland för vägtransporter så får man nog stå ut med långtradare. Något annat alternativ finns ju inte bortsett från att flyga eller stanna hemma.

Bennie
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Tysklands autobahn (med tankstelle/autohof) är ett fantastiskt vägsystem - och de ligger i ett tätbefolkat land :). Tror att det skulle bli för dyrt (om det ens finns tillräckligt med mark) att bygga stooora p-platser bara för lastbilar på särskilt många ställen.

Till och med där de idag bygger nya mackar så tycker jag att de redan från början är underdimensionerade - eller så är de med avsikt inte till för tradarna eller ens husbilar/husvagnar.

Tanken och idén är bra men jag tror inte att det är möjligt på särskilt många platser.

//Ika
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Autobahn i Tyskland använder vi bara på lördag och söndag om vi blir tvungna att använda dom för att komma fram fort. Vardagar, dagtid, inget vi ens funderar på. Alternativt kan vi köra på natten, men då har vi bråttom.
Julian
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland & Långtradarna

Hej! Om du kör genom Tyskland lördag o söndag så rullar endast dom lastbilar som har dispans. Mvh. Eive
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Tyskland & Långtradarna

Men nu missade du poängen Stefan, de vill ju köra motorväg för att komma fort fram. En sak jag lärt mig, om du tar dig av motorvägen kostar det tid.

Poängen är: -Varför trängas mer än nödvändigt med långtradare på motorvägarnas P-ytor och rastplatser.

Dessa yrkeschaufförer parkerar där pga lagar om kör-/vilotider och vi som är fritidsresenärer har flera valbara fikaställen, mackar, restauranger, rast-o-vila, service, reparation etc. utanför motorvägsnäten i Europa.

Det kan väl knappast vara så att ställplatsavgifter och ev. tilläggskilometer är det som driver trådskaparens negativa inställning till en hel yrkeskår, eller!?.
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Vad har ställplatsavgifter och tilläggskilometer att göra med detta inlägg. Man ska ta sig snabbt från norr till söder på motorväg och det är väldigt myclet lastbilar. Jag har ingen lösning på problemet mer än att vi kanske ska konsumera mindre pryttlar. Så länge vi köper alla "onödiga" saker, så länge kommer lastbilarna att finnas i den mängd som de finns idag. Men nu ska jag ta mig ett nattdopp i Medelhavet
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Visa bilaga 101045
På väg ned genom Tyskland, på vår 15:e semesterresa, i vår husbil till Sydeuropa, i början av juni månad, sa jag spontant: "Jag är så trött på alla dessa långtradare, att jag överväger flera resor ned genom främst Tyskland". När klockan går mot 16- 17 tiden, börjar de klämma in sig på bränsletappar och rast- & parkeringsplatser. De kilar sig tätt samman, de fäller in sina speglar, så det är på gränsen, att vi vanliga kommer intill att tanka. Man tar lagen i egna händer och blockerar personbilsparkeringar och dessutom stod, vid ett tillfälle tio styck tradare på Autobahn, med varningsblinkers på och hade nattparkerat. Vid ett tillfälle kämpade vi i två timmar, för en plats att stanna på och äta middag

I Frankrike, där vi varit i över fyra veckor, finns gigantiska parkeringsplatser för dessa fordon. Dessutom finns vid vägen ofta elektroniska tavlor som talar om hur många lediga platser det finns, men inte i Tyskland.

Jag vet redan vad du du kommer att svara: "Åk småvägar", men det vill vi inte göra. Vi har fyra veckors semester och vill inte lägga den tiden, i små byar på landet, vi vill komma fram, vi vill ha semester.

I samma stund ser jag "Johansson på Volvo" i tv som säger, "Vi har sålt för lite lastbilar på Europamarknaden". Volvo ligger ändå tvåa. Vad tycker ni andra, trivs ni med den tyska långtradartrafiken?



Hur tycker du att det låter då du skriver på detta sätt?

Aj aj nu kommer svenska turister i husbil och då finns det inte plats för yrkestrafiken..........
Fundera ett tag, vi vill ju alla ha semester och komma fram på våra vägar men kan ju snabbt konstatera att vi blir allt flera som skall samsas på både vägar och rastplatser, skall då en grupp stanna hemma för en annan grupp???
Vistas mycket på vägen i olika fordon, ibland långsamgående och ibland riktigt snabba fordon men det finns ju alltid något som man kan reta upp sig på.......
Kör försiktigt
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tyskland & Långtradarna

Har man riktigt bråttom skall man nog byta bil. Här är i alla fall tre där alla vill komma först.
(Från Höljes Rallycross)
 

Bilagor

  • Höljes.JPG
    Höljes.JPG
    185,7 KB · Visningar: 8

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland & Långtradarna

Vi brukar passera DE ettpar ggr per år och tycker det fungerar förvånansvärt bra på Autobahn i förhållande till trafikintensiteten. För oss är Autobahn ofta en transportsträcka ner till Österrike och Kroatien, och flyg skulle inte vara något alternativ. Vi ser heller inte Autobahn som något problem utan en möjlighet att snabbt komma ner. Någon kö några ggr i samband med vägarbeten etc får vi stå ut med, det går ju bra nu när man har AC och kan ta det som lite vila.
När det gäller parkeringarna på rastplatserna så är nog långtradarchaufförerna minst lika sura på oss när vi parkerar i lastbilsrutorna. De har ju sina kör-o vilotider och måste hitta en parkering och vill inte köra omkring på småvägarna för att hitta en plats för sin vila, därav ibland deras parkeringar på av- och påfarter.
Fortfarande är det ju mindre trafik genom östra Tyskland och är behagligare att köra.

Vill vi ha ett konsumtionssamhälle så får vi också en massa transporter. Ev transportproblem med långtradare har vi skapat gemensamt och får stå ut med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tyskland & Långtradarna

Kjører en husbil over 3500 kg så kommer en like fort frem på B veier, grunnet omkjørings forbud på Abahn som gir en effektiv fartsgrense på 80 der også. Mindre trafikk og mer å se gjør en tur gjennom Tyskland til en opplevelse.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland & Långtradarna

Tyskland har en imponerande trafikkultur både vad det gäller vägnät & trafiken som helhet. Dessvärre är det väldigt många icketyskar som uppträder i trafiken som dom gör hemma i sitt eget land vilket ibland skapar situationer. Även autobahn har sina fördelar på gott & ont. Själva använder vi autobahn någon gång emellanåt & accepterar då trafiksituationen. Övernatta vid autobahn är för oss helt främmande. Det är ju bara att köra om ifall det går för sakta eller hålla avstånd om man tycker att trafiken flyter på. Det finns ju också alternativa vägar om det blir stopp i trafiken.
Jag har inga som helst problem med långtradare, hur skulle jag annars kunnat köpa min solcellsanläggning, mina däck & reservdelar till mina bilar, allt till ett betydligt bättre pris än i Sverige.
Sedan detta med onödig konsumtion, denna slitna klyscha börjar faktiskt låta en aning patetisk. Att minimera långtradartrafiken på våra vägar genom att begränsa konsumtionen till det nödvändiga är en utopi. Jag tycker att man skall vara glad att lastbilstrafiken finns & att det finns folk som långt hemifrån hem & familj ser till att transporterna flyter på. Utan lastbilstransporter stannar en stor del av världen likaså export & import, Vem tjänar på detta? Möjligen dom som vill komma fort fram & miljönissarna.:D

Bennie
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tyskland & Långtradarna

Tyskarna själva har insett att rastplatser längs Autobahn är otillräckliga och bygger ut i rask takt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen