• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping eller inte?!!

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Ja, det är föredömliga kommuner som fixat ställplatser. :)

Fortsätt längs sydkusten så hittar du fler t.ex. Smygehamn, Ystad, Kåseberga mfl. Du hittar dem alla under HBK Husbilsplatser.

I Halmstad har vi 2 fina ställplatser med promenadavstånd till centrum
HBK Husbilsplatser innehåller tyvärr en del felaktigheter, jag hoppas det blir ändrat så att man inte lurar någon att bryta mot ordningsföreskriften.
 

jostr

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4969
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Så är det inte alls eftersom jag känner mig välkommen på flertalet orter. Men av en tillfällighet så råkade vi besöka Halmstad i går em och gjorde en del inköp eftersom vi inte var medvetna om kommunens negativa attityd. På förmiddagen besökte vi Varberg och inte heller där tycks man uppskatta husbilsturism eftersom det vid den stora parkeringen vid fästningen angavs att parkering var tillåten i 8 timmar, dock ej mellan kl 02 - 03.
Företeelser av detta slag har jag aldrig träffat på hemma i Jämtland.

aake

Varken Halmstad eller Varberg har negativ attityd till husbilsturism men man vill att deras förordningar skall följas. Det finns bra ställplatser både i Halmstad och Varberg om man vill övernatta. Vill man stå över dagen finns det ju parkeringsplatser vilket du själv skriver, då undrar jag vems attityd som är negativ.
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Varken Halmstad eller Varberg har negativ attityd till husbilsturism men man vill att deras förordningar skall följas. Det finns bra ställplatser både i Halmstad och Varberg om man vill övernatta. Vill man stå över dagen finns det ju parkeringsplatser vilket du själv skriver, då undrar jag vems attityd som är negativ.

Att inte tillåta parkering mellan klockan 02-03 är väl en negativ attityd!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

Självklart upplever jag det som en negativ attityd om kommunen på olika sätt hindrar mig från att parkera på de villkor som gäller för övriga trafikanter, vare sig detta sker med bommar på 2m eller regler om vad som är tillåtet att göra eller inte göra i bilen. Var det endast att sova och/eller äta som var förbjudet? Får man diskret pussa sin hustru?

Det är inte endast hemma i Jämtland som vi inte lider under sådana regler, jag har faktiskt inte träffat på något fall med denna typ av diskriminerande parkeringsbestämmelser någonstans i Norrland.

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Kan man tyda Halmstads inställning till husbilsbesökare på annat sätt än fientligt när de tar in tvivelaktiga förbud mot övernattning i husbil eller andra fordon i sina lokala ordningsföreskrifter?


Men det kanske inte är så farligt för Halmstad har väl inte klargjort vad "camping" är, trots att de inleder sin §15 med just ordvalet "camping".
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

Jag anser att vi följer lagen och att kommunen medvetet formulerat sig luddigt för att inte själva bryta mot Ordningslagen.

Om man läser denna sida noga:
Cirkulärdatabasen - 1995:41 Lokala ordningsföreskrifter

Så upptäcker man att kommunen inte får använda Ordningsföreskrifter för att reglera sådant som redan regleras i andra lagar o föreskrifter.
De får heller inte införa föreskrifter som onödigt inskränker allmänhetens rörelsefrihet.
Dvs. parkering får inte regleras i Lokala Ordningsföreskrifter utan i Lokala Trafikföreskrifter som kräver mer än "tyckande" för att införa restriktioner.

Man får reglera Camping i Lokala Ordningsföreskrifter och därför blir tolkningen av "Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon" att detta gäller först om man inte längre parkerar.
För så länge man parkerar så gäller hemfriden i fordonet och det krävs husrannsakan för att få tillträde.
Detta är troligen vad som menas med Åklagarens motiv ("Brott kan ej styrkas") för att lägga ner åtalet mot den som blev polisanmäld i Laholm.
Det var inte brist på bevis som var problemet utan det blir ju moment 22 att tillämpa denna föreskrift så länge parkeringen var korrekt.

Formuleringen i Halmstad är mycket tveksam och gjord för att misstolkas som att man inte får sova i sitt fordon och ni som bor i Halmstad borde överklaga den till Länstyrelsen i stället för att driva kampanj att man inte får sova i sitt fordon som är parkerat korrekt.

Endast boende i en kommun kan överklaga Ordningsföreskrifter.

Att man sedan inte ska göra annat än parkera på en parkering är ju självklart.
Parkering är: Fordonet i körklart skick med hjul innanför markering och inga prylar utanför samt dörrar o fönster stängda om de går utanför fordonets yttermått.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

En annan aspekt på kommuners försök till reglering och inskränkning av övernattning i fordon är vad de har för motiv. Är det månne protektionism och stöttning av den inom kommunen befintliga campingverksamheten?

Om så är fallet är det tråkigt eftersom det i princip gör mig till en sämre kommuninvånare om jag åker utanför hemkommunen och övernattar på en camping där. Jag stöttar ju inte hemkommunens campingnäring då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Camping eller inte?!!

Problemstillingen rund formuleringen til Halmstad ble grundig utredet juridisk og økonomisk i Norge for nesten 10 år siden. Det var den gangen kommet et lovforslag med en nesten identisk ordlyd om soving / overnatting på rasteplasser. Punkt 1 i utredningen fastslo at dette også ville gjelde lastebiler. Et resultat av et slik forbud ville bli et absolutt krav om bygging av hvileplasser for langtransport og busser. Lokale lover og regler kan ikke overstyre de internasjonale avtaler rundt kjøre og hviletids bestemmelser for yrkestrafikk - som og mange mener skal gjelde for tunge husbiler.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping eller inte?!!

Tack för dessa värdefulla klargöranden av de juridiska aspekterna, men lik förbaskat så avstår jag helst från att besöka kommuner som visar att jag inte är välkommen.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Har för mig att alla innehavare av körkort "vet" att en "trött" förare ej skall fortsätta sin färd utan nödvändig vila, och då passar det alldeles utmärkt med en parkeringsplats.
Tror knappast att ens Halmstads kommun klarar en fajt mot Transportstyrelsen.:)
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Fel. Uttrycket husbil finns inte i någon legal författning.
Bobil är bättre jmfr med norska och danska Bobil, tyska Wohnmobil m fl
Jag kör exv en lätt last bil försedd med boinredning enligt besiktningsinstrumentet och andra exv PB 2. Campingbil/campingfordon är ett felaktigta uttryck i legal mening.
Definition av camping har många definitioner men alla syftar väl till ett slags tillfälligt utomhusboende under olika former och kan enligt mitt förmenande aldrig jämföras med en parkering på en parkeringsplats.
lach
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Kan ändringen i ordningsstadgan tillkommit pga Pappmuggefolket?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Camping eller inte?!!

Ordningsstadgan är ju från 1995 eller tidigare och då fanns det inte många husbilar som parkerade i Halmstad så orsaken är nog inte husbilar.

Vi har parkerat i Halmstad några ggr per år sedan 2000 och det är först de senaste 5-6 åren som vi sett andra husbilar.
Nov-Mars är det oftast inget sällskap av andra husbilar.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Ett litet inlägg i debatten, eftersom det inte finns några "husbilar" som fordon.
Det är intressant vad Transportstyrelsen skriver avseende fordonsslag.
 

Bilagor

  • Förklaring fordonsuppgifter.docx
    20,2 KB · Visningar: 161

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Camping eller inte?!!

Så här svarar man på Gotland när jag ställer frågan vad som är camping och övernattning i husbil.
 

Bilagor

  • GotlandTN 2014-2204.pdf
    243,8 KB · Visningar: 321

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Camping eller inte?!!

Varken Halmstad eller Varberg har negativ attityd till husbilsturism men man vill att deras förordningar skall följas. Det finns bra ställplatser både i Halmstad och Varberg om man vill övernatta. Vill man stå över dagen finns det ju parkeringsplatser vilket du själv skriver, då undrar jag vems attityd som är negativ.

Vad gäller varberg så finns det en central ställplats med 14 platser och där kostar det 350 kr natten. På samtliga alternativ i omgivningen har man infört nattparkeringsförbud för Pb 2 mellan 02-06.
Jag tillhör dem som läser kommunens protokoll och där står det i klartext att de införda nattparkeringsföbuden "är en enkel åtgärd för att att få bort husbilarna".
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping eller inte?!!

En företeelse som ökar i samhället är camping. Begreppet camping kommer från engelskans Camp; läger, och Ca´mpus som på latin betyder fält. En enskild husbil kan väl knappast campa, då det är människor som campar.

Det man kan läsa om husbil i lagar, förordningar och föreskrifter är hur och var man "Stannar och parkerar" samt terrängkörningslagen. Och dom är glasklara.

En rättighet som ofta åberopas i samband med övernattning är allemansrätten men den berör inte på någon punkt själva husbilen utan det som sker i naturen i form av t ex tält, stolar och bord. Och som då alla förstår så får husbilen inte befinna sig längre ifrån en väg än 5m.

För att ytterligare krångla till begreppen kring camping finns det en hel del campingägare och andra personer knutna till dessa som tar sig friheten på olika sätt begränsa möjligheterna att "Stanna och parkera" husbilen. Syftet med detta är att tvinga in husbilar på campingplatser, med eller utan kommunens medverkan.

Om en handlare vill ha kunder som åker husbil till och från butiken får ordna så det går att "Stanna och parkera" på lämpligt avstånd från butiken. Dock ej på campingplats då dessa inte är anpassade för snabb in- och utkörning.

Om ett evenemang vill ha åskådare som åker husbil till och från arenan får ordna så det går att "Stanna och parkera" på lämpligt avstånd från arenan. Dock ej på campingplats då dessa inte är anpassade för snabb in- och utkörning.

En sak är solklar - att parkera en husbil är inte camping
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Camping eller inte?!!

Ett litet inlägg i debatten, eftersom det inte finns några "husbilar" som fordon.
Det är intressant vad Transportstyrelsen skriver avseende fordonsslag.

Kollade appen " Mina fordon". Där står under "Kaross" : Campingbil. !!
 
Toppen