• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter från Tyskland

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Når jeg tenker litt mer, betyr ikke den vektangivelsen aktuell vekt?

Dermed vil vel egentlig alle husbiler som kjører der og veier over 3,5t få bot, uansett hva husbilen er registrert på.

Ergo vil jo registrert på 4,0t, men aktuell vekt 3,49t kjøre lovlig?

Nu pratar jag ju inte norska men om jag tyder ditt inlägg rätt, så gäller det inte alla husbilar. Bara dom som är registrerade för mera än 3,5 t.

I hela Eu har dom tillgång till alla registreringar sedan 2013. Ochg inte gäller svenska lagar eller norska lagar i andra länder
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.685
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Böter från Tyskland

Kolla med tyska polismyndigheten om det är ägaransvar eller föraransvar för förseelsen.
Om det är föraransvar måste ju förare identifieras först innan böter skrivs ut.
Detta enligt svensk lag. Hur det är i Tyskland vet jag ej.

BernthåInger

I Tyskland är det ägaransvar, det är därför dom frågar om han vill ange att någon annan kört bilen, men det finns ju bild! ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Böter från Tyskland

Varför krångla till det?

Kör man med för tung bil, tar man böterna. Inte mycket, men 25 koppar kaffe i spansk paseokafe....

Jyrki

Återstår att se hur dyra kaffekopparna blir...

Om du läser så skrev jag tidigare att den summa som nämndes så var det avgift för "Bearbeitung des Falles", d.v.s. att dom bearbetar fallet. Böter tillkommer sedan
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Böter från Tyskland

Nu pratar jag ju inte norska men om jag tyder ditt inlägg rätt, så gäller det inte alla husbilar. Bara dom som är registrerade för mera än 3,5 t.

I hela Eu har dom tillgång till alla registreringar sedan 2013. Ochg inte gäller svenska lagar eller norska lagar i andra länder

har ingen betydelse om det är en pb2 han vägde över 3,5 ton när han körde över bron och blev fotograferad det är bara att betala

Her referer det vel til vekt i veibanen og da spiller det vel ikke hva en er registrert som. Over eller under 3,5t en bryter loven og må betale uansett hvilket land en kommer fra.

Går det utfra registreringstallene er min undring uberettiget, er det vekt i veibanen er den berettiget.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Enl.gemensamma EU-regler av den 1a sept 2009 skall böterna betalas i det land överträdelsen begicks. Böterna skall betalas till utställaren av dessa. Böterna skall betalas inom en viss tid oavsett om man kommer att överklaga eller inte. Vid överklagan skall man inställa sig i respektive lands domstol för att kunna hävda sin rätt. Vid utebliven betalning och man inte hört av sig överlämnas ärendet till den Svenska Kronofogdemyndigheten Jag brukar alltid betala mina europeiska böter utan knot. Det blir mångdubbelt dyrare o att hålla på med att krångla!
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Ja då vet jag ungefär vad det hela kommer att kosta.

Min fd. jobbarkompis som kommer från Tyskland ringde ner och pratade med
Frau Kauth som berättade att jag inte gjort någon överträdelse innan och då skulle det gå på runt 156 EUR + 28,5 EUR.

Jag tyckte det var ok så han skulle ringa ner och säga att jag godtar det hela och då kommer hon att skriva ut förläggandet och skicka hem det till mig för betalning.

Inför nästa år kommer jag vara väldigt observant vid alla trafikarbeten, den saken är klar.

Bosse
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Böter från Tyskland

Frau Kauth som berättade att jag inte gjort någon överträdelse innan och då skulle det gå på runt 156 EUR + 28,5 EUR.

Så det är alltså inte något fast bötesbelopp för att bryta mot 3,5-tons-förbudet utan det blev rabatt som "förstagångsförbrytare" och högre om det blir en andra gång?

Sura pengar ändå, självklart. (Och så är jag såklart tacksam för att jag slipper behöva bryta mot det förbudet också ;) )
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Så det är alltså inte något fast bötesbelopp för att bryta mot 3,5-tons-förbudet utan det blev rabatt som "förstagångsförbrytare" och högre om det blir en andra gång?

Sura pengar ändå, självklart. (Och så är jag såklart tacksam för att jag slipper behöva bryta mot det förbudet också ;) )

Det du skriver att(Och så är jag såklart tacksam för att jag slipper behöva bryta mot det förbudet också )
man behöver väl inte köra såna gator som har förbjud lastbil över 3,5t..eller :confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Vill nog påstå att huvuddelen av bilisterna bryter mer eller mindre regelbundet mot någon av alla de regler som idag omger biltrafiken.
Men blir man ertappad så kostar det i allmänhet.
Senaste resan i Norge kan vara ett bra exempel: 80, 60, 70, 50, 40 och ibland tom 90. Inte lätt att hinna med alla skyltar. Ibland är det annat som kräver mer uppmärksamhet än budskapet från skyltarna.:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Böter från Tyskland

Exakt. För husbilar utomlands är det dessutom i regel andra hastighetsgränser som gäller än de som står på skyltarna, vilket innebär att man hela tiden måste tänka ett extra varv för att veta vilken hastighet som gäller just mitt ekipage. Vågar hävda att där inte finns någon som aldrig brutit mot någon trafikregel, det handlar bara om hur många. ;)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Tror du att trådskaparen bröt mot förbudet avsiktligt? Det är inte så lätt alla gånger, dessa förbud finns lite överallt.

Det var ju du som skrev att " du behöver inte bryta mot det förbudet "också"...ja tolkar saken så att om du hade bil över 3,5 t så måste du bryta mot förbud.:spinny:
Och de är enkelt att missa skyltarna.....
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Böter från Tyskland

Ja, hade vi inte haft en lätt husbil så hade vi brutit mot förbudet då vi passerade många sådana här skyltar i somras på väg mot våra besöksmål, det är jag helt övertygad om.
Jag syftade på att även om jag försöker hålla mig laglydig så är jag långt ifrån ofelbar och det är jag väl medveten om. Med den förra fick vi inte köra i miljözoner, men nog tusan åkte vi på böter...
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Fick en avi om ett rekommenderat brev som skulle hämtas ut från Posten. Kunde luska ut att det kom från Tyskland, kan jag ha gjort något olagligt när jag var där 3-4 veckor tidigare med husbilen? Hämtade inte ut det, tror ni att tyska myndigheter kommer att förfölja mig nu?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Fick en avi om ett rekommenderat brev som skulle hämtas ut från Posten. Kunde luska ut att det kom från Tyskland, kan jag ha gjort något olagligt när jag var där 3-4 veckor tidigare med husbilen? Hämtade inte ut det, tror ni att tyska myndigheter kommer att förfölja mig nu?

Du får nog räkna med att myndigheter är otroligt envisa.:rolleyes:


För övrigt så kan det ju vara ett brev från ex. Nigeria som berättar att du har blivit ägare till en himla massa pengar.:twitcy:
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Om du ha<r gjort något olagligt så är du säkert medvetet om det......

Du får ju tänka på att myndigheter inom EU samarbetar.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Ingen aning om vad jag gjort eller inte gjort. Gissade på att jag kört för fort någonstans innan jag började läsa den här tråden, kanske jag har gjort en viktöverträdelse?? Bara invänta och se vad som händer, hämtar inte ut något som jag inte vet vad det är!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen