• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil vs Husvagn

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
ur dagens DI

Husbilen spöar husvagnen
Publicerad 2015-07-01 12:00

Husvagnsregistreringarna i Sverige var i juni 410 stycken, jämfört med 449 motsvarande månad i fjol.
Ackumulerat under året har husvagnsregistreringarna sjunkit med 9,3 procent.
Det uppger Husvagnsbranschens riksförbund (HRF) i ett pressmeddelande.

Registreringarna av husbilar uppgick till 636 stycken i juni (515), vilket under året innebär en ackumulerad ökning om 0,8 procent.

Börsnoterade Kabe har stor andel av husvagnsmarknaden i Sverige.

Nyhetsbyrån Direkt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbil vs Husvagn

Hur kan du dra den slutsatsen?

Att det säljs aningens färre husvagnar och fler husbilar betyder inte per automatik att gamla husvagnsägare sadlat om till husbil. Jag tror ökningen av husbilar kan förklaras med att yngre generationer också fått upp ögonen för husbilen.

Om nu 0,8 % ökning ens är märkbart.:wink:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbil vs Husvagn

Har du husvagnen efter husbilen på släp så är det ok för mig :D:D;)

/Pelle
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Husbil vs Husvagn

Sedan kan man ju diskutera för- och nackdelar med husbil jämfört med husvagn.

Själv hade jag gått och tittat på en fin begagnad husvagn som bara var cirka tre meter lång. De vanliga husvagnarna tyckte jag var för skrymmande. När jag väl bestämt mig så var den såld. När jag sedan inte hittade någon liknande liten husvagn så köpte jag husbil i stället. Kanske bättre men helt säker är jag inte.

Staffan
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbil vs Husvagn

Beror lite på hur man är som person också, en del kanske tycker om att ligga still en längre tid på en plats, en del kanske tycker om att föra ett litet mer kringflackande liv. Det finns en massa skillnader mellan husbilsliv/husvagnsliv och inget är fel eller rätt:)
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Husbil vs Husvagn

Smaken är som baken. Tror att den som har en husvagn har varit tillrättavisad till en campingplats och inte kunnat fricampa som en husbil. Vad behöver en husvagn som inte en husbil behöver? Jo något som drar den. Husbilen tar en plats på c:a 5X8 m, Bil med husvagn tar betydligt mer plats och tar för stor plats på en ställplats därför är man hänvisad till en många gånger dyr campingplats. Vi tänkte när vi byggde våra ställplatser att husvagnar är lika välkommna, bilarna parkerar vi på egen parkeringsplats. Servicen är inte som en campingplats men priset är många gånger under hälften av vad den kostar på en camping. Vår ställplats hittar ni under Gunnestorps stoppställe i Kullabygden med alla faciliteter som tömmning,el,sopor,färskvatten,wi-fi,grillplats,boulebana, tennisbana mm. Alla är med andra ord hjärtligt välkommna. Är du medlem i Husbilsklubben åtnjuter du medlemsförmån i juli.
Hälsar
4435
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil vs Husvagn

Den stora nackdelen med husvagn är att det inte går dra vare sig fiskebåt eller snöskotersläp efter.
Dessutom börjar vagnen ploga snö framför sig redan vid ett par dm snödjup, alltså inte alls samma framkomlighet som en terrängduglig husbil.:D

aake
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil vs Husvagn

Beror lite på hur man är som person också, en del kanske tycker om att ligga still en längre tid på en plats, en del kanske tycker om att föra ett litet mer kringflackande liv. Det finns en massa skillnader mellan husbilsliv/husvagnsliv och inget är fel eller rätt:)

Som sagt, det ena eller andra är ju inte rätt eller fel, bara olika.

Själva valde vi husbil för drygt 40 år sen och har trivts med det, har alltså gjort ett aktivt val, o det är väl det som räknas, alltså att ha möjlighet att välja det som passar en själv bäst.

Vill man långligga med extern service kanske husvagn är att föredra, vill man resa o klara sig med den " service" man själv har ombord kanske husbil är det bästa alternativet.

Det ena eller andra är inte rätt eller fel, utan bara olika.
Det viktiga är väl att man har möjlighet att göra ett eget val.

Med varma hälsningar från ett varmt o soligt Kroatien.

Hejs
Claes 105
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbil vs Husvagn

Vi har växlat mellan husbil och husvagn ett antal gånger. Det är lite som två sidor av samma mynt.

Husbilen är alltid klar för nästa etapp. Med husbilen får du oftast en enklare resa. Husbilen ger dig fler uppställningsmöjligheter.

Husvagnen bjuder ofta ett bättre boende på samma yta. Med husvagnen har man alltid en personbil på plats och behöver inte dra hela boet med sig på utflykter mm. Husvagnen är billigare, har mindre fasta kostnader, osv.

Sedan är det ytterst du som person som avgör vilket som är bäst för dig.

:-/<rister
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbil vs Husvagn

Inte helt uppenbart vad BeRoka vill säga, men jag tror att han vill hävda att boendekomforten generellt är högre i husvagn än i husbil eftersom han tycker sig ha bytt från slott till koja?
Om man talar om vinterkomfort så gäller nog detta i flertalet fall, men jag vet av mångårig erfarenhet att det även går bygga husbilar som ger full värmekomfort i sträng vinterkyla. Detta är dock inte en självklarhet, vilket det sedan länge har varit i nordiska husvagnar.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil vs Husvagn

En kan jo spørre seg hvorfor en produsent med lang erfaring med produksjon av helårs vogner satser på halvintegrerte husbiler uten tilleggsisolering av førerhytten som er integrert inn i bodelen.
 
Toppen