• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betala för rekonditionering??

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

I samband med värdering/besiktning av ett inbytesobjekt så finns ju alla anmärkningar i protokollet, ÄVEN rekonditionering, och tas upp med rimligt belopp.
Att i efterhand begära utökat avdrag håller INTE.
Alltså bestrid räkningen SKRIFTLIGT.

Lycka till :)
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Betala för rekonditionering??

Vidhåller att det skulle vara intressant att veta var affären gjordes upp.

Kanske det var på Elmia. Då tvingas säljaren av den nya att lita på vad ägaren till inbytet säger. Kanske, jag säger kanske, så sade inte ägaren till inbytet att det funnits hundar i bilen. Man var kanske medveten om problemet. Därav den noggranna tvätten som uppges.

Tyvärr som någon skriver så är det svårt att rekonda en bil efter djur eller cigaretter. Har man inte berättat om djur för den som köper in är det inte så konstigt om det kommer en räkning. Det är väl samma sak som om jag glömt att berätta om en reva i klädseln i en av dynorna.

Men kanske den som lämnade in inbytet berättat om hundar. Då borde det vara lite svårt att som säljare debitera för ett fel som stod i kontraktet. När vi bytt bil har man alltid frågat om det är något fel eller några skador. Som hundägare är det lätt att inte se att en hund är en skada. Man älskar ju djuren. Men för allergikern är en hund i en bil en stor skada.

I varje ärende måste man se de olika alternativen till vad som legat bakom.
Så tycker jag, andra tycker säkert något annat.
Anders
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Betala för rekonditionering??

Finns nog ingen husbilsförsäljare, som inte räknar av dessa kostnader vid ett inbyte,
oavsett om denne har sett objektet eller inte.
Skulle ALDRIG godkänna en kostnad efter att affären är genomförd.


Inger o Benny
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Hej alla i forumet! Jag behöver hjälp från er alla! Vi bytte nyligen in vår husvagn till förmån för en husbil hos Forsbergs Fritidscenter i Bjuv. Min fru och jag tömde och städade ur vagnen under några veckokvällar noggrant främst med tanke på att vi haft hundar i den. Vi nyttjade bl.a textiltvätt och damsugare på alla dynor tex. Efter att affären var uppgjord ringde säljaren och sa att dom var tvungna att rekonda vagnen pga just detta faktum - pris 3.000kr??? Den kostnaden skall väl företaget stå för eller??? Tacksam för svar!

Du bör nog titta på dit köpekontrakt med Forsberg på första sidan till höger om rubriken Inbytesobjekt: "Priset på inbytesobjektet är ej bindande förrän det visats upp, besiktats och befunnits fri från fukt och andra skador".
Vi fick cirka en vecka efter att vi lämnat in vår inbytesbil till Forsbergs i Stockholm ett mail där dom accepterat vårt inbyte.
Mer finns att läsa på sid 3 punkt 5 Inbyte

På punkt 6 finns också en intressant passus och det gäller skatter, tullar och växelkurser. Vi som skrev på ett köpeavtal vid exempelvis Elmiamässan eller strax därefter kan råka ut för att bilen blir dyrare beroende på växelkursen SEK-EURO. Kursen var vid Elmiamässans tid 9,21-9,24 kr för en EURO. I fredags var den 9,34, men den har varit uppe och nosat på 9,51-9,55 strax före jul och till mitten av januari
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Betala för rekonditionering??

Ett företag som skriver över hela valutarisken på kunden (privatperson) och som tar sig friheten att på egen hand efter att affären gjorts upp ändra avtalat pris känns inte helt sunt? Gör alla de stora firmorna på det sättet? Känns i så fall som ytterligare ett tecken på att sund konkurrens saknas i husbilsbranchen…
I normalt företagande är ju risk en faktor som vägs in i priset, man kan av konkurrensskäl inte först ta bra betalt och sedan skriver bort alla riskfaktorer i efterhand. Då går kunden till konkurrenten istället.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Vilken reklam , superparagrafer för Forsbergs. Bra sätt att skrämma bort alla med inbyte. Bojkotta firman efter detta!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Vilken reklam , superparagrafer för Forsbergs. Bra sätt att skrämma bort alla med inbyte. Bojkotta firman efter detta!

Då får du nog bojkotta stora delar av landets handlare. De paragrafer som här redovisats är branchstandard och används av de flesta handlare. Vill du inte ta risker får du köpa en lagerbil och få ditt inbyte besiktigat före köpet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Betala för rekonditionering??

Jag är mycket förvånad att någon vågar lämna ett inbytespris utan att ha sett inbytesobjektet, i sådant fall är det ju närmast självklart med en klausul.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Här stod ett inlägg som av vissa kanske kunde upplevas som tyket.

Tog därför bort det, innan någon annan gjorde det.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Ett företag som skriver över hela valutarisken på kunden (privatperson) och som tar sig friheten att på egen hand efter att affären gjorts upp ändra avtalat pris känns inte helt sunt? Gör alla de stora firmorna på det sättet? Känns i så fall som ytterligare ett tecken på att sund konkurrens saknas i husbilsbranchen…
I normalt företagande är ju risk en faktor som vägs in i priset, man kan av konkurrensskäl inte först ta bra betalt och sedan skriver bort alla riskfaktorer i efterhand. Då går kunden till konkurrenten istället.

Står klart o tydlig men finstilt på kontrakten att säljaren har rätt att kompensera sig. Därför är det viktigt att köpa av en HRF-handlare för då har man också rätt att kliva av kontraktet utan kostnadsanspråk från handlaren.
Råkade ut för det här när vi köpte förra bilen på Elmiamässan 2008. Kommer inte ihåg extakt vad Euron stod i då men när bilen skulle levereras så var den uppe i 11,50kr.
Men den handlaren va riktigt tillmötesgåend och tog inte ut någonting för höjningen. Tack Kurts Husvagnar för det.

Så läs kontrakten innan ni skriver på är väl det man kan säga.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Betala för rekonditionering??

Att köpa från handlare med sådana klausuler är ju som att "köpa grisen i säcken". Man vet inte vad slutnotan hamnar på bara att den kan bli högre.

Bennie
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Betala för rekonditionering??

Finns det bildbevis från firman att det behövdes en rekond på husbilen? Finns det inte så bestrid fakturan :cool:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Betala för rekonditionering??

Då får du nog bojkotta stora delar av landets handlare. De paragrafer som här redovisats är branchstandard och används av de flesta handlare. Vill du inte ta risker får du köpa en lagerbil och få ditt inbyte besiktigat före köpet.

Så gjorde jag , prisförhandling och handslag. Inga problem!
 
Toppen