• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentömning (Igen)

F

F.d. 53358

Guest
Såg i tidningen att vår miljöminister släpper ut gråvatten direkt i östersjön. Hur bra är det, skulle aldrig falla mig in att göra på detta sätt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Bara för att undgå ev missförstånd:
Om någon fått för sig att vi förordar tömning av gråvatten på gräsytor på camping/ställplatser så har vi blivit missförstådda. Vi vill inte heller klafsa runt i andras gråvatten utanför husbilen.
När vi skaffade hb för 7 år sedan visste vi inte hur vi skulle hantera gråvattnet när vi återvände hem efter våra turer.
Vid fråga till kommunens reningsverk i Härryda hänvisades vi till beväxt yta i skogen. Dom ville inte ha vårt gråvatten i avloppet, och definitivt inte i dagvattnet, som gick orenat ut i Gröen (Landvettersjön).
Dom bad oss köra ut i skogen och tömma på beväxt yta –inte i diket!
Så det jag vill säga med detta är att det finns lite olika åsikter om hur man ska hantera gråvatten. Inser att det hänt en del på 7 år, men det finns fortfarande stora olikheter i hur man ser på gråvatten i naturen.
Tvätta sig i sjön är nog OK, men därutöver?????
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Efter 27 år på campingar utan problem vill jag påstå att problemet om förstört gräs och lukt inte finns där jag har stått. Det blir inte så många liter på dygn att det gör något alls.
Vi använder inte annat än tvål och shampo som är så miljövänliga att de går att äta.
Tvättmedel och ättika hamnar aldrig i vårt gråvatten. Tvätta gör vi i maskin på campingen som ibland besöks av den orsaken. Vi har alergier varför vi också då använder milda och så miljövänliga medel vi hittar.

Vi diskar alltid i bilen, vi använder diskmedel. För att det inte ska lukta från gråvattentanken, använder vi ogräsättika. Om ättika släpps ut på gräset, dör det. Vi är inte ensamma om att använde diskmedel och ättika. För vår del kommer vi alltid att släppa gråvatten på anvisad plats.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Med ättika i gråvattnet förstår jag att det inte hör hemma på gräset. Vårt gråvatten innehåller ju inga sådana saker så det är bara ett obetydligt tillskott av gödning men mest rent vatten.
Behöver ni verkligen ättika i diskvattnet för att undvika lukt? Att man rengör tanken någon gång årligen förstår jag men att alltid behöva det låter som om ni nog borde fundera på vad ni häller i era avlopp. Fett bör torkas av talrikar mm innan disk och inga matrester eller mjölkprodukter och dyl bör hällas i vasken. Om det luktar så mycket så att ni alltid har ättika i tanken bör ni nog rengöra noga och ändra vad ni häller i vasken tror jag. Ni bör jo också ha vattenlås som fungerar på avloppsrören men det gissar jag att ni har koll på.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tömmning gråvatten

Bara för att undgå ev missförstånd:
Om någon fått för sig att vi förordar tömning av gråvatten på gräsytor på camping/ställplatser så har vi blivit missförstådda. Vi vill inte heller klafsa runt i andras gråvatten utanför husbilen.
När vi skaffade hb för 7 år sedan visste vi inte hur vi skulle hantera gråvattnet när vi återvände hem efter våra turer.
Vid fråga till kommunens reningsverk i Härryda hänvisades vi till beväxt yta i skogen. Dom ville inte ha vårt gråvatten i avloppet, och definitivt inte i dagvattnet, som gick orenat ut i Gröen (Landvettersjön).
Dom bad oss köra ut i skogen och tömma på beväxt yta –inte i diket!
Så det jag vill säga med detta är att det finns lite olika åsikter om hur man ska hantera gråvatten. Inser att det hänt en del på 7 år, men det finns fortfarande stora olikheter i hur man ser på gråvatten i naturen.
Tvätta sig i sjön är nog OK, men därutöver?????
Den 7 år gamle løsningen minner meg om vårt første besøk i Australia, hade hyrd en husbil for uker. Frågade hos uthyraren om hvordan det var med tømming av gråvatn - fikk som svar at jo det finnes på enkelte campinger plasser for dette, men det enkleste og mest vanlige var å stoppe i en skog og tømme direkte i naturen - vatn og gjødning trengte skogen.

På en sentral camping i Melbourne fikk jeg spørmål tilbake hvilken plass har du - svart på dette og fikk beskjed om at da måtte jeg kjøre ned på en gress slette nederst på campingen og tømme der.

Nå er det generellt forbud mot tømming av gråvatn i naturen og massvis av tømmingsmuligheter både på campinger og andre steder langs veiene. CMCA (den største husbilsklubben down under med godt over 60 000 medlemmer) har sammen med en av kjedene som hyr ut husbiler sponset noen tusen tømmestasjoner for tanker og kasetter. En kan laste ned lister over tømmestasjoner fra webben til CMCA og lister ligger i husbiler en hyrer ( i alle fall fra den kjeden som sponser utbyggingen - KEA ).
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Jag visste inte att det var sådant motstånd i husbilsklubben, att vara miljövänlig och använda avsedda platser att tömma gråvatten. Nu förstår jag varför man vill stoppa husbilar lite här o där. Hur trevligt är det med en rännil från varje husbil, även hur rent vattnet sedan är efter diskning o dusch.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Jag visste inte att det var sådant motstånd i husbilsklubben, att vara miljövänlig och använda avsedda platser att tömma gråvatten. Nu förstår jag varför man vill stoppa husbilar lite här o där. Hur trevligt är det med en rännil från varje husbil, även hur rent vattnet sedan är efter diskning o dusch.[/QUOTE
Vad menar du??Var står det att medlemar i husbilsklubben INTE vill vara miljövänliga??Måste man stå på camping för att göra dej nöjd.Vi bor i husbilen året runt och vi har inga problem med tömning av grå/svartvatten] Kan du förklara vad du menar med att man vill stoppa husbilar här och där.
Ska alla husbilar ta in på camping för att du gör det??
HaDeHasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Jag tror du misstolkar Uno & Ritva, Hasse. I stället håller jag med om att det är ett oskick att tömma på fel ställen. Det är som att pinka på trottoaren vid stortorget - det syns.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Vi växlar mellan fricamping, ställplatser och campingar allt efter behov och tillgång.
Det är mycket få gånger vi haft några problem med färsk, grått eller svartvatten och har inte stört någon förutom de gånger man gjort något misstag eller där folk trot att vi släppt avlopp då det varit överfyllnadsskyddet på knausarna som gjort att färskvatten läckt efter fyllning.
Att stå på camping för att vara miljövänlig ser jag inte har någon koppling. De finaste avtappningsplatser vi sett har varit på ställplatser. Campingar är oftast byggda för husvagnar och husbilsservicen är sällan bra eller genomtänkt. Et exempel är den dyra fina campingen i tylösand där vi inte kan tömma gråvatten utan risk för skador på bilen.
Skulle jag köra in på den platsen skulle bilen få dyra skador beroende på nivåskillnader, dålig bredd mm. Det finns dock bra platser som Lidköping men de har ofta nybyggda serviceplatser.
Många campingar har mycket att lära för att jag skall se dem som miljövänliga. Sophanteringen är ofta mycket primitiv med kanske plats för glas och grillkol men resten skall i en container. Vi var på en camping i Bretange i somras där det fanns dryga tio olika sopkärl för olika typ av sopor. Där fick vi läsa på endel.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: tömmning gråvatten

Debatten blir ju lite snedvriden om vi blandar in campare som står i en ruta och husbilsåkare som åker från plats till plats runtom i Europa.

Det finns ju campingplatser som har avloppsrör på tomten. Det är bara att ansluta.

Det är inga problem att stanna till vid en vägkant och tömma 20 liter gråvatten. Tömmer man varje dag så hinner det inte börja gäsa. Problemet är väl snarare att om det blir vedertaget så kan vissa lata personer passa på att tömma toan samtidigt. Gärna med lite blått kem.

Men misströsta inte. Varje gång vi pratar om detta så är det alltid någon som kommer på bättre tankar.

Miljöpolicy för Husbilsklubben.se

Vi vill uppnå detta genom att:
Motivera och informera varandra på husbilsklubben.se

1. Information
Genom återkommande diskussioner i forumet motivera
varandra till engagemang och eget tänkande i miljöfrågor.
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: tömmning gråvatten

Tänk att ännu en tråd kan spåra ur så fullständigt
Trådskaparen startar en märkesbunden tråd för Burstner och vill ha svar på en enkel fråga gällande problem han hade för att få ut gråvattnet ur bilen
Sedan följer minst 33 inlägg som inte har ett dugg med trådskaparens problem
Snälla webbare flytta övriga inlägg till en jättestor gråvattentank !
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

bild214.jpg
Så här gör jag, när det inte finns någon plats att tömma direkt. Jag bär det till en toa, på en rastplats eller camping eller hemma. Jag tycker inte jag gör något fel.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Ser det inte lite fuktigt ut under bilen, Uno?;)
Näää, för rackarns hakar jag skojar bara.:), fast rinner det inte ur dåligt när man kör ner vattnet i en spillvattenlunga? Finns väl ingen luftning på dessa mojänger?

Annars är det ett föredömme att sköta sig så bra som ni gör:), jag misstänker skarp att det inte är många husbilar som är utrustade med en spillvattenlunga.

Vi kör tre dagar på en skettank, en friskvattentank samt en i slutet en fylld spillvattentank.

Sen in på Ställplats, Camping eller nåt ställe som är lämpligt.
Toajoxet är lättast att bli av med, svårast tycker jag det är att hitta friskvatten.

Fast det brukar funka fint det också, mindre bensinmackar brukar kunna ställa upp med friskvatten mot en slant i bakfickan:D
Näää, det är nog inga problem egentligen för nån av oss om vi bara tänker till lite ;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Många verkar bara åka i närheten av campingar o ställplatser.

Om man ligger ute 1 vecka och det kanske är 5-10 mil till service för tömning
och annan service, då får man ta hjälp av naturen. Lättast är det med friskvatten
då vi kan dricka vattnet i våra Norrländska älvar.

Tommy R
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: tömmning gråvatten

Ser det inte lite fuktigt ut under bilen, Uno?;)
Näää, för rackarns hakar jag skojar bara.:), fast rinner det inte ur dåligt när man kör ner vattnet i en spillvattenlunga? Finns väl ingen luftning på dessa mojänger?

Annars är det ett föredömme att sköta sig så bra som ni gör:), jag misstänker skarp att det inte är många husbilar som är utrustade med en spillvattenlunga.

Vi kör tre dagar på en skettank, en friskvattentank samt en i slutet en fylld spillvattentank.

Sen in på Ställplats, Camping eller nåt ställe som är lämpligt.
Toajoxet är lättast att bli av med, svårast tycker jag det är att hitta friskvatten.

Fast det brukar funka fint det också, mindre bensinmackar brukar kunna ställa upp med friskvatten mot en slant i bakfickan:D
Näää, det är nog inga problem egentligen för nån av oss om vi bara tänker till lite ;)

Varför det ser mörkt ut under bilen, beror på skuggan. Jag tog bilden hemma på gården, monterade lungan, för att visa hur jag gör i vanliga fall. Lungan fylls på ca. 30 sekunder, så det går fort.
Varför jag löst problemet på detta sätt, beror på att Ritva har cancer och måste ha en permobil för att kunna vara med, därför tar vi för det mesta in på campingplatser. Då sätter jag upp tältet på markisen, om vi blir några dagar, beroende på hur Ritva mår. Då blir det svårt att flytta bilen.
Varför vi alltid diskar och duschar i bilen, beror på att Ritva vill vara delaktig och vill diska. Det är inte så att jag inte vill diska, Det är mer arbete med att bära vatten båda vägarna, men jag gör gärna det för att Ritva ska kunna vara med så länge det går.
Jag försöker hålla mig miljövänlig och bidra med det lilla jag kan.
 
Toppen