• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt tryck i vattenkranarna

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025
Är på resa i Portugal och helt plötsligt lade färskvattenpumpen av.
Kollade säkringen och den hade mycket riktigt gått så jag bytte den.

Pumpen startar nu när jag öppnar kranarna men ger mycket dåligt tryck.
Misstänker något skräp i pumpen men hur öppnar man den för rengöring?

Jag har en Burstner nexxo t720.

/Lars Erik

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dåligt tryck i vattenkranarna

Om det är en dränkpump så kan kablarna var omkastade (färgerna stämmer inte). Detta hände oss på våran förra bil:oops:, kan vara en tanke!

Våra sladdar var fel från fabrik och sen vi bytte plats på kablarna så.....sprutt i kranen:yes
Så var inte rädd för att koppla brunt till blått (det var de färgerna på våra två kablar)

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Tack för svaret, men pumpen har fungerat oklanderligt tills idag så det bör inte vara något sådant.
Det lutar åt att det kommit in något i pumpen så den inte ger full effekt, men jag vet inte om/hur man kan öppna den.
Det är mycket riktigt en dränkbar pump.

F

F.d. 50069

Guest

Jag funderade lite i de banorna tack vare att ni hade bytt pump:wink:, men lycka till:)
Tveksam om det går att öppna en sån dränkbar pump? Det sitter ju även backventil i anslutning till många dränkbara pumpar, inget krångel där så den inte öppnar fullt ut?

Opps , läste nu att det var säkring ni hade bytt och inte pump, ursäkta :oops:

Senast redigerad av en moderator:

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Har du en vatten pump av märket Reich dränkbar så kan felet vara som det jag hade.
Pumpen är en dubbelpump med två pumpar inuti som går ihop för att öka trycket. Om den ena av dessa lägger av, stannar pga av kärvning tex så får man halvt tryck och även om det är en varning bara så är det dags att köpa nytt. Kostar 500:- ca
Jag har kört sänder tre pumpar och det tycker återförsäljaren är normalt ?
Försök att bygga om det hela till en yttre pump med magnet impellor-drev-ska själv söka delar till detta när vi kommer hem från Spanien.
Köp en Biltema pump 79:- som reserv och ta med dig, passa även på att skaffa pluggar till vatten ledningarna ifall någon kran lägger av i köket tex så kan du ändå köra på toan och tvättstället.
Bygger du om så lägg ut hur du gjort på någon sida till andras nytta./
Carl-Axel

F

F.d. 53001

Guest

Tydligen ett ständigt fel på dessa pumpar Har slutat köpa detta märke flera kompisar har haft samma fel.
Ingen som påpekar detta för i alla nya bilar sitter samma pumpar.:cool:

Toppen