• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurs

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Man har hört mycket ryckte om att lämna in bytesbilen i förtid, jag har gort en bytesafär på mässan och jag lämnade bilen i hösstas på firman jag åkte dit med den på onsdagen, på lördagen så var bilen såld det var snabba ryck men det hade jag vänttat mig, så med rätt bil och rätt firma så behöver det inte vara någon risk, vi hade skrivit kontrakt vad som skulle ske, att sedan inte bilen är färdig ännu ärtillverkarens problem.

Antar att du fick pengarna för bilen då den såldes och betalar den nya vid leverans:rolleyes:
Rätt firma o lita på en firma går bort direkt. Affär är affär så är det o kommer alltid att vara.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Om firma sitter på pengene og går i konkurs stiller du i den lange køen av kreditorer som håpe på at det finnes noen få prosent til utdeling. Nesten ingen firma betaler produsenten før ved henting av bilen. Har du derimot en bankgaranti så er slike bankens problem, men de sikrer gjerne med prioritert pant eller tredje parts garanti.

Årsaken til leveringstid i mai for ny Arto er enkel - N-B Sverige bestillte biler for levering i mai. Dette er slutten på året produksjon - i april bygges prototypen for neste års modell ferdig og endringer i produksjonslinjen påbegynnes. I mai og juni bygges preprod eksemplarene, inkludert messebiler for høstens messer. Forhandlerbiler bygges i august, første runde med salgsbiler bygges i september - november.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Konkurs

Östgöta camping har varit en bastion för försvaret av en svensk prisnivå på husbilar. De har på alla vis bekämpat sidoimport genom dubbla prislistor på reservdelar mm samt ofta hävdat att man har lägsta prioritet i verkstäder och dyl. Detta förfarande har retat många och om man retar sina presumtiva kunder handlar de då ofta på annat ställe. Att man inte har lyckats göra den vinst man önskar visar sig nu i konkurs vilket jag tycker är sunt även om jag givetvis har stor sympati både för drabbade kunder, anställda och leverantörer.
Jag har ingen sympati för ledning och ägare för de har grävt en gropp och trillat i själva. Att vissa blir upprörda förstår jag då de troligen tillhör de som trot på sagorna som framförts av bolaget i fråga. Hoppas de som kommer att ta över verksamheten har en mera kundinriktad attityd än sina föregångare.

Om vad som verkligen ligger bakom konkursen kommer ju alltid att vara föremål för tolkning och bedömning då det ju knappast finns en objektiv sannining. Om man var allmänt dålig på att sköta finanserna, satsade fel eller hade fel attityd mot sina kunder är ju något som vi tydligen har olika åsikter om. För min del och tydligen också för din beklagar vi ju båda att många oskyldiga troligen blir drabbade.
Själv vidhåller jag min åsikt att marknadskrafterna har fungerat helt som de skall och att vi är av med ett företag som jag och några med mig inte tyckte var trevliga och inte ville göra affärer med. Du får ju givetvis tycka vad du vill men jag tycker förövrigt att kvällstidningar kan vara trevliga:)
Hej Bestliner!
Ännu fler "hatobjekt ... (?)", varför alla dessa domedagsgissningar/spekulationer som om de vore verklighet för allt och alla? Jag vet inte vad du har för egna erfarenheter av Östgöta Camping ... mfl (eller konkurser överhuvudtaget)? Mina erfarenheter av husbilsaffärer inskränker sig till;
1) Köpte min första husbil, en ny Hobby 750 2003 för 700.000Sek.
2) Fick 600.000Sek i inbyte för min Hobby våren 2010 (bra pris=svenskköpt förstås) då den efter 7 år och 7.000mil byttes in, mot en sprillans ny Bürstner Elegance! Körde denna 300mil innan de tog/fick tillbaka denna HB. Tog ut ännu en sprillans ny Bürstner Elegance den togs/fick de tillbaka senhösten 2010 efter 1.400mil! Efter att under 2010 ägt/kört dessa Bürstner HB fick jag vid vårt avslut tillbaka hela köpesumman inkl inbytes Hobbyns 600.000Sek (+lite till faktiskt) - det tycker jag visade på god affärssed med acceptans för mina sakliga argument som de helt accepterade!
3) Det innebar att jag under totalt 8 år "bara" skrev av <100.000Sek på att äga/använda svenskköpta nya husbilar, dvs <12.500Sek/år (billigt)!

Min egen slutsats, jag håller med om att Mantorps inte är några större affärmän men ärliga och sakliga var de och min sympati har de! För mig är de inga ockrare och inte heller blev de rika på mig. Med dessa 3 affärer bakom mig, så finns inga motiv till att gå över ån (till Tyskland) efter nya HB. Köpte fö 2012 ännu en ny Hobby 75TL (= bra erfarenheter) köpt kontant med mycket bra rabatt utan inbyte, etc ..... !

Betr konkurser så är ingen lik den andra, inget att spekulera och "gotta sig i"! I detta fall kan man bara hoppas att konkursen är inlämnad i rätt läge av ett ärligt företag = dvs innan andras tillgångar/pengar (levernantörers/kunders) orättmätigt förbrukats, i det läget behöver ingen oskyldig bli lidande av denna konkursansökan! Självklart bör man i alla större affärer "säkra sina tillgångar" vilket flera sansade skribenter redan pekat på men många kanske slarvar till det för att spara pengar ... mänskligt tyvärr att lita på fel folk i fel läge!
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Konkurs

Lägg ner. Jag förstår att du är besviken. Vilka dåliga affärer du gjort! Har köpt bilar o husbilar från Tyskland sedan 80-talet (privat) o aldrig fått mindre än 10 procent+ vid försäljning/byte i Sweden. Angående skrytet med "kontant betalning", jag är lika slarvig som dig, köpte ett hus i Skåne igår för tre mille kontant vilket i dagens ekonomiska läge är helt skruvat. Om allt går bra med kontakterna med den skånska kommunen så ska jag fixa en liten ställplats för HB direkt vi havet. Får se hur det går.
Bosse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Konkurs

Intressant läsning..........Ekmans dom kan.
 
F

F.d. 53293

Guest
Östgötagruppen konkurs!!

Någon som har lite info ang Östgötacampings konkurs!
Vad händer med alla som kör Burstner, Niesman!!
 

goran19545

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14566
Medlemskap
2022
Sv: Konkurs

Någon som vet om man kan annullera ett köpekontrakt mot konkursförvaltaren då bilen ej är leverad och företaget gått i konkurs, om garantier och serviceavtal inte kan erbjudas enligt kontrakt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurs

Det finns nog anledning att invänta vad konkursförvaltaren har att komma med innan man målar "hin" på väggen.
Men det brukar alltid vara de med oprioriterade fodringar som får ta den största smällen.
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: Konkurs

Idag på förmiddagen lämnade Mobile living Group = Östgöta camping in en konkursansökan för nio av de i koncernen ingående bolagen, bl a samtliga försäljningställen i Sverige!

Har hört att det ibland varit MYCKET svårt att få ut redan betalade/vinterförvarade bilar i vissa fall!!!

Se artikel i lokaltidning wwwcorren.se

/Olov
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Konkurs

Östgöta camping har varit en bastion för försvaret av en svensk prisnivå på husbilar. De har på alla vis bekämpat sidoimport genom dubbla prislistor på reservdelar mm samt ofta hävdat att man har lägsta prioritet i verkstäder och dyl. Detta förfarande har retat många och om man retar sina presumtiva kunder handlar de då ofta på annat ställe. Att man inte har lyckats göra den vinst man önskar visar sig nu i konkurs vilket jag tycker är sunt även om jag givetvis har stor sympati både för drabbade kunder, anställda och leverantörer.
Jag har ingen sympati för ledning och ägare för de har grävt en gropp och trillat i själva. Att vissa blir upprörda förstår jag då de troligen tillhör de som trot på sagorna som framförts av bolaget i fråga. Hoppas de som kommer att ta över verksamheten har en mera kundinriktad attityd än sina föregångare.

Stämmer tyvärr alltid vid beställande av reservdel ställdes frågan har du köpt bilen hos oss och vid nej gick man efter en annan prislista men vid uppgivande av bilnummer med ÖC köpt bil var skillnaden påtaglig. Upplevde aldrig det hos andra leverantörer. Självupplevt 3 ggr bara konstaterande inget ralgerande inte helt ok i min smak därför beställt delar genom närliggande leverantör. Hoppas konkursförvaltaren av bolaget lyckas och gör det bra så konkurransen kan bibehållas. Konkursförvaltare utsedd Nordea och Danske Bank är borgenärer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Konkurs

Jag har beställt service på husbilen den 19/3 på Östgöta Camping i Mantorp.
Kan det vara någon risk att fullfölja den. Verkstaden kan ju vara stängd då.
Skall jag beställa service på annan verkstad ( Bossings ) eller avvakta???
-------------------------------------------------------------------------------------

Hej, utan att spekulera, men lusten och viljan att göra storverk eller ens det man är förväntad att göra och åstkomma brukar helt försvinna hos oskyldiga anställda som bekymmrar sig om vad som framtiden har att bjuda på.
Samtidigt brukar även en ilska mot företaget som sabbar så mycket av ens planer och framtid också göra att man helt enkelt ski... i jobbet fram till man blir utkastad.
Men det är bara min egen åsikt.

Med viss erfarenhet. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurs

Det vanligaste tillvägagångssättet är att konkursförvaltaren driver företaget vidare under tiden han sätter sig in i verksamheten och vilka förändringar han anser vara nödvändiga för att hitta en lämplig lösning.
Misstänker för egen del att man kommer att vara angelägen om att avsluta alla pågående affärer för att få in så mycket "cash" som möjligt. Att skicka ut allt man har i lager i form av ex.fordon på marknaden skulle nog knappast gynna konkursboet. (eller marknaden i stort).
 
Toppen