• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Ramberg

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4731
Medlemskap
2024
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Instämmer helt i kritiken mot Hymer Center, Örebro. Blev totalt ignorerade vid besök därstädes. Kommer aldrig att sätta våra fötter hos dem.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Förstår inte kritiken mot Hymer i Örebro. Vi har aldrig köpt någon bil där men flera gånger stannat till för att titta. Varje gång har vi blivit väldigt vänligt och omtänksamt bemötta. Senast var vi nyfikna på deras nya DuoMobil och fick bra information och broschyr. Vid något tidigare tillfälle var vi intresserade av deras begagnade bilar och fick skjuts till denna delen och visades runt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor


Hur lång är garantin ? Köpte vår husbil genom ombud i Tyskland och dom fel jag haft har jag orsakat själv med självrisk som kostnad, kan ju säga att med 150000kr över så räcker det till självrisker och en hel del annat gull gull som inte finns på svensksålda.
Och jag köper husbil med tanken att inga fel skall uppstå, tror inte ett dugg på att importer är sämre köp än svensksålda snarare tvärtom när det gäller den ekonomiska biten.
/Pelle
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor


En klar partsinlaga skriven av svenska handlare som desperat försöker hålla uppe en konstlad prisnivå. De flesta tillverkare har idag europagaranti och tvingar sina importörer att hantera ärenden oavsett var bilen sålts. Om de vägrar detta är böterna från EU mycket kännbara. Det är bara att vända sig till fabriken om det blir problem.
En sidoimporterad bil har också samma värde som en svensksåld och de handlare som påstår motsatsen skall du inte handla med för där är konkursen nära. Inget problem att privatimportera alls.
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Hej, kan inte rekommendera husbilen.com. Köpte en helt ny husbil där för några år sedan. Betalade kontant med löftet att instruktionsböcker, garantibevis etc. skulle levereras "skyndsamt". Det tog ett år innan samtliga papper var levererade med hjälp av advokat. Försäkringsbolaget (LF) tyckte att husbilen.com var så oseriösa så att de tog samtliga advokatkostnader. Om jag skulle köpa ny husbil hos husbilen.com, NEJ.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

De problem jag hade med HYMER Var att de inte svarade på mail, inte ringde upp trots att de lovade ringa och var svåra att få kontakt med. Servicesidan funkade bra tyckte jag. Detta är för några år sedan, de kanske bättrat sig?
 
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Hej jag rekommendera vinslövs fritidscenter.Har handlat där sen mitten på 80talet 5-6 nya cabby husvagnar förra sommaren en ny hymer. Bra service o säljare har handlat av Rolf Tapper.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Hej,

har blivit mycket trevligt bemött och fått en korrekt affär med Husvagnsexpo i Bromölla. Väl värt en omväg. Mycket nöjd med vår nya Dethleffs Magic Edition -14.

Bengt o Margareta
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Kan inte hålla med när det gäller Vinslövs Fritidscenter. Fick en hel sommar förstörd pga. en fuktskadad bil inköpt där. Bilen var återtagen för problem med mögel, när vi köpte den så mörkades all info om mögel/fuktsanering. Efter flera veckor med hårda ord från deras sida och hot med advokat från vår sida så återtogs bilen. Sätter aldrig min fot på det företaget igen, trots att vi endast bor 1 mil bort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Seriösa/oseriösa firmor är ett subjektivt tyckande. Om man frågade alla HB-ägare så skulle nog alla firmor få både ris & ros. Ett bra sätt för att inte råka ut för konstigheter är nog att vara väldigt insatt i husbilar & dess funktion, utrustning & riskmoment. Kan man inte själv så får man ta någon kunnig till hjälp. Kontrollväga för att få fram resterande lastvikt etc. Om man är intresserad av en bil så kan man begära att få garantier för det man oroar sig för inskrivna i köpekontraktet. Skulle firman inte ställa upp på detta kan man tacka för sig & gå därifrån.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Seriösa/oseriösa firmor är ett subjektivt tyckande. Om man frågade alla HB-ägare så skulle nog alla firmor få både ris & ros. Ett bra sätt för att inte råka ut för konstigheter är nog att vara väldigt insatt i husbilar & dess funktion, utrustning & riskmoment. Kan man inte själv så får man ta någon kunnig till hjälp. Kontrollväga för att få fram resterande lastvikt etc. Om man är intresserad av en bil så kan man begära att få garantier för det man oroar sig för inskrivna i köpekontraktet. Skulle firman inte ställa upp på detta kan man tacka för sig & gå därifrån.

Bennie

Du har så rätt, men då försvinner lite av vissas argument att det är tryggare att köpa på firma än privat ;-)

Men vissa handlare har ju grundmurat dåligt rykte ändå överlever de?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Hej jag rekommendera vinslövs fritidscenter.Har handlat där sen mitten på 80talet 5-6 nya cabby husvagnar förra sommaren en ny hymer. Bra service o säljare har handlat av Rolf Tapper.

Håller med till 100% även Jonny- Lindell är bra.
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Gokväll

Autohallen som finns i Hol(Alingsås) ,Lomma, Kungsängen samt Karlstad. De säljer MCLOUIS , Karmann samt EuraMobil. har också många begagnade bilar.
Vi har handlat två av våra bilar i Hol. Hör gärna av dig om något oklart.

Janne
dom är oseriösa så det är nästan otäckt. Har haft min husbil där för en skada på alkoven sedan september 2014, och inget har hänt, inga rutiner för hur man sköter ett sådant ärende, och svåra att få tag i. Dom har ljugit o bollat mig fram o tillbaka, lovat att höra av sig, men det har dom inte gjort. Bedrövligt är ordet. Saker som skall va gjorda enligt dom, är inte gjorda... dom kallade min mclouis för sitt lilla vinterprojekt, men dom har till dags datum inte gjort något med husbilen, chefen för verkstaden har fått sparken, och ingen tar ansvar. SKIT FIRMA :mad:
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Seriösa / Oseriösa husbilsfirmor

Rejwa i Väst AB i Mariestad ,Lämnar 3 år garantin till dem flesta husbilar

VARNING FÖR HONOM

Obs att det är ägaren av firman ,Rejwa i Väst, Reijo Vanhala som har skrivit ovanstående reklam för sig själv.
Särbon köpte en ny Weinsberg som han hade hämtat i tyskland .När hon sen ville ha vissa saker lagad på garantien, sa skojaren att det inte var garanti på begagnade husbiler.Den hade vid leverancen körd 120 mil av honom p.g.a. att han hade kört den från tyskland till mariestad.
Särbon fick ingenting lagad på garantien, och ingen annan weinsberghandlare ville ha med det att göra.Husbilen var privat import.
Så handla inte av honom.Han har ingen verkstad och har kontor i en container utanför en nedlagd tankstation.
 
Toppen