• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderar på "plåtis".

F

F.d. 25291

Guest
Nu har vi nästan byggt om vår bil så som vi vill ha den. Då börjar vi fundera på en "plåtis".
Den skall vara lite mindre, men ha "allt".
Vi vill ha långbäddar, bekväma sittplatser för minst fyra, kyl som inte sitter långt ner, bra lastkapacitet, plats för extra bodelsbatteri, möjlighet att rulla in skotern därbak mm.

Precis som i politiken är allting en kompromiss. Vad finns det, och vad kostar det.

Var på Forsbergs och tittade på Hobbys Vantana. Den har möjlighet till två separata stolar i "baksätet", långbäddar, lastvikt över 500 kg (enl. försäljaren) och högmonterat kylskåp.
Kan detta vara något att ha? Finns det fler bilar med liknande lösning (helst begagnad. 600' är lite möcke)?

lailaouno
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på "plåtis".

Mitt bästa tips till dig är:
Om du önskar långbäddar & 4 säten, då bör du titta på plåtis-längder från 6,36 m. Har aldrig sett den här kombinationen på en 6 m plåtis förutom La Strada & CS som har en modell med en bältad soffa bak. Om soffan fungerar som långbäddar, det kommer jag inte ihåg men priset tror jag kan hamna inom din budgetram. Lycka till.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Av det jag läst här har jag förstått att La Strada har mycket av detta vi söker, så nu har jag även börjat titta på mobile.de efter sådana.

Vad är CS?


uno
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Grattis till plåtistankar... Det har fler och fler. Svårast är nog att få in skotern och enkelsängar. Kan skotern åka bak på bilen eller på en liten kärra?
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Allt är kompromisser, så visst kan vi tänka oss både kärra och skoterramp.

uno
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på "plåtis".

Det går att ta med scotern i både Hobbys Vantana och i Pössl Roadcruser båda 6,36m. Men i båda fallen måste sängarna vara uppvikta under transport. Kanske inte så bra.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på "plåtis".

Vi har kollat på en Adria Twin -14 ,,6,40 SLX ,långbäddar, högt kylskåp 4 sittplatser, även scooter får plats, Har tittat på den flera gånger och blir bara mer o mer sugen på den.
Dom ska ge offert på den och känns det bra slår vi till.
Nämnas kan att Adria tar bort 5års garantin och sänker den till 2år från 2015 års modeller.

Pelle
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Funderar på "plåtis".

Vi och en kompis har kollat igenom i stort sett alla plåtisar och jämfört och räknat och kommit fram till samma bil, en Globecar, Camp Scout, på 6,36 som har högt placerat kylskåp på 90 eller 140 liter, dieselvärme, gasolspis och havey chassie. 2x130 W solcell, 2000 W converter, dubbla bodelsbatterier.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Funderar på "plåtis".

Hej!
Jag funderar också på en Plåtis med samma krav som du har. För att få med allt som vi önskar har jag kommit fram till att den måste vara 6,36 m. Problemet som jag tror kommer att uppstå är att det kan bli svårt att klara det med 3500 kg. När handlaren säger att du har 500 kg lastvikt vet du säkert att detta inte riktigt stämmer. Det han inte talar om är att du skall räkna ifrån vikten på alla tillval. Skall du ta med en skoter som ju väger en del får du troligtvis lämna din medpassagerare hemma för att klara vikten. MEN det verkar finnas en lösning om du köper en Plåtis byggd på den nya Ducato 2015. Om jag har förstått det rätt så finns den med ett förstärkt chassie som gör det möjligt att väga upp den till 4000 kg enigt Fiats specifikationer. Då får du din önskade lastvikt men samtidigt förlorar du fördelarna med att ha en liten LÄTT Husbil under 3500 kg
Mvh
A
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Allt blir som sagt en kompromiss. Hade med motorcykel i förra husbilen men nu blev dragkrok istället. Resonerar som så att har man en plåtis så flyttar man sig enklare och kan komma fram till ställen där man inte ger sig in med en vanlig husbil. Sen så blev det inte så ofta man använde motorcykeln heller även om vi hittade fantastiska ställen några gånger. Ångrar inte bytet till plåtis, nu känns det enkelt att flytta sig.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Vi har kollat på en Adria Twin -14 ,,6,40 SLX ,långbäddar, högt kylskåp 4 sittplatser, även scooter får plats, Har tittat på den flera gånger och blir bara mer o mer sugen på den.
Dom ska ge offert på den och känns det bra slår vi till.
Nämnas kan att Adria tar bort 5års garantin och sänker den till 2år från 2015 års modeller.

Pelle

Även jag har tittat på en Adria Twin 640, fast SHX modellen. Mycket trevlig bil men jag har inte riktigt bestämt mig än om jag tycker att det är helkorkat att blockera ingången med ett gasolskåp/bänk även om det ger bra med golvyta i bak..

Vet du varför de sänker garantitiden? Det är lite oroväckande att de sänker något som visar att de står för sin kvalitet. Kanske blev det för dyrt med alla garantireparationer ??
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Funderar på "plåtis".

Även jag har tittat på en Adria Twin 640, fast SHX modellen. Mycket trevlig bil men jag har inte riktigt bestämt mig än om jag tycker att det är helkorkat att blockera ingången med ett gasolskåp/bänk även om det ger bra med golvyta i bak..

Vet du varför de sänker garantitiden? Det är lite oroväckande att de sänker något som visar att de står för sin kvalitet. Kanske blev det för dyrt med alla garantireparationer ??

Det står att 2015 års modeller säljs med 5 års täthetsgarnti och 2års vagn/bilgaranti. Garanti som avser chassi,motor,drivlina, kaross och så vidare ändras ingenting, där finns som tidigare 2 års garanti även på modeller från 2015.
Citerat från tidningen Husvagn&camping.
Kanske inte har så stor betydelse.

/Pelle
 
Senast ändrad:

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Funderar på "plåtis".

Hej!
Jag har aldrig tidigare haft en husbil men funderar på att köpa en Plåtis med chassie för 4000 kg som det är möjligt med nya Ducato 2015. Vad säger ni som är erfarna om att köpa en Plåtis på 6,36 med långbäddar, en Pössel Roadcrusier i mitt fall, men som är på 4000 kg. Risken för övervikt verkar ju vara rätt stor för många av de Plåtisar som är på 3500 kg om man beställer lite från tilläggslistan och monterar ett par solceller och drag efteråt. Eller har jag uppfattat det helt fel?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Hej!
Jag har aldrig tidigare haft en husbil men funderar på att köpa en Plåtis med chassie för 4000 kg som det är möjligt med nya Ducato 2015. Vad säger ni som är erfarna om att köpa en Plåtis på 6,36 med långbäddar, en Pössel Roadcrusier i mitt fall, men som är på 4000 kg. Risken för övervikt verkar ju vara rätt stor för många av de Plåtisar som är på 3500 kg om man beställer lite från tilläggslistan och monterar ett par solceller och drag efteråt. Eller har jag uppfattat det helt fel?

Nej tror det är fel väg att gå. Tänk dig för vad du tar med dig så går det. Du slipper då en del problem som hastighetsbegränsning till 100 i tyskland och vägskatten i Österrike. Risken att du ska bli tagen för överlast är liten och böterna den gången det händer kan man acceptera när man slipper de andra nackdelarna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

Tycker tvärtom att "priset" för att ha en tung bil verkar överväga nackdelarna under förutsättning att man har behörighet för tunga fordon.
Själv kör jag 3,5 tonnare, men skulle mest se fördelar med högre lastvikt.
Kanske det beror på hur ofta man åker färja eller över sundet?
Hastighetsbegränsningarna ser jag inte som ett problem. Kör sällan fort med husbilen - kostar rätt mycket diesel att dra på.

På sikt kanske begagnatmarknaden för tunga bilar minskar i takt med att vi 40-talister med "undantagsbehörighet" slutar åka hb. Men det är en senare fråga.
 

siczac

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Eslöv
Sv: Funderar på "plåtis".

Tack för ditt svar Jonas. När jag läste ditt svar kom jag att tänka på engelskans Less Is More. Jag och min fru har medvetet gått från villa och sommarställe till att bo i ett litet radhus så vi är sedan några år vana vi att tänka på vad vi samlar på oss. Så det är bara att överföra det till att tänka på vad man tar med sig i Plåtisen så skall det nog gå att hålla vikten på 3500 kg.
A
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Funderar på "plåtis".

Tycker tvärtom att "priset" för att ha en tung bil verkar överväga nackdelarna under förutsättning att man har behörighet för tunga fordon.
Själv kör jag 3,5 tonnare, men skulle mest se fördelar med högre lastvikt.
Kanske det beror på hur ofta man åker färja eller över sundet?
Hastighetsbegränsningarna ser jag inte som ett problem. Kör sällan fort med husbilen - kostar rätt mycket diesel att dra på.

På sikt kanske begagnatmarknaden för tunga bilar minskar i takt med att vi 40-talister med "undantagsbehörighet" slutar åka hb. Men det är en senare fråga.

Håller med till fullo utom att det kommer att bli problem med behörigheter. Många andra fritidssysselsättningar, husvagn, ridsport, bilsport, båtsport, där skaffar man sig de körkortsbehörigheter som behövs för sin hobby. Det kommer även att ske bland husbilarna, det är bara vi som har möjlighet till dispensen som ser problemet. Säven 50-talister har dispens:wink:
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Funderar på "plåtis".

Hej!
Jag funderar också på en Plåtis med samma krav som du har. För att få med allt som vi önskar har jag kommit fram till att den måste vara 6,36 m. Problemet som jag tror kommer att uppstå är att det kan bli svårt att klara det med 3500 kg. När handlaren säger att du har 500 kg lastvikt vet du säkert att detta inte riktigt stämmer. Det han inte talar om är att du skall räkna ifrån vikten på alla tillval. Skall du ta med en skoter som ju väger en del får du troligtvis lämna din medpassagerare hemma för att klara vikten. MEN det verkar finnas en lösning om du köper en Plåtis byggd på den nya Ducato 2015. Om jag har förstått det rätt så finns den med ett förstärkt chassie som gör det möjligt att väga upp den till 4000 kg enigt Fiats specifikationer. Då får du din önskade lastvikt men samtidigt förlorar du fördelarna med att ha en liten LÄTT Husbil under 3500 kg
Mvh
A


Att ha en lättare bil på max 3500 kg betyder bl.a. att du inte behöver tänka på förbud i fler och fler städer på max 3500 kg! Naturligtvis hastigheten på nationalvägar (Bundesstrasse) i Tyskland då det annars är 80 km/tim för över 3500 kg. Du får inte köra om långtradare i Tyskland med bil över 3500 kg vid "omkörningsförbud av långtradare" Visst är det så att behörigheten kommer att märkas på nya husbilsägare om 5-10 år! Och i Tyskland var plåtisförsäljningen hela 31% i fjol av hela marknaden! Fler och fler väljer plåtis.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Funderar på "plåtis".

En fråga, Tyskland har ju förbud för tunga fordon på söndagar om man inte fraktar färskvaror.
Drabbar detta husbilar över 3500kg?
 
Toppen