• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sinergex inverter

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Har problem med inverter Sinergex Puresiner2 1500W som ej ger 220V.
Röd lampa lyser samtidigt hörs ett ljud frå invertern.
Kontrollerat säkringar batteri mm. Vad göra?
Hoppas på tips
Hälsningar Lars-Inge
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Sinergex inverter

Hej alla som är bra på el i våra husbilar är det möjligt att få hjälp med inverter problemet. Eller förslag på firma som kan hjälpa mig ?
Hälsningar Lars-Inge
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sinergex inverter

Hej svårt att gissa om, för olika fabrikat har olika utförande, men många gånger när det piper och lyser rött i en bråkande inverter så betyder det att 12V in till invertern inte "räcker till" p. g. av spänningsfall av någon anledning.
(Eller är det inte ett pip utan något annat rent elljud som kanske hörs från den, för då kan den kanske helt enkelt vara trasig.)

Om det nu skulle vara ett pip, och av den anledningen. Är invertern ok. tills du kopplar in något på 230V sidan.

Om den bangar ur först när du kopplar in något, drar den prylen mycket ström. Kolla i så fall med någon 230V pryl som drar lite ström för att se om det funkar med liten belastning på 230V sidan.

Om du har möjlighet mät 12V spänningen vid ingången invertern när den piper och lyser rött, och inte långt bort direkt på batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Sinergex inverter

Har den nu lös på arbetsbänken provat med ett annat batteri med 12,7v på ingående startar invertern röd lampa lyser samtidigt kommer ett ljud .
Utgående 220 ingen ström.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Sinergex inverter

Jag har en likadan inverter och fast röd diod betyder överlast på 220V sidan.
Om inget är anslutet där och invertern ändå murrar så har troligen drivsteget gått sönder.
Vet du vad som hände innan den slutade fungera?

www.awimex.se säljer dessa i Sverige så kontakta dem så vet de nog vem som ev. kan reparera.
 
Toppen