• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddar ej vid körning

F

F.d. 26346

Guest
Hej,
Har problem med vår "nya" gamla Dethleff -99.

När vi har elkontakt inkopplad så laddar batteriet. Multimetern visar ca 14. När vi har motorn igång laddar den dessvärre inte.. Då visar den samma V som om jag inte har på motorn.

En gång hade jag problemet att den inte laddade vid elkabel heller, då tror jag det var för att jag lyckats kortsluta en gång. Helt ovetenskapligt pillade jag loss tre konstiga säkringar framme vid 12v huvudbrytare (sitter på instrumentbrädan), efter det började den ladda vid elkabel.

Vart skall jag börja felsöka? Jag kan inte mkt om (hus)bilsel. Tycker även kabeln som går till bodelsbatteriet ser rätt klen ut...

Tacksam för all hjälp!!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Det sitter ett litet relä, som ska koppla in när generatorn laddar. Kanske kan du hitta det i närheten av batteriet. Mät och kolla.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Bodelsbatteriet sitter under förarstolen, hittar inte mkt där...


Dum fråga, på instrumentbbrädan har jag en mätare för batteri 1 & 2. Antar att ena är startbatteriet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Vill minnas att det sitter en 50A säkring till vänster vid batteriet i motorrummet.
Ja det ena är startbatteriet på mätaren.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Om begge voltmeter viser samme spenning under kjøring så er sikkringen ved bilbatteriet på kabelen over til bodelen røket.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Hej,
Råkade pilla sönder automatsäkringarna.

Vart kan man köpa nya sådana?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    823,5 KB · Visningar: 24

janir4747

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14108
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

råkade nyligen ut för samma sak. Det var en bladsäkring 40 A som satt på + kabel från batteriet, på min bil på höger sida mot torpedväggen
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Hej,
Snabb fråga:
Har EBLen något att göra med laddningen från motorn vid körning? Nu fungerar inte laddning varken via elkabel eller körning. Men uttagen fungerar i husbilen samt kylskåpet när jag har kabel i....
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Hej,
Snabb fråga:
Har EBLen något att göra med laddningen från motorn vid körning? Nu fungerar inte laddning varken via elkabel eller körning. Men uttagen fungerar i husbilen samt kylskåpet när jag har kabel i....

HEj.
Båda går genom EBLen,Om du har haft 220v kopplad till bodelen och startar bilen så risken finns att EBL går sönder.Händer väldigt ofta.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Trodde jag visste vart min ebl var men jag hade fel. Skruvade ner kåpan i garderoben, se bild!

Vart kan ebl vara?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 16

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Nere under instrumentbrädan vid passagerarsidan eller under någon av stolarna.
EBL brukar vara en svart plåtbox på dessa modeller.
 
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Tack!!

Hittade den nu, skall försöka lura ut hur jag öppnar den... Vet egentligen inte vad jag skall kolla efter? Eller vad som kan vara fel. Men husbilen har gått från att ladda vid elkabel inkopplad till att aldrig ladda. Sedan jag köpte den så har den aldrig laddat vid körning, det var därför jag startade tråden, men som sagt, nu laddar den aldrig oc. 12v systemet lirar inte alls...!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    909,9 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26346

Guest
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Äventyret fortsätter...!

Testade att sätta in båtens batteri, vips så fungerade elen igen. Mätte upp på polerna med elkabel inkopplad, 14v+ så den laddade.

Helt enkelt, mitt bodelsbatteri är helt superstendött... Skall ersätta det med två stycken nya, parallellkopplade. Dock fungerar fortfarande inte laddningen med motorn igång... :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

Gå over sikringene ved bilbatteriet, her måler du spenningen i forhold til minuspolen. Er det forskjellig spenning på endene av en sikring så er den brent og en får spenning fra bodelen på utsiden.

Denne sikringen pleier å gå når bobatteriet er nesten helt tomt.
Normalt 50A eller mer.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri laddar ej vid körning

HEj.
Båda går genom EBLen,Om du har haft 220v kopplad till bodelen och startar bilen så risken finns att EBL går sönder.Händer väldigt ofta.

Jag antar att du menar att det är risk att EBL:en går sönder om man startar motorn med 230 V ansluten. Jag gör alltid det när jag parkerat i garaget eftersom det är trångt och jag har svårt att ansluta/ta ur sladden när bilen är parkerad. Jag ansluter nätkabel innan jag backar in och kopplar ur efter det att jag kört ut.

Är det fler som har haft problem med EBL:en om man gör så här?
 
Toppen