• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp på färja?

F

F.d. 55513

Guest
Hejsan!!
Vi ska åka natt färjan till Travemunde tar 9 timmar. Är det någon som har något bra förslag på hur man håller kylan i kylskåpet under dessa timmar?

Med vänliga hälsingar
Niclas & Jessica
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Du begär el när du bokar! Inga problem med förstörd utrustning, Ingen vi talat med på Finnlines känner till det - antagligen bara en skröna!

INGEN SKRÖNA ALLS UTAN SANNING!

När jag åkte för ett par år sedan med Finnlines så var vi minst två som tog ström och fick förstörda EBL. Tydligen kommer en strömstöt när strömmen kopplas på. Nytt EBL var dock 2000:- SEK billigare i Tyskland än i Sverige.

Vid klagomål hos Finnlines avvisade de alla anspråk på att de hade orsakat felet. Det är billigast så naturligtvis

Per-Åke

Här har du ditt inlägg tom , jag kommer ihåg det och efter det köpte jag ett over voltage protection (Schaudt OVP-01) .

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/312300
 

Saxman

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Lomma
HBK-Nr
4376
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp på färja?

Om jag åker direkt hemifrån så lägger jag in några nedfrysta isklampar inslagna i tidningspapper så att de "avger" kylan långsammare. Sedan lägger jag in dem i kylskåpets frysfack för användning på hemresan på motsvarande sätt.
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Vi har köpt Ikeas färggranna platta 1/2-litersflaskor som vi fyller med vatten och fryser ner hemma inför våra färjeresor. På resdagen läggs de i kylen och räddar vår bregott, mm i kylen samt, framför allt, vårt lilla lager av hemlagade, färdiga rätter i frysfacket. Det går t o m bra på Kielfärjan. Dvs ca: 14 timmar.
Vid vår första resa ut i Europa hade vi inget färdiglagat och lärde oss den hårda vägen, att man inte alltid hittar något trevligt ställe att äta på eller har lust att laga något själva. Riktigt goda färsbiffar, av lamm-och nötkött samt goda pastasåser har därefter räddat kvällen för oss många gånger. Nerfrusna i platta tvåportionsförpackningar.
Flaskorna används senare under färden som mer praktiskt kylskåpsemballage till Campari, gin och vitt vin.
 

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp på färja?

Vi brukar bara använda 3-4st vanliga frysklampar, när vi står i kön till färjan kör vi kylen på gasol och max effekt sen när vi stänger av kylen flyttar vi bara över klamparna från frysfacket, har alltid räckt till.
Om man har en del paket med fryst mat klarar sig även frysen utan problem dom timmar som överresan tar.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kylskåp på färja?

När vi åkte mellan Karlskrona och Gdynia förra helgen, hade vi två 1,5 l djupfrysta petflaskor med is, en i kylens frysfack och en i kylens dörr. Efter 3 tim på väg till Karlskrona, och 12 tim utan kyla ombord, hade vi 10°C i kylen vid ankomsten till Polen. Helt OK.
Ps - vi öppnade inte kylskåpsdörren efter att vi stängt av gasolen vid ombordkörningen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp på färja?

Sitter vid bordet på Finnfellow nu just o bilen där nere kopplad till el som alltid med alla andra husbilar. Alla har gratis el och aldrig varit något bekymmer vi är alla bilarna i samma hörn dit de dragit el för oss.

Leif
 
Toppen