• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
När vi kom hem efter en lyckad 3-veckors resa i Holland och Tyskland fann vi att vi hade fått besök av tjuvar. De hade gått in genom ett köksfönster och ut genom ytterdörren.

Vi ringde polisen som kom med två patruller. De hittade inga fingeravtryck eller andra spår, så det var professionellt folk som hade varit i farten. Det visade sig att ytterligare fem hus i vårt närområde också hade fått påhälsning.

Förmodligen hade tjuvarna varit i huset under dagtid och sökt igenom huset under kort tid. De fick med sig lite smycken, min kamera och vårt ärvda silverbestick. Datamaskiner, tavlor och andra stora saker ratade de.

Så mitt råd är att gömma undan värdeföremål när ni åker ut med husbilen, sätt lampor på timer också. Larm är förstås avskräckande. Det är svårt att hålla tjuvarna borta från bostaden, men de hinner kanske inte söka igenom huset för att hitta ordentligt gömda saker.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Jag lider med er.
Har varit med om samma, fast då var Ritva hemma ensam. Nu är hon livrädd för att vara ensam, allt låses. Polisen fick fast tjuvarna som satt i skogen och sprutade sig. Vid följande rättegång blev Ritva tilldömd 5000:- för kränkning, som hon själv ska ta ut av förövarna. Det är sju åtta år sedan, hon har ännu inte fått ett öre och kommer inte att få det heller, men hon är lika rädd nu som då.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

När vi kom hem efter en lyckad 3-veckors resa i Holland och Tyskland fann vi att vi hade fått besök av tjuvar. De hade gått in genom ett köksfönster och ut genom ytterdörren.

Vi ringde polisen som kom med två patruller. De hittade inga fingeravtryck eller andra spår, så det var professionellt folk som hade varit i farten. Det visade sig att ytterligare fem hus i vårt närområde också hade fått påhälsning.

Förmodligen hade tjuvarna varit i huset under dagtid och sökt igenom huset under kort tid. De fick med sig lite smycken, min kamera och vårt ärvda silverbestick. Datamaskiner, tavlor och andra stora saker ratade de.

Så mitt råd är att gömma undan värdeföremål när ni åker ut med husbilen, sätt lampor på timer också. Larm är förstås avskräckande. Det är svårt att hålla tjuvarna borta från bostaden, men de hinner kanske inte söka igenom huset för att hitta ordentligt gömda saker.
Gömma? Glöm det! Proffs vet precis var dom ska leta.
Tips, gräv ner i trädgårdsrabatterna:-0
Alternativ är att stoppa alla värdesaker i tredubbla plastpåsar, sug ur luften, tryck ner allt i en 12-liters färgburk med minst hälften av färgen kvar. Ställ tillbaka burken upp-och-ner i hyllan i förrådet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Jag lider med er.
Har varit med om samma, fast då var Ritva hemma ensam. Nu är hon livrädd för att vara ensam, allt låses. Polisen fick fast tjuvarna som satt i skogen och sprutade sig. Vid följande rättegång blev Ritva tilldömd 5000:- för kränkning, som hon själv ska ta ut av förövarna. Det är sju åtta år sedan, hon har ännu inte fått ett öre och kommer inte att få det heller, men hon är lika rädd nu som då.

Kolla med ditt försäkringsbolag, min son fick sitt skadestånd via folksam som sedan lagförde gärningsmannen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Kolla med ditt försäkringsbolag, min son fick sitt skadestånd via folksam som sedan lagförde gärningsmannen.

Tack för tipset, men vi har lagt denna händelse bakom oss. Rättegången vi var med om, anser jag vara rena farsen. Det var mer eller mindre vårt eget fel att tjuvarna kom in och stal 1100:- som låg på köksbänken, kl 7 på morgonen,. Jag hade glömt låsa dörren när jag gick ut en stund med hunden. Ritva låg och sov, när hon blev väckt av tjuvarna.
Jag lovade att aldrig mera se eller höra något, för att inte bli utsatt för denna kränkning i rättssalen, som var lika påfrestande som tjuvarna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Som lensmannen sa det en gang vi hadde tatt en innbruddstjuv på fersken i verktstaden: "Å er det han, jeg har ikke vært her bank han opp og la han gå - bringer jeg han inn til polishektet så er han ute igjen før jeg er ferdig med papirarbeidet" - og så gikk han! Vi holdt fyren en tid og prøve å se truende ut før vi til slutt slapp han løs, han var da våt i buksen :rolleyes:. Vi slapp flere besøk fra den vaneforbyteren!
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Jag lider med er.
Har varit med om samma, fast då var Ritva hemma ensam. Nu är hon livrädd för att vara ensam, allt låses. Polisen fick fast tjuvarna som satt i skogen och sprutade sig. Vid följande rättegång blev Ritva tilldömd 5000:- för kränkning, som hon själv ska ta ut av förövarna. Det är sju åtta år sedan, hon har ännu inte fått ett öre och kommer inte att få det heller, men hon är lika rädd nu som då.

Vad säger brottsofferfonden?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Vad säger brottsofferfonden?

De hänvisade till kronofogden, liksom alla andra, hänvisar de vidare till någon annan. Det är ett utnötningskrig, som myndigheterna har vunnit. Vid rättegången yrkade jag 600:- för utebliven arbetsförtjänst under denna dagen. Förövarnas försvarsadvokat tyckte att det räckte med 300:-, som jag inte sett röken av. Därav kommer jag aldrig att vittna någon mer gång i mitt liv och jag har varnat andra. Förövarna blev dömda till 8 månaders fängelse. I och med det raderades de övriga 45 åtalspunkterna för var och en. När dessa månader var avtjänade, skulle vi få meddelande, så vi kunde vara beredda om dessa skulle hämnas. Ingen har meddelat oss. Inte undra på att Ritva är rädd.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Svenska jurister tror att gangsters är en bristvara man måste vara rädd om…
/M

Sanningen kan vara den att väldigt många människor har sin försörjning av kriminaliteten i samhället. Skulle den del av befolkningen, som idag försöker försörja sig med brott i stället för vanligt arbete, få möjlighet att försörja sig hederligt, så skulle många välbetalda jobb ifrågasättas och stor oro skulle uppstå i de grupper som de facto profiterar på andras olycka.

I styrande kretsar är man mycket väl medveten om fenomenet och försöker hålla balansen på en rimlig nivå så att alla marknadens parter ska bli så nöjda som möjligt! En svår balansgång! Fundera lite på hur många som har sin försörjning av brott och varför sådant finns!

Jappe

PS. Få se om krinil kan hålla sig lugn nu! :D


PS 2. "Man biter inte den hand som föder en"!

Ur juristens funderingar:

Det vore viktigt om journalister ifrågasatte varför en svensk domare inte kan göra karriär genom att vara just en duktig domare. Istället krävs att en domare arbetar i ett departement, dvs nära politikerna och lagstiftaren, för att en karriär ska vara möjlig. Journalisterna kunde börja med att ifrågasätta varför en så hög andel av justitieråden i Högsta domstolen har en bakgrund från olika departement och myndigheter. Kan det vara så att politikerna på detta sätt påverkar och behåller greppet om den högsta dömande och praxisbildande instansen i svenskt rättsväsende enligt principen "man biter inte den hand som föder en"?! Upplagd av Juristen kl. 08:43

PS 3. Ingen föds kriminell!
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Ja du Jappe, du bokstavligen sprutar ur dig tankar och ideér. Den här med att många har sin försörjning från kriminaliteten har du nog rätt i och jag vill lägga till en kategori. Vart tar allt stöldgods vägen egentligen? Man skulle gärna vilja tro att allt exporteras till skumma öststater, men hur många är det inte i detta landet som har gjort en massa "fynd" på olika stället, exempelvis på blocket. Jag rör mig inte i kriminella kretsar på min fritid, men har konstaterat att flera jag känner har köpt varor som varit uppenbart stulna.

Så handen på hjärtat...kan det finnas någon ni känner som man inte har rent mjöl i påsen?

Johan K.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

... Vart tar allt stöldgods vägen egentligen? Man skulle gärna vilja tro att allt exporteras till skumma öststater, men hur många är det inte i detta landet som har gjort en massa "fynd" på olika stället...

Just det! Utan någon avsättning för stöldgodset så skulle alla tillgreppsbrott upphöra, möjligen med undantag där någon stjäl något för att använda själv, vilket torde vara ganska så sällsynt. Problemet är kanske att det är svårt att skilja mellan en vara som är stulen och en som är köpt, använd och nu till salu. Hur många sparar på alla kvitton på prylar de köper?

Nu skall det kanske sägas att många av dessa tillgreppsbrott utförs av missbrukare som behöver finansiera detta. Skulle inkomsterna från stölder upphöra så skulle de börja med något annat, rån kanske, och då är frågan om det är så mycket bättre. Men vad vet jag? Intet! Men spekulera kan man ju alltid göra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tjuvarna kom när vi var ute med husbilen

Här har uppkommit ett missförstånd, visserligen ett begripligt sådant på grund av mitt slarv men lik förbaskat ett missförstånd, tror jag. krinil är inte kriminell! Jag känner honom inte närmare men jag tror han är polis av någon sort! Han är klubbmedlem och deltog tidigare ofta med roliga och trivsamma inlägg här på forumet men syns sällan till nuförtiden vilket jag tycker är tråkigt! Det var alltid trevligt att käfta lite med honom! :D

Jappe
 
Toppen