• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning elcykel.

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Hej! Ni som laddar era elcyklar under färd,vad har ni för utrustning?Inverter eller?
Anders som skall köpa två 36V 10amp.
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Laddning elcykel.

Hej, har haft elcyklar i hb 4-5 år och har aldrig försökt att ladda under färd. Kräver bättre kräm att ladda än bilens 12V. Är vi i obyggder så laddar vi med elaggregatet, annars så är det el- stolpe som gäller.
Vi har löst problemet genom ett extra batteri, som ligger på laddning och som är fulladdat tills nästa dags cykeltur.
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Laddning elcykel.

Det går alldeles utmärkt att ladda elcykelbatterier under färd med inverter.

Det går också alldeles utmärkt att ladda elcykelbatterier vid stillastående helst då med hjälp av solpaneler och inverter.

Inga problem! Jag har gjort detta många gånger.

Eftersom min inverter (1000w Clas Ohlson) lade av igår så köpte jag en ny på Berger i Trier idag för 39.99€ på 200w. Enligt SirMcLain som laddar sina cykelbatterier med en laddare på 150w så ska det räcka. Mina gamla kunskaper i ämnet har eroderat rejält men 36v x 10A = 360w. Någonting stämmer inte här men en inverter på 400w borde räcka till för att ladda ett cykelbatteri.

Jag kan tänka mig att det finns marginaler hos invertrarna. Min gamla 1000-wattare hade en "peak" på 2500w. "Hårdkör" man en inverter så bör man se till att den får kylning ordentligt. Man bör dessutom vara noga med att använda orginalladdaren till Lithium-batterier, föreställer jag mig.

Skulle någon med riktiga kunskaper i ämnet vilja reda ut begreppen här?

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Laddning elcykel.

Jappe

Till min cykel (Ecoride) har jag en laddare som ger 2A vid 36V, alltså 72W, men pga lite förluster vid transformeringen så förbrukar laddaren 90W. Men alltså ändå småpotatis för en normalstor inverter. Men visst medför detta viss påkänning på min energibalans, varför jag helst laddar under färd eller när jag har nätanslutning.
Är du säker på att din laddare ger 360W, det låter övermåttan mäktigt.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Laddning elcykel.

Nä, jag räknade fel som vanligt. Jag menade 2 x 36 watt. Jag har också en Ecoride-laddare

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Laddning elcykel.

Köpte 2st Orion elcyklar som funkar helbra. Laddarna (2st) drar 230W / 220V tillsammans = laddar 2A/12V (x2). Bytte upp till 150W solcell i år vilken ger 8A/12V = vilket ger en bra solig sommardag (10tim) ger c:a 1000W. 2st tomma cykelbatt behöver c:a 700W. Ville ha en bra konverter så jag köpte Inverterbutikens "300W perfekt sinus" för minsta problem. Elektron Växelriktare 12VDC/230VAC 300W
Allt är nu testat 1 vecka och funkar perfekt. Att ladda när man kör är inga problem. Med vänlig hälsning Philip
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Laddning elcykel.

Att ladda med Ecoride 12-voltsladdare via solpanelen (130W) en solig dag eller under färd är inga problem, har 12-volts uttag i garaget. Laddade senast under årsmötet i Norrköping.
Laddaren som är anpassad till deras cyklar är köpt hos Ecoride.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Laddning elcykel.

Ladder Ecoride batteri (36 volt) med converter på 100 w under färd,
Inget problem, men bara ett batteri i taget
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Laddning elcykel.

Rättelse!

Jag laddar oftast inte under färd. Utan på dagtid när solen lyser och transformerar solljuset i min 150 watt inverter med ren sinuskurva från kjell&co. Vi laddar bara ett batteri i taget. Oftast mitt eftersom jag aldrig trampar vilket Louise gör...


Ps! Jag har bränt några laddare genom dålig inverter. Så därför köpte jag en med ren sinuskurva.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Laddning elcykel.

Hej.

Elcykel är ny för min eller min Frus del.Har köpt nyligen och har laddat en gång. Måste man urladda den totalt ( lithium ) innan man börjar ladda den igen ?
Va händer om man börjar ladda den ( som har ca 20 - 25 % kapacitet kvar ) ?
Påverkar den kapacitet, kondition etc.?

Mvh
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Laddning elcykel.

Du kan ladda hur som helst UTOM att djupurladda. Alltså har ni kört en sväng och har typ 80% kvar så kan ni toppa upp resten, men djupurladda aldrig !
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Laddning elcykel.

Du kan ladda hur som helst UTOM att djupurladda. Alltså har ni kört en sväng och har typ 80% kvar så kan ni toppa upp resten, men djupurladda aldrig !

Hej.
I bruksanvisning stor det att man ska ska ska köra tills det är slut dvs. röda dioden lyser att den är urladdat, du skriver att det borde man undvika ?
Vad är den korrekta svaret ?????.

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning elcykel.

Det sitter en batteri management system enhet i batteripakken, en gang i blandt kan en med fordel kjøre helt ned og lade opp med en gang. Til daglig klattlader en når en kommer til laderen, dette skader ikke batteriet - hver gang en kjører batteriet helt ned risikerer en at en celle kan dø. Dette spesiellt om en venter med å sette batteriet på ladning. BMS enheten forsøker å justere cellene til samme spenning ved å tappe celler med høyere spenning enn de andre. Av denne grunn bør batteriene toppes opp en gang i mnd også når en ikke bruker syklene - jeg drepet 2 batteripakker ved at de ikke ble ladet på 6 mnd.

Det er en svakhet ved den type bms som benyttes at de ikke stopper balanseringen når spenningen i en celle kommer under faregrense.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning elcykel.

Hej.
I bruksanvisning stor det att man ska ska ska köra tills det är slut dvs. röda dioden lyser att den är urladdat, du skriver att det borde man undvika ?
Vad är den korrekta svaret ?????.

Mvh

Det KAN vara gammal info, äldre typer av batterier (spec NiCd men i viss mån även NiMh) mådde bättre av att cyklas ibland. Litiumbatterier ska inte behöva det.
 
Toppen