• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott på ställplats.

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Lånat info från annat forum. Natten mellan 1 och 2 april stod 6 st husbilar på ställplatsen i Trelleborg. Alla fick inbrott under natten, olika saker stulna, polisanmälan gjord. Inga brytmärken på bilarna, alla bilarna öppnade på passagerarsidan. Enl. försäljare, någon som arbetat med Fiat och tillverkat ett magnetiskt verktyg.
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott på ställplats.

Det verkar vara samma natt men det var 6 bilar på platsen och alla hade haft inbrott. Det måste vara olika inbrott.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott på ställplats.

"Magnetiskt verktyg". Hade tjuvarna satt larmen ur funktion med hjälp av någon sorts magnetisk påverkan på magnetkontakterna? Kanske dags att förse husbilen med ytterligare ett larm, ett helt mekaniskt sådant.

Jappe
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag har också HEOSAFE monterat på dörrarna.
Det känns mycket tryggare än att bara låsa dörrarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott på ställplats.

OK, låt oss säga att man har Heosafe på alla dörrar (både invändigt & utvändigt), vad gör man då med alla fönster & takluckor?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott på ställplats.

Vi har ett sk passagelarm som täcker dörrar och fönster i främre delen av husbilen när vi går till sängs. Dörrarna är dessutom spärrade på insidan med remmar.

larmx.jpg
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag har en sån här "dörrklocka" inne i bilen MLR-1105 Batteridriven och på varje sida utanför bilen en rörelsevakt Rörelsevakt utomhus Nexa LMDT-810 - NEXA | Clas Ohlson

Rörelsevakten har jag satt magneter på som jag sätter upp på sidorna när jag parkerar och tar bort när jag kör. Rörelsevakten går att justera så att den bara reagerar om någon går nära bilen och inte bara om någon går två meter bort. Detta har fungerat för mig, än i alla fall..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott på ställplats.

Då är tjuven redan inne i bilen för när det börjar låta något.

Jag vill att larmat reagerar redan när dörr eller fönster öppnas. Har testat att det räcker med att man sticker in en arm genom fönstret för att mitt larm skall reagera.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag vill inte att tjuvarna skall komma så långt att de kan sticka in en arm.
Har billiga magnetlarm från Classe O på alla fönster o takluckor. Säras magneterna bara några mm tjuter det rejält i alarmläge. De går att ställa på "dingdong", alarm eller avstängd.
 
Toppen