• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bör jag kanske helt avstå istället?

F

F.d. 21306

Guest
Hej hej

Börjar med en lagom kort presentation: kille på 38 med sambo, inga barn, halv-italienare och har för närvarande bara A-körkort (kör en Kawasaki glidare).

Och, som ni kanske gissat, så håller jag med B-körkort nu och vad jag har förstått så finns det en hel del husbilar som får köras på B. So far so good.

"Problemet" är att min budget tyvärr är begränsad. Jag har cirka 50 000 - 80 000 att röra mig med, och för de pengarna verkar det som att man kikar på husbilar av årsmodell '88 och upp '95.

Nu vet jag att det är svårt att ge några konkreta råd, men det vore ändå väldigt tacksamt om man kunde få några av era synpunkter vad gäller så gamla husbilar.

- Är det ens värt risken eller kommer jag stå mer hos mekanikern är ute?
- Är motorrenovering + byte av slitdelar kanske en bra idé och det första man bör göra?
- Privat eller hos en handlare?
- Jag vill behålla hojen och kommer alltså bara ha motorcykel + husbil att tillgå. Hur bra/dåligt tål husbilar att köras som en "vardagsbil" (lite sanning med modifikation eftersom vi har gångavstånd till alla mataffärer, köpcentrum etc)

Jag har inte tummit helt mitt i handen, men jag har inget eget garage och kommer förmodligen att behöva parkera husbilen utomhus på hyrd parkering. Således blir det lite svårt om man behöver meka. Jag vet inte ens om det finns någon lift som klarar en husbil eller en grop att hyra någonstans i Malmö.

Ju mer jag skriver, desto mer känns det som att jag kanske inte riktigt vet vad jag ger mig in på...:D Bör jag kanske avstå helt istället?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Kika på "plåtis" det kan ju vara ett fordon att båda ha till vardags och att ha som semesterboende.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

När du ändå håller på att ta körkort så passa på att klassa upp till ett C eller C1-kort.

Många husbilar är tyngre än 3,5 ton som fordrad den högre behörigheten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Det kan gå att hitta en husbil för din budget men den blir gammal och det medför alltid risker. Du bör titta efter fukt och rost samt provköra noga. Att du kommer att behöva skruva en del är mycket troligt och att renovera efter hand är nog något du bör vilja och kunna göra. Att lämna bilen på verkstäder blir dyrt och kanske inte en bra affär med en så ålderstigen bil. Du bör ta någon som riktigt kan husbilar med dig när du tittar på objekt.
Ha inte för brådis för det finns riktigt många bilar ute på nätet. Lycka till.
 
F

F.d. 19522

Guest
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Kolla efter fuktskador om du köper äldre modell.
Sedan vad gäller motorn är det samma som alltid - mer miltal - mer risker.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Kika på "plåtis" det kan ju vara ett fordon att båda ha till vardags och att ha som semesterboende.

Precis det jag också tänkte skriva. Vanliga husbilars död brukar inte vara i bildelen. Det är fuktskador och läckage och tidens tandsom dödar bodelen.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Att hitta något bra för de pengarna blir inte lätt men man kan ju ha tur. Som redan skrivits är det ju fukten som ofta tar livet av husbilar och att en bil i den prisklassen troligen har fuktskador är nog mera regel än undantag. Frågan är hur mycket och vad köparen har för förmåga att renovera. Är man händig och kanske till och med är snickare så kommer ju saken i ett bättre ljus. Att leja för större renoveringsjobb är nog inte lönsamt. Man behöver också en lokal som är torr och med värme för att jobbet skall bli genomförbart.
Om man inte vill eller kan göra något själv tror jag att det behövs bort mot 300 tusen för att få något bra som kan hålla en längre tid. Ju lägre man sedan går så ökar riskerna och det finns tyvärr massor av skrot därute även om det också ibland går att hitta pärlor.
Man vill ju inte avskräcka de som vill börja med husbil men det finns tyvärr massor av bilar på nätet som skulle varit skrotade för länge sedan. Det finns också många förhoppningsfulla som tror att man kan få en bra bil för en mindre summa och de blir ofta besvikna när det sedan går fel. De billiga bilarna som syns är ofta från åttiotalet eller början på nittiotalet dvs mellan 20 och trettio år gamla. Vem skulle köpa en personbil från de åren om vi inte pratar om en renoverad veteranbil?
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Bör jag kanske helt avstå istället?

Hej..
I den prisklassen är kanske Hobby 600 ett alternativ.. Smidig och inte så många läckande fogar. Kan se nerhängd ut bak, men ett par Karnag luftbälgar monterar man själv..
Kolla även hos Husbilshandlare, ibland tar de in byten bara för att få affär på en miljonbil, Inbytet är då dåligt kollat, kanske lågmilare, välskött och tät. Kan vara utmärkt första bil.. Har själv både MC och husbil.. Kan bli splittrat, fint väder..: Mc eller husbil.??.. Kör jag MC och möter husbil kan jag tänka: "Mkt skönare utomhus.." (i regn tvärt om..) Klubbkörning på småvägar i Skåne blir det inte så mkt med Husbil.. Däremot sköna kvällar i värmen vid ngn småbåtshamn.. eller eget hemligt smultronsälle..
Lycka till
Libom
 
Toppen