• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Hej, vad har asfaltsgubbar med HK att göra? Avser inte att asfaltera min hb och jag tror ingen annan planerar detta, kan bli jobbigt med asfalt på hb. Har en stor tomt som skulle passa för asfalt men frågorna kring detta drar jag i ett annat forum. Vore roligt att vi håller oss till trevliga hb-frågor o glädjeämnen kring detta. Just nu iväg till Österlen, därefter
Toscana.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Rubriken är solklar - upp till var och en att klicka och läsa.

De irländska bedragarna förstör aktivt för oss husbilsåkare. Kommuner ställer ut "suggor" och stora stenhinder när de får signaler att de är påväg.

Bedragarna ger sig på äldre och då vill åtminstone jag hjälpa dem. Trevlig resa till Toscana.

FMQ tur.JPG
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare


Tyvärr är det inte enda stället i Uppsala som är ockuperat av "campare", runt områdena finns det skräp och miljöfarligt avfall som säkert fyller en rejäl container, rensningen efter förra besöket i mars lär ha kostat 60 TKR
Kommer man inte in i ett område på normala vägar då gör man en ny infart.
Problemet borde lösas på högre ort, samma ort som släppte allting fritt,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Och nu efter en vecka börjar avhysningarna:
Kommunen avhyser gästarbetande campare - Start - UNT.se

De som har fattat galoppen är Massmedia och Skatteverket. Jag tycker det är vår uppgift att sakligt försöka väcka polisen och kronofogdemyndigheten samt en och annan sovande (operativ) kommunledning. :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Nu tycker jag att det börjar bli riktigt otäckt. Från Polisen:

2015-04-22 15:48, Olaga intrång/hemfridsbrott, Stockholm
Män söker tvinga till sig arbete. Polis är på väg till en äldre man som anmält att engelsktalande personer börjat lägga om taket på hans hus mot hans vilja. De började utan hans medgivande och mannen som ej kan engelska kunde och vågade inte hindra männen. Två män grips misstänkta för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande.

2015-04-22 15:47, Skadegörelse, Huddinge
Män skadat villa för att få arbete. Polis är på väg till en äldre kvinna som anmält att hon under två dagar haft besök av ett flertal utländska män som försök att få göra arbeten på fastigheten. En av männen har rivit ner en vindskiva från huset.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Kenth, jag håller med dig, det är otäckt om inte annat för de människor som inte kan sätta emot när dom antastas av dessa personer. Jag tycker det är bra att ämnet belyses,. Förr eller senare kommer något att hända & en ändring på ena eller andra sättet kommer till stånd. Har bara kronofogden vaknat så kommer snart skatteverket att agera med påföljd att polisen måste agera på ett mer engagerat sätt.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Hej, vad har asfaltsgubbar med HK att göra? Avser inte att asfaltera min hb och jag tror ingen annan planerar detta, kan bli jobbigt med asfalt på hb. Har en stor tomt som skulle passa för asfalt men frågorna kring detta drar jag i ett annat forum. Vore roligt att vi håller oss till trevliga hb-frågor o glädjeämnen kring detta. Just nu iväg till Österlen, därefter
Toscana.
tråden ligger under markisen och där är det högt i tak. Här skriver vi om hundar, goda ölsorter och annat trevligt men också om mindre trevliga saker dock alltid med god stämning. (nästan):)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Nu är dom här också! Men åkte på en nit. Kopierat från Barometern.
/Gunnar


Irländska taktvättare anhållna för ocker
De två hantverkarna erbjöd sig att tvätta den gamla damens hustak. För jobbet ville de ha 39 000 kronor. De greps och är nu misstänkta för ocker.
1300A A Öka text-
storleken
KALMAR 19 timmar sedan, uppdaterad 2 timmar sedan
Det var under onsdagsförmiddagen som männen knackade på hos kvinnan i Bergauddsområdet. De uppträdde mycket vänligt och informerade om att de kunde hjälpa henne med att snygga upp huset.

Ett kontrakt lades fram där summan 3800 fanns nedtecknad. Vad kvinnan, som är drygt 80 år, inte förstod var att det var frågan om euro och inte kronor.

I den första omgången förmåddes kvinnan att betala 21 000 kronor. Men det var enligt männen inte tillräckligt.

Hon beställde därför färdtjänst för att kunna åka till en bankomat och ta ut ytterligare 19 000 kronor. Men vid det laget förstod flera personer i området vad som höll på att ske.

Föraren av färdtjänstbilen spärrade helt enkelt av vägen för de irländska männen med sitt fordon vilket hindrade dem att åka iväg.

– De blev upprörda men föraren vägrade att flytta på sig. I stället hoppade han in i sin bil och ringde polisen, berättar ett vittne på platsen.

Efter en stund kom en patrull till platsen och männen greps omedelbart.

Enligt polisen står inte det arbete som skulle utföras i proportion till kostnaden, varför den anser att det rör sig om ocker och därför har upprättat en brottsanmälan.

Fenomenet med irländska hantverkare som kommer till Sverige är känt sedan många år.

Tidigare handlade det ofta om asfalteringsarbeten eller stensättning. Men de senaste åren har det i allt större utsträckning rört sig om tvättning av tak och fasader till skyhöga priser.

Med charm och list utlovas låga priser och ett kvalificerat arbete. Men det slutar ofta i raka motsatsen.

– Det är bedrövligt att de kan hålla på så här och lura människor. I det här fallet handlade det om en äldre kvinna vilket gör det ännu värre. Om inte färdtjänstföraren reagerat hade hon kunnat bli avlurad ännu mer pengar. Jag hoppas verkligen att polisens arbete leder någonstans och att hon får tillbaka det hon betalt, säger det vittne till händelsen som under onsdagen tog kontakt med Barometern.

Enligt uppgifter ska de nu gripna irländarna ha flera landsmän som erbjuder sina tjänster i Kalmar och övriga delar av sydöstra Sverige.

Rapporter om deras framfart har kommit i tät takt den senaste månaden.

Men trots alla varningar som gått ut finns det många som blivit drabbade och lurade.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Hej, vad har asfaltsgubbar med HK att göra? Avser inte att asfaltera min hb och jag tror ingen annan planerar detta, kan bli jobbigt med asfalt på hb. Har en stor tomt som skulle passa för asfalt men frågorna kring detta drar jag i ett annat forum. Vore roligt att vi håller oss till trevliga hb-frågor o glädjeämnen kring detta. Just nu iväg till Österlen, därefter
Toscana.

Jo det berör oss husbilsåkare, dom ockuperar ställplatser och campingar, spåren efter deras boende är skadegörelse, stölder, hot m.m. Har själv bevittnat vad dom ställt till med på den nya ställplatsen i Kungsbacka.

Dom bröt upp skåpet där man köper el och stal el, byggde upp ett läger på hela ställplatsen med husvagnar, tvättmaskiner (som stod utomhus), klädstreck, fyllde området med skräp, allt från vanliga sopor till byggavfall som slipers, asfaltrester m.m.

Deras barn var inne på Coop på kvällarna och snattade. Jag vet att det var så, jag stod i kontakt med polisen eftersom jag från början har projekterat ställplatsen och blev kontaktad av kommunens parkavdelning som ville veta vilka regler som vanligtvis egentilgen gäller på ställplatser.

Jag såg förödelsen med egna ögon, har också tagit bilder på det hela. Tyvärr är det inte bara en gång vi fått besök, det är flera gånger och det har varit total ödeläggning av området efter deras "besök". Det tog några dagar för kommunen att städa upp och reparera alla skador efter dom.

De klippte också hål i staketet vid järnvägen (snabbaste vägen mellan ställplatsen och Coop).

Så jag tycker att det är bra om man får ut information om deras tillvägagångssätt, på så vis kanske vi får fler att öppna ögonen och inte anlita deras tjänster. Inga kunder = inga jobb.

Dessutom förstör dom för oss husbilsåkare, då många fina natursköna parkeringplatser blir stängda för övernattning med förbudsskyltar mm.

Så nog är vi berörda av deras vidriga handlingar och tillvägagångssätt.

/Ludde
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Det går ju inte en dag utan att man kan läsa om dessa travellers framfart runt om i landet. Man ger sig på äldre husägare och förstör husen och sedan hotar man ägaren om han inte betalar förskott för återställandet. Givetvis sker detta inte oavsett om man betalar eller inte. Här är det tydligen sällan man får hjälp av polisen som står handfallen och låter oftast rövarna åka vidare. Vi kan inte ha det så. Det skall inte gå att gömma sig bakom eu regler om fri rörlighet när man drar land och rike runt på sina härjningståg. Hittar jag en rövare på mitt tak kommer studsaren fram även om jag då givetvis får fri bostad för en tid.
Det är nu riktigt hög tid att sätta stopp för detta som pågått under flera år.
Ett folkupprop mot kringresande röveri behöver skapas om nu myndigheterna inte tar i problemet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Varför skrivs det hela tiden att det är Irländare. Här är det helt andra folkgrupper som står för verksamheten och det är antagligen liknande på andra håll.

Upprinnelsen kan dock vara gammal, i mitten av 80-talet var här Irländska firmor som gjorde asfaltsjobb men de var ofta av bra kvalité fast till bättre pris, en kompis anlitade dem för att asfaltera både garageuppfart och området runt verkstaden och det håller än.
Senare dök det dock upp mindre seriösa firmor och under senare år har det helt spårat ur med mer eller mindre kriminell verksamhet, det är dock i huvudsak inte Irländare som står för denna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Varför skrivs det hela tiden att det är Irländare. Här är det helt andra folkgrupper som står för verksamheten och det är antagligen liknande på andra håll.

Upprinnelsen kan dock vara gammal, i mitten av 80-talet var här Irländska firmor som gjorde asfaltsjobb men de var ofta av bra kvalité fast till bättre pris, en kompis anlitade dem för att asfaltera både garageuppfart och området runt verkstaden och det håller än.
Senare dök det dock upp mindre seriösa firmor och under senare år har det helt spårat ur med mer eller mindre kriminell verksamhet, det är dock i huvudsak inte Irländare som står för denna.
Det här är Irländska sk Travellers och inget annat som driver röveriet. Ibland har de med folk från samma folkgrupp kommande från rumänien eller bulgarien. Dessa behandlar man mer eller mindre som slavar. Här tror jag du får mycket svårt att hitta några nöjda kunder. Problemet med pikeys finns över hela europa och är mycket stort i storbritanien där veritabla battalger utkämpats när rövarna har vräkt från sina läger. Staden Essex har varit hårt drabbad.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Varför skrivs det hela tiden att det är Irländare. ...

Innan tråden stängs igen så läs vad uppslagsverken skriver:

Pavee – Wikipedia

Irish Travellers - Wikipedia, the free encyclopedia

Det handlar inte om en folkgrupp utan irländska hantverks-bedragare som reser runt och stannar sålänge dom får. Första brottet är ofta terrängkörning och sen rullar det på. Egna iakttagelser i mars. Jag kan vittna om 30 ekipages levnadsvanor och aktiviteter:

1. Dom rekognoserar på dagen och ev påbörjar något jobb hos äldre människor.

2. Byggrester dumpas i naturen.

3. Skadegörelse på enskild egendom.

4: Olovlig avledning av ström till husvagnar och tvättmaskiner.

5. Dom åker ut i grupper på kvällen för att hämta gods.

6. Allt avfall inkl mänskligt sådant lämnar dom efter sig på plats.

7. Djur och barn lever under vidriga förhållande och utanför skolsystemet.

Hittills har de ägnat sig åt två sporter; "Bare knuckle boxing" och "Irish road bowling". Då stängde dom av vägen mellan Tyringe och Skyrup för att med så få kast som möjligt rulla en stålkula 1 mile.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Asfaltarbetarna har omskolat sig till taktvättare

Enligt mina källor finns det just nu 250 husvagnar i Sverige, huvudsakligen i Stockholm, Uppsala och Göteborg. Men även så långt upp som Sundsvall. Tydligen finns det pengar att hämta uppåt i landet.

Här i Skåne hade vi inte råd med dom.
 
Toppen