• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppkörning C1 behörighet

F

F.d. 30307

Guest
Finns ju vissa krav på fordonet som används vid uppkörning.
Bla så ska man lasta minst halva tillåtna lastvikten.

Är det någon som vet om fulla färskvatten och gråvatten tankar inräknas i den vikten?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Säkert hela vikten från gråvattentanken, sen har du kanske markis, cykelställ, cyklar :wink:
Ja, börja med den extrautrustning och alla prylar som vi har i bilarna till "vardags" som inkluderas i lastvikten sen kan du se att det inte är mycket kvar att lasta i, he he (dvs. om inte eran bil har nån grymt hög lastvikt på över tonet!

Vi har ca ett ton's lastvikt på våran Carthago och med all utrustning och semesterklar så har vi lätt passerat halva lastvikten och detta är vägt på en krönt våg;)

Lycka till med kortet:)
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Har läst en massa om krav på fordon vid uppkörning för C1.
Om jag förstår allt rätt så är det i princip omöjligt att köra upp med husbil då krav på lastutrymmet ska vara minst lika brett och högt som förarhytten.

Frågan lyder då, är det nån som kört upp med egen husbil?
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Hej jag körde provet med egen husbil som har total vikt på 4500 kg
Fungera utmärkt med ett fordon som man är van vid
Hälsningar Lars-Inge.
 

HelgeM

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
66
Medlemskap
2025
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Hej, jag körde upp för C1 förra sommaren i Östersund med min Dethleffs Globetrotter XL I, 5000 kg utan några som helst problem, besiktningsmannen kollade på registreringsbeviset och undrade lite allmänt om vad jag trodde om halva lastvikten, då visade jag honom att i garaget hade jag en scooter fastspänd samt allt övrigt som väger i bilen, han var mycket nöjd med det och någon fundering på storlek på lastutrymme hade han inte överhuvud taget.

Mv. H // HelgeM
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Japp, o de e just på körkortsportalen jag läst om att tex lastutrymmet/garaget ska vara lika brett och högt som förarhytten.
Körskoleläraren på Tibble menade också på att det måste vara styckgods som är förstängt i husbilen. Fyllda vattentankar och sånt gälls inte.
Men de verkar ju som en del kört upp med egen bil utan problem så de ska nog gå bra för mej också.
9/6 är det dags, sen får man köra lagligt förhoppningsvis.

En sak till som körskoleläreren sa. Att med medeltung lastbil/husbil, alltså som väger mer är 3500 kg så är hastighetsbegränsningen max 90km tim.

Detta har jag inte lyckats få bekräftat nånstans, någon som vet?
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Det stämmer om den är reggad som lastbil och Du ej har släp med. Med släp gäller ju 80 km/tim.
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Ja om den e reggad som lastbil ja.
Men vad gäller medeltung lastbil eller Pb klass 2 som husbilarna e klassade som.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Om din bil är registerad som Pb II gäller samma hastighetsregler som för vilken annan personbil som helst.
'
Mvh / Roland
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Det är lätt lastbil tom. 3500 kg då gäller samma regler som Pb. Över 3500 kg är en lastbil tung. Detta gäller alla trafikregler med undantag av körkortsreglerna. En tung lastbil får köra 90 km/tim på motorväg och max 80 km/tim på andra vägar.
Lasse
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Har också tagit C1 och inga som helst frågor om lastvikt däremot lastsäkring till förbennelse :) Körde upp i körskolans husbil 4250 kg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Det är lätt lastbil tom. 3500 kg då gäller samma regler som Pb. Över 3500 kg är en lastbil tung. Detta gäller alla trafikregler med undantag av körkortsreglerna. En tung lastbil får köra 90 km/tim på motorväg och max 80 km/tim på andra vägar.
Lasse

Stämmer nog inte riktigt gäller väl >7500kg

Husbil – Wikipedia
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Uppkörning C1 behörighet

Alla personbilar och lätta lastbilar och lätta bussar får ju köra enligt skyltarna.
 
Toppen