• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåsproblem/gasolbrännarljud

Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Kylskåsproblem
Vår Burstner 710 G 2014 är utrustad med Dometic kylskåp modell RMD 8505. Kylskåpet är utrustad med en ny typ av brännare med högre effekt.
Detta nya och fina kylskåp har skrämt och stört åtskilliga kampingrannar med sitt ovanligt höga brännar-ljud. Jag har klagat hos återförsäljare och också hos annan Servicelämnar, utan något speciellt engagemang med andra kommentarer änn att det ska vara så?( en tyckte att jag skulle dela ut hörselproppar till kampingrannar). Jag har också varit i kontakt med Dometic Sverige och där beklagat mig och efter resultatlös diskution frågat efter delar för att bygga om till äldre brännarutförande vilket jag naturligtvis inte fick någon hjälp med. Den hjälpen behövde jag förstås inte, men det var ju roligt att argumentera.
Men nu är jag glad, då jag nu har fått mig skickat en ny typ av brännare från Dometic Sverige. Nu väntar jag bara på ett nytt munstycke, så ska jag testa brännaren. (Befintligt munstycke är skadat av en servicelämnare som strypt gasoltillförseln som åtgärd på det höga brännarljudet, vilket resulterade i låg effekt och osäkra omstarter)

Hälsningar till alla husbilsvänner från en glad Christer HBK roligt 2900
DSC_0805.jpg
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåsproblem/gasolbrännarljud

Kommer följa denna tråd då jag oxå har högt brännarljud på mitt kylskåp från 2014,hoppas du återkommer med resultat när du provat den nya brännaren.


lars
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Kylskåsproblem/gasolbrännarljud

Intressant!

Jag har också reagerat på det höga ljudet från mitt kylskåp i min Bürstner 726 G.
Det ska bli intressant att höra hur det blir med nya brännaren.

/Micke
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåsproblem/gasolbrännarljud

Jag har samma problem,och har fått samma luddiga svar från Servicepersonal att "det kan låta så där om dom nya skåpen".

Lasse W
 
Inlägg
201
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2900
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåsproblem/gasolbrännarljud

Hej,
Efter lite missförstånd, har jag nu också fått munstycket. Sedan ville inte "Fritidsmetropolen" göra jobbet, då Burstner numera inte har någon generalagent.
Men "själv är bästa dräng", så nu har jag bytt brännaren själv. (Ingen raketforskning precis)

Vilken skillnad på brännar-ljudet det blev. Om jag skulle ge mig på att förklara skillnaden, så skulle jag säga att ljudnivån är en "3a" om den äldre runda typen av brännare är "1a" och den nu utbytta brännaren var en"10a".
Att smalare och fler gasol-spår I brännaren kan göra så stor skillnad !!?? Antagligen har det också betydelse att glöd-stiften sitter närmare brännaren.
Så ni som har kylskåp med högt brännarljud (måste vara fler än vårt kylskåp). KLAGA hos år.
Bifogar bild på den utbytta brännaren (med färre spår).

Jag tror fenomenet är känt hos Dometic, men dom gör antagligen inte mer än nödvändigt.

Lycka til
MVH. Christer
 

Bilagor

  • 1426837637600.jpg
    1426837637600.jpg
    1,7 MB · Visningar: 33
Toppen